حالت تاریک
یک تحلیلگر مسائل سیاسی:

مردم برای حفظ اسلامیت و جمهوریت نظام بکوشند

مردم برای حفظ اسلامیت و جمهوریت نظام بکوشند

یک استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: مردم باید تمام تلاش خود را بکنند تا پاسدار نظام جمهوری اسلامی ایران باشند و جمهوری اسلامی را در هر دو بُعد جمهوریت و اسلامیت حفظ کنند.

 

نصرالله شفیعی در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: ۱۲ فروردین‌ماه ۱۳۵۸ یکی از روزهای مهم و سرنوشت‌ساز در تاریخ انقلاب اسلامی است این روز از این نظر دارای اهمیت ویژه‌ای است که امام راحل پس از حدود کمتر از دو ماه که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذشت، دستور همه‌پرسی نظام جمهوری اسلامی را صادر کردند.

این استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: در ابتدا اعتقاد بسیاری از انقلابیون و سران انقلاب این بود که چون مردم با تظاهرات میلیونی در صحنه حضور پیدا کرده بودند و بر حمایت خودشان برای نظام جمهوری اسلامی صحه گذاشتند دیگر نیازی به این همه‌پرسی و رفراندوم نیست.

وی ادامه داد: با این حال امام با تیزبینی خاصی که داشتند گفتند که این همه‌پرسی باید صورت بگیرد لذا برگزاری این همه‌پرسی یکی از شگفتی‌های تاریخ ایران بود. 

شفیعی گفت: این همه‌پرسی اولین حضور آزادانه و آگاهانه مردم در انقلاب برای تعیین سرنوشت خودشان بود تا پیش از آن مجالس شورای ملی در دوران قاجار و دوران نظام شاهنشاهی پهلوی وجود داشت ولی همه آنها صرفاً امور ظاهری بودند و افرادی که باید تعیین می‌شدند از قبل مشخص می‌شدند و رأی دادن مردم یک امر ظاهری بود. 

وی خاطرنشان کرد: حضور مردم در ۱۲ فروردین یک حضور کاملا جدی و واقعی بود به‌علاوه یک حضور حداکثری نیز بود یعنی از جمعیتی که امکان حضور در انتخابات را داشتند بیشترین تعداد شرکت کننده در طول تمامی انتخابات ثبت شد.

شفیعی با بیان اینکه در آن انتخابات ۹۸.۲ از مردم به جمهوری اسلامی رأی دادند، تصریح کرد: این همه‌پرسی با دو تعرفه سبز و قرمز صورت گرفت تعرفه سبز به معنای تایید نظام جمهوری اسلامی و تعرفه قرمز به معنای عدم موافقت با نظام جمهوری اسلامی بود طبیعتاً اگر مردم رأی مخالف با برقراری نظام جمهوری اسلامی می‌دادند باز هم دست‌اندرکاران کشور به رأی مردم تن می‌دادند.

این کارشناس مسائل سیاسی و استاد دانشگاه با اشاره به اینکه حضور مردم و رأی آنها یک امری بی‌سابقه بود، خاطرنشان کرد: نکته دیگری که در رابطه با ۱۲ فروردین می‌توان گفت این است که امام راحل بر روی عنوان «جمهوری اسلامی» تأکید بسیاری داشتند.

وی بیان کرد: در آن زمان برخی احزاب و افراد با تمایلات غیر دینی، مارکسیستی و روشنفکرانه عقاید و اقوال دیگری را بیان می‌کردند مثلاً برخی عنوان جمهوری دموکراتیک را مطرح می‌کردند یا برخی دیگر از جمهوری دموکراتیک اسلامی سخن به میان می‌آوردند.

شفیعی گفت: امام خمینی(ره) با تیزبینی سیاسی خود فرمودند جمهوری اسلامی نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر؛ در واقع ایشان معتقد بودند که واژه اسلام تمام تعابیر دیگر از جمله دموکراسی، آزادی و عدالت را در بر دارد. 

وی ادامه داد: همچنین ایشان بر این باور بودند که عبارت جمهوری اسلامی بر نقش و حضور مردم و نیز حاکمیت اسلام تأکید دارد بنابراین مردم با همین شعار و عنوان پای صندوق‌های رأی حاضر شدند. 

این استاد دانشگاه افزود: حضور مردم در آن برهه از تاریخ یک حضور حماسی و به گونه‌ای بود که یک روز رأی‌گیری کفایت نکرد و رأی‌گیری به روز دوم کشیده شد یعنی روزهای دهم و یازدهم مردم به پای صندوق‌های رأی آمدند و در نهایت در ۱۲ فروردین تأیید جمهوری اسلامی به همه مردم ایران و سراسر جهان اعلام و مخابره شد. 

وی افزود: امام خمینی(ره) با تیزبینی و درایت خود آن روز حجت را بر همگان تمام کردند شاید اگر ایشان پس از گذشت چند سال از پیروزی انقلاب این همه‌پرسی را برگزار نکرده بودند عده‌ای بهانه می‌آوردند که مردم این نظام را با رأی خود تأیید نکرده‌اند بلکه یک امر تحمیلی بوده است بنابراین اقدام حضرت امام خمینی(ره) یک اقدام بصیرانه و تیزبینانه در آن برهه از تاریخ پرفراز و نشیب انقلاب بود.

شفیعی گفت: امروز ما می‌توانیم با افتخار اعلام کنیم که جمهوری اسلامی تنها نظامی در جهان است که مشروعیت خود را در آغاز استقرار به رأی و همه‌پرسی مردمی نهاده است لذا پشتوانه نظام جمهوری اسلامی آرای مردمی است که عاشقانه، آگاهانه و آزادانه در همه‌پرسی شرکت کردند و جمهوری اسلامی را تأیید کردند. 

وی خاطرنشان کرد: نکته بسیار اساسی این است که جمهوری اسلامی در درون خود محتوایی با نام انقلاب اسلامی دارد بنابراین گذر زمان نباید باعث شود که محتوای انقلابی‌گری نظام جمهوری اسلامی دچار خدشه شود و صرفاً در قالب یک نظام معمولی بخواهد به حیات خود ادامه دهد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی و استاد دانشگاه بیان کرد: نظام جمهوری اسلامی زمانی می‌تواند به حیات واقعی خود که مورد توجه امام راحل بود ادامه دهد که ماهیت انقلابی خود را حفظ کند آن چه در طول ۴۵ سال گذشته شاهد آن بوده‌ایم هم توجه به ماهیت انقلابی نظام و هم توجه به حضور مردم در انتخابات بوده است.

وی افزود: در نتیجه مردم باید تمام تلاش خود را بکنند تا پاسدار نظام جمهوری اسلامی ایران باشند و جمهوری اسلامی را در هر دو بُعد جمهوریت و اسلامیت حفظ کنند هرچند برخی بر طبل جمهوریت و برخی نیز فقط بر طبل اسلامیت با حضور حداقلی مردم می‌کوبند، اما گذر زمان نباید هیچ کدام از این دو مورد را کم‌رنگ کند.

شفیعی خاطرنشان کرد: برای تداوم حیات نظام جمهوری اسلامی باید با توجه به سخنان و رهنمودهای امامین انقلاب، هر دو جنبه جمهوریت و اسلامیت در کنار یکدیگر مورد توجه قرار گیرند.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از