حالت تاریک
بهره ایرانیان از موهبتی الهی؛

حرم امام رضا کانون وحدت است

حرم امام رضا کانون وحدت است

حضور امام رضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س) و سایر امامزادگان در ایران باعث شده مسئله ولایت و محبت به اهل بیت در ایران اسلامی متفاوت‌تر از هر جای دیگر باشد و در گوشه و کنار کشور محبت و دلدادگی به اهل بیت به خوبی نمایان است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ امام رضا(ع) یکی از امامان معصوم شیعیان بوده که خداوند متعال در وصف این بزرگواران در آیه تطهیر می‌فرمایند: «آنان را از هر عیب و نقصی پیراسته‌ام» لذا امام رضا(ع) همانند دیگر معصومین سرشتی قدسی و منزه دارد و وجود مبارک امام از رذیلت‌های اخلاقی دور است.

بنابر احادیث و روایات متعدد از زمان حیات امام رضا(ع) تا به امروز شاهد کراماتی از آن حضرت بوده‌ایم که به صورت مستند توسط عالمان و بزرگان دینی تأیید و بازگو شده است؛ علی ابن موسی الرضا(ع) همان‌طور که پرچم هدایت را در دست داشتند، امروز نیز پناهگاه امنی برای دلدادگان هستند، مردم با حضور در محضر ایشان آرامشی خاص در وجود خود احساس کرده و خواسته‌های خود را از این امام عظیم الشأن طلب می‌کنند.

با توجه به فرا رسیدن سالروز میلاد با سعادت امام رضا(ع)، به گفتگو با چند تن از عالمان دین نشسته‌ایم و در این راستا به ابعاد شخصیت وجودی این امام بزرگوار پرداخته شده است.


ایران اسلامی به برکت وجود امام رضا(ع) یک کشور ولایی و شیعه امام زمانی(عج) است

حجت‌الاسلام والمسلمین حمزه محمدی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‎رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: در پرداختن به شخصیت امام رضا(ع) اولین مسئله‌ای که باید مورد بحث قرار گیرد ولایت است؛ حضور امام رضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س) و سایر امامزادگان در ایران باعث شده مسئله ولایت و محبت به اهل بیت در ایران اسلامی متفاوت‌تر از هر جای دیگر باشد و در گوشه و کنار کشور محبت و دلدادگی به اهل بیت به خوبی نمایان است.

نماینده ولی فقیه در شهرستان قدس عنوان کرد: امام رضا(ع) در شرایط بسیار سخت و حساس وارد ایران شد و با مأمون که با سیاست، زیرکی و شیطنت‌های خود با خاندان اهل بیت دشمنی داشت رو‌به‌رو شد، ایشان در این شرایط باید شبکه ولایت، مومنین و شیعیان را حفظ می‌کردند و مراقب نقشه‌های حکومتی در جریان دشمنی با اهل بیت نیز می‌‌بودند که این مسائل شرایط را برای امام رضا(ع) بسیار سخت کرده بود اما ایشان ایستادگی کردند.

امام جمعه شهرستان قدس اذعان کرد: ایران اسلامی به برکت وجود امام رضا(ع) یک کشور ولایی و شیعه امام زمانی(عج) است و این ریشه در حضور و هجرت امام بزرگوار به ایران دارد و قبر ایشان در خراسان همان‌طور که در روایات متعدد نیز آمده است محور اصلی و افتخار ایرانیان بوده است و همه هم‌وطنان عزیزمان تحت ولایت امام و امامزادگان بزرگی همچون حضرت فاطمه‌معصومه(س)، شاهچراغ(ع) و... هستیم که هر کدام مانند ستارگان آسمانی در خاک ایران اسلامی می‌درخشند.

محمدی در ادامه با اشاره به علم بی انتهای امام هشتم(ع)، بیان کرد: اگر شخصیت امام رضا(ع) را در بعد مسائل علمی بررسی کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که علم ایشان علم عادی نبود، در روایات نیز آورده شده و دشمنان ایشان نیز اعتراف کرده‌اند که امام در مسائل معنوی، عبادی، اجتماعی، کمک به فقرا، دست‎گیری از مردم و... از همه لحاظ سرآمد روزگار خودشان بوده و در مسئله سیاسی نیز مبارزه امام رضا(ع) به صورت دقیق و زیرکانه بود که ایشان توانست شبکه ولایت را حفظ کرده و نقشه‌های مأمون را با وجود شرایطی که برای ولیعدی گذاشته بود نقش بر آب کنند.

