پنج‌شنبه 29 شهر 1403
1403-06-13 00:54 - شماره خبر : 9515 0
آفت‌های جهانی شبکه‌های مجازی؛

حاکمیت استکباری غرب و سانسورهای خبری

حکمرانی مجازی یک مسئله مهم است که در دنیای امروز به جولانگاه کشورهایی تبدیل شده تا هر جور که بخواهند در این فضا رفتار کرده و رفتار استعماری با سایر کشورها داشته باشند.

 

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی ما تبدیل‌شده‌اند، تصور چنین تأثیری حتی تا یک دهه قبل هم قابل باور نبود، اینکه یک وب‌سایت یا اپلیکیشن آن‌قدر مهم و درهم‌تنیده با زندگی انسان باشد که بتواند مهم‌ترین تصمیم‌ها و مسیر زندگی ما را تغییر دهد.

اینترنت و فضای مجازی در جامعه کاربرد وسیعی یافته است و به علت ارتباط تنگاتنگی که با زندگی روزمره یافته است، کاربران حاضرند به‌ازای محدودیت و حتی سانسور شدید اخبار توسط غرب‌نشینان، بازهم از این ابزارها، استفاده کنند.

این یک حقیقت آشکار است که غرب با در اختیار داشتن ابزار قدرت رسانه و منش استکباری به فریب افکار عمومی جهانیان و غارت منابع اقتصادی، فرهنگی و سرمایه‌های انسانی آن‌ها مبادرت می‌کند و برای چپاول سرمایه‌های آن‌ها به‌ویژه نیروی فکر جوانان، با شعارهای فریبنده ظاهر می‌شوند و بسترهای جذاب، کم‌هزینه و حتی رایگان در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند و با شیوه‌های خاص، اطلاعات و ذائقه‌های جوانان را به دست می‌آورند و علیه‌شان به‌کار می‌گیرند.

اثبات ضدیت کشورهای استعماری با رسانه‌های حق‌طلب 

محمدجواد نوروزی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: اسلام با آزادی ما هیچ مشکلی ندارد و حتی به دنبال تقویت آزادی انسان‌ها است؛ کسی که از آزادی و اختیار برخوردار نیست از حوزه انسانیت دور می‌شود و دیگر توان اخلاق‌مدار بودن را ندارد.

این مدرس سواد رسانه و فضای مجازی افزود: شعار آزادی از جانب قدرتمندان بسیار مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد جوامعی که در موضع قدرت قرار دارند با شعار آزادی می‌توانند قدرت خود را به جوامع ضعیف‌تر تحمیل کنند.

وی گفت: کشورهای غربی نیز همیشه از شعار آزادی سوءاستفاده کرده‌اند، پس از اینکه کشورهای غربی به دلایل مختلف از جمله استعمار و غارت جوامع ضعیف‌تر قدرتمند شدند شعار اقتصاد آزاد را سر دادند شاید اقتصاد آزاد در ظاهر شعاری قشنگ باشد اما مفهوم آن باز نگه‌داشتن درهای اقتصاد است اما باز نگه‌داشتن درهای اقتصاد به ضرر کشورهای ضعیف‌تر است زیرا بازار مصرف آن‌ها در اختیار کشورهای غربی قرار می‌گیرد و هیچ‌گاه صنعت در این کشورها رخ نمی‌دهد و نمی‌توانند بر روی پای خود بایستند. 

نوروزی ادامه داد: حتی اگر در کشورهای ضعیف و جهان سومی، صنعتی پدیدار شود هیچ‌گاه قابل رقابت با کشورهای صنعتی و قدرتمند نیست بنابراین شعار آزادی موجب وابستگی و ضعف این کشورها می‌شود، در حوزه رسانه نیز کشورهای غربی داعیه آزادی بیان دارند و تلاش می‌کنند تا خود را طرفدار آزادی بیان نشان دهند به گونه‌ای که هر شخصی با هر شیوه‌ای بتواند حرف خود را بزند.

وی خاطرنشان کرد: از دیدگاه ما توهین، فحاشی، تبلیغ بی‌بند و باری، به انحراف کشاندن دیگران و تشویش اذهان عمومی به معنای آزادی بیان نیست با این حال آزادی بیان با همان تعبیر، تعریف و توصیف غربی نیز گاهی توسط خود کشورهای غربی نقض می‌شود و حتی این شیوه از آزادی بیان نیز گاهی به جریان قدرت غربی ضربه می‌زند و ممکن است قدرت آن‌ها را زیر سئوال ببرد و مشکلاتی برایشان ایجاد کند.

نوروزی تصریح کرد: در این شرایط آزادی بیان برای آن‌ها بی‌اهمیت است و در مقابل آن می‌ایستند برای مثال در جنگ غزه شاهد این هستیم که اشغال‌گران قدس به سمت خبرنگاران آتش می‌گشایند و آن‌ها را مورد هدف قرار می‌دهند و بسیاری از آن‌ها را می‌کشند.

وی گفت: جنایتکاران صهیونیست اجازه ورود خبرنگاران به غزه را نمی‌دهند تا افکار عمومی از آنچه در غزه می‌گذرد بی‌اطلاع بماند آن‌ها سانسور خبری شدیدی را حکم‌فرما کرده‌اند آن‌ها هر زمان شعار آزادی بیان را خلاف منافع خود دیده‌اند از آن عبور کرده و محدودیت‌هایی را بر آن اعمال کرده‌اند و برای این کار خود از بهانه‌ها و دست‌آویزهایی همچون تروریسم استفاده کرده‌اند.

نوروزی بیان کرد: آنها با این رفتار دوگانه حتی ارزش‌هایی را که خود تبیین کرده‌اند زیر سئوال برده‌اند یکی از موارد مهم در این خصوص مبحث شبکه‌های اجتماعی است، کشورهای استعماری بارها ضدیت خود با رسانه‌های حق‌طلب، آزاد و نیز شبکه‌های اجتماعی را نشان داده‌اند برای مثال آنها شبکه پرس‌تی‌وی را از روی ماهواره‌های خود حذف و شبکه اجتماعی تیک‌تاک را نیز غیرقانونی و محدود کرده‌اند. 

وی افزود: با وجود همکاری‌های تیک‌تاک با دولت آمریکا، این کشور برای این شبکه اجتماعی دادگاه تشکیل داد و آن را از کشور اخراج کرد از آنجا که ساختار تلگرام نیز زیرمجموعه کشورهای غربی نیست با آن مشکل پیدا کرده‌اند فرانسه به طور غیرقانونی صاحب این شبکه اجتماعی را دستگیر کرده است.

نوروزی تصریح کرد: کشورهای غربی سلطه و نفوذ بسیار بالایی بر روی شبکه‌هایی هم‌چون اینستاگرام، ایکس و واتساپ دارند و این نفوذ را بر روی تلگرام ندارند از این‌رو آن‌ها تلاش می‌کنند تا سلطه و قدرت خود را بر این نوع شبکه‌های اجتماعی نیز اعمال کنند.

وی خاطرنشان کرد: آن‌ها بر روی این مسئله بسیار حساس شده‌اند و یکی از علل این حساسیت نیز جنگ غزه است زیرا برخی گروه‌های مقاومت و نیز مردم غزه از تلگرام استفاده می‌کنند و اطلاعات آن‌ها می‌تواند به رژیم صهیونیستی کمک کند. 

نوروزی در بخش دیگری از سخنانش گفت: از آنجا که آذربایجان با رژیم صهیونیستی روابط خوبی دارد شواهد حاکی از آن است که در سفر پاول دوروف به آذربایجان از او خواسته شده است تا اطلاعات رد و بدل شده در شبکه تلگرام درباره غزه را به کشورهای متخاصم تحویل دهد و او این درخواست را رد و با آن مخالفت کرده است لذا این موضوع باعث شد تا پس از سفر پاول دورف به فرانسه مقامات این کشور او را دستگیر کنند.

وی اذعان داشت: به نظر می‌رسد که رئیس تلگرام همچنان در حبس به سر می‌برد و احتمالاً به ۲۰ سال زندان محکوم خواهد شد بعضی از گزارشات نیز حاکی از آن است که او فعلاً با قرار وثیقه به طور موقت آزاد است.

نوروزی تصریح کرد: این قضیه نشان از اهمیت حکمرانی فضای مجازی دارد و از آنجا که کشورهای غربی بر اهمیت این حکمرانی واقف هستند سعی می‌کنند تسلط خود را بر فضای مجازی گسترش دهند و بر روی شبکه‌های مجازی اعمال قدرت کنند و هرجا که لازم باشد حتی آنها را فیلتر و از دسترس خارج کنند.

وی افزود: رسانه‌های غربی نیز که تحت حکمرانی کشورهای غربی هستند بر اساس سیاست‌های کشورهای غربی به موضوع دستگیری رئیس تلگرام و محدودکردن برخی رسانه‌های آزاد نمی‌پردازند بنابراین آنچه که تحت عنوان آزادی بیان عنوان می‌شود فقط یک شعار است و رسانه‌های غربی نیز از ترس ایجاد محدودیت به مطامع کشورهای بلوک غرب گوش فرا می‌دهند.

این مدرس سواد رسانه و فضای مجازی گفت: در کشور ما محدودیت‌های کمتری نسبت به کشورهای غربی وجود دارد و بسیاری از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به راحتی در ایران فعالیت می‌کنند حتی شاهد آن هستیم که برخی سلبریتی‌ها آزادانه پیام‌های خلاف واقع خود را در این شبکه‌ها منتشر می‌کنند و از سوی مقامات نیز مورد بازخواست قرار نمی‌گیرند.

وی بیان کرد: معتقدیم که کشور ما در این زمینه ضعف دارد و باید تسلط بیشتری را بر رسانه‌ها و فضای مجازی اعمال کند البته باید مراقب بود که کشورهای غربی ما را به محدود کردن آزادی بیان متهم نکنند.

سانسور جزو لاینفک فلسفه رسانه‌های غربی است

تورج زینی‌وند در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: اصولاً ماهیت رسانه‌های وابسته به نظام سلطه در این نهفته است که منافع غرب بر هرچیزی حتی شعارهای مربوط به دموکراسی و آزادی ترجیح دارد و این رویکرد فقط به این حادثه دستگیری مدیر تلگرام محدود و محصور نمی‌شود.

معاون اجتماعی فرهنگی دانشگاه رازی