نماینده ولی فقیه در شهرستان قدس در رابطه با نتایج مجاهدت‌های امام رضا(ع)، افزود: به برکت مجاهدت‌های ائمه اطهار امروزه بیداری جهانی به وجود آمده که نتیجه مجاهدت‌های بی‌دریغی است که امامان معصوم(ع) ما با تحمل سختی‎‌ها برای پایداری دین مبین اسلام به جان خریدند.

محمدی در رابطه با کرامات امام هشتم(ع) تأکید کرد: امام رضا(ع) معروف به امام رئوف هستند که بر همگان نمایان است، لذا زمانی که به حرم مطهر این امام ورود می‌کنیم رأفت امام بزرگوار را نسبت به خودمان حس می‌کنیم و حرم ایشان پناهگاه مسلمانانی است که از سراسر عالم برای گرفتن حاجاتشان به خراسان می‌آیند و با دست پر برمی‌گردند و این عنایات امام رضا(ع) شامل همه مردم عالم می‌شود که با توسل به امام بزرگوار از گرفتاری‌ها نجات پیدا می‌کنند.


علی ابن موسی الرضا(ع) یکی از نعماتی است که خداوند به مردم ایران ارزانی داشته است

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی صادقی‌امین در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) یکی از نعماتی است که خداوند به مردم ایران ارزانی داشته است و هرکس از راه دور و نزدیک، شیعه و سنی، مسلمان و غیرمسلمان، به این مرجع نورانی شرف‌یاب می‌شود آرامشی غیرقابل توصیف پیدا خواهد کرد و این لطف و عنایتی است که امام رضا(ع) به زائران خود دارد.

مدرس سطح عالی حوزه علمیه امام خمینی(ره) شهرستان هرسین عنوان کرد: در روایات متعدد به زیارت حضرت رضا(ع) سفارش شده است همان‌طور که امام موسی ابن جعفر(ع) می‌فرمایند: «کسی که قبر فرزندم رضا(ع) را زیارت کند، پاداش او ۷۰ حج مقبول خواهد بود»؛ شخصی با تعجب از امام موسی کاظم(ع) پرسید: « هفتاد حج؟» حضرت فرمودند: مقدار را تا ۷۰ هزار حج بیشتر می‌کنند، امام(ع) در پاسخ به سئوال دوباره آن شخص فرمودند: «بسیاری از حج‌ها پذیرفته نمی‌شود اما هرکس فرزندم علی ابن موسی الرضا(ع) را زیارت کند و یک شب نزد ایشان بماند به کسی می‌ماند که خدا را در عرش زیارت کرده باشد».

صادقی‌امین در ادامه افزود: این روایت و امثال آن اشاره دارد که انسان با طینت و نفس پاک نزد امام بماند و به فطرت پاکی که خداوند از روز نخست در نهاد هر انسان قرار داده است باز گردد، به تعبیری با تزکیه و توبه از گناهان، راه خداوند متعال را در پیش گیرد.

این کارشناس مذهبی با بیان نمونه‌هایی از الطاف امام رضا(ع) به زائرانش اذعان کرد: شاه عباس صفوی هنگامی‌که برای زیارت به حرم آن حضرت شرفیاب شده بود، مشاهده کرد که بنا و کارگران مشغول کار هستند اما قسمتی از درب و سر درب را نصب نکرده‌اند؛ پس از پرسیدن دلیل انجام نشدن آن بخش کار شاه دستور تکمیل آن را داد؛ شیخ بهایی به محض برگشت نزد شاه عباس رفت، شاه به شیخ گفت: «امام رضا(ع) به خواب من آمده و گفتند تا قبل از برگشت شیخ بهایی نصب سردرب انجام شود».

صادقی‌امین تصریح کرد: شیخ بهایی پس از شنیدن صحبت‌های شاه عباس صفوی، می‌گوید: «معلوم است که امام رضا(ع) علاقمند بوده که همه مردم به حرم ایشان شرفیاب شوند، چرا که در صدد طراحی سردربی بودم که از ورود و خروج افرادی که آلودگی روحی دارند ممانعت به عمل آید اما آقا امام رضا(ع) رئوف و مهربان هستن و دوست دارند همه مردم به زیارت ایشان بروند».

مدرس حوزه علمیه امام خمینی(ره) شهرستان هرسین در پایان گفت: امام رضا(ع) همه مردم را -چه شیعه و چه سنی- دوست دارند و علاوه بر آن پیروان دیگر ادیان نیز مورد لطف حضرت هستند از جمله توجه و لطف ایشان به مهندس گرایلی -سازنده تونل کندوان- که فرزند او را نجات دادند؛ امیدوارم همه ما مورد لطف و عنایت خداوند متعال باشیم و توفیق زیارت حضرت رضا(ع) در دنیا و شفاعت آن حضرت در آخرت نصیب ما گردد.


خدا محوری یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد امام رضا‌(ع) است

حجت‌الاسلام والمسلمین حجت‌الله فاضلی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: خدا محوری یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد امام رضا‌(ع) است که ما ایرانی‌ها باید به آن توجه کنیم لذا باتوجه به کرامات و عظمتی که امام رضا(ع) در جامعه و در میان شیعیان دارند نباید مورد غفلت واقع شوند چرا که خدامحوری یکی از شعارهای اصلی اسلام است و مروج خدامحوری در همه عرصه‌ها امام رضا(ع) هستند.

رئیس سازمان تبلیغات استان کرمانشاه عنوان کرد: در حدیث سلسله الذهب معروف است که حضرت وقتی می‌خواستند یک روایت معتبر را در جمع دانشمندان نیشابور بیان کنند می‌فرمایند: «كَلِمَةُ لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ حِصْني فَمَنْ دَخَلَ حِصْني اَمِنَ مِنْ عَذابي؛ کلمه توحید قلعه مستحکم سعادت است و هرکس وارد این دژ مستحکم الهی شود از عذاب در امان است».

فاضلی خاطرنشان کرد: توحید یک بحث جدی و اصیل اسلامی است که مورد تأکید همه انبیاء است؛ امام هشتم(ع) طی مناظره‌ای که با عالمان و دانشمندان داشتند به گوش همه آنها رساندند و در واقع این مسئله را  گوش‌زد می‌کنند که توحید و خدامحوری در همه امور باید وجود داشته باشد؛ کلمه توحید امر ساده‌ای نیست ایشان در پایان حدیث اشاره می‌کنند «بِشُروطِها و اَنَا مِن شُروطِها».

رئیس سازمان تبلیغات شهرستان کرمانشاه اذعان کرد: بنا به تأکید حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) یکی از شروط خدامحوری، حسن الهی است چرا که امامت دنباله رو نبوت و نبوت دنباله رو توحید ناب الهی است و این امر باید در جامعه بیش از گذشته تبیین شود؛ لذا مادامی که خدامحوری در زندگی جاری شود بسیاری از امورات نیز حل خواهد شد.

وی با بیان نقش توحید در رفع مشکلات جامعه تصریح کرد: علمای دین عقیده دارند که توجه به خدامحوری و تبیین توحید، بخش اعظم مشکلات اجتماعی، اعتقادی، رفتار فردی و خانوادگی در جامعه را اصلاح خواهد کرد؛ در این راستا به همان روایت امام رضا(ع) ارجاع خواهیم داد چرا که ایشان امری مهم‌تر از ارشاد به توحید ندیدند که در آن جمع بزرگ بیان کردند و این نشان می‌دهد که مهم‌ترین رکن برای اولیای حق و شریعت مقدس اسلام، خدامحوری است.

فاضلی در پایان گفت: ان‌شاءالله جامعه ایران اسلامی بیش از گذشته سیره خدامحوری که در واقع سیره همه انبیاء و ائمه اطهار خصوصا سیره بوده را مورد توجه قرار دهند، چرا که توجه به این امر باعث سعادت انسان خواهد شد و توکل به خدا برای انسان در همه امور کافی است و خداوند انسان را در همه امور مدد خواهد کرد و این امر جز با توحید ناب و خدامحوری در همه ابعاد زندگی میسر نخواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) امام هشتم شیعیان به دلایل خلق نیكو و محبت بی‌نهایتی که نسبت به مردم و به ویژه شیعیان داشتند امروزه مورد توجه خاص حاجتمندان است چرا که امام رضا(ع) هیچ‌گاه زائران خود را ناامید نخواهد کرد و مكتب فكری امام در عرصه‌های مختلف در رأس تفکر افرادی است که اهل علم هستند؛ در پایان می‌توان گفت وجود مرقد مطهر امام رضا(ع) افتخار و نعمت بزرگی برای ما ایرانیان است.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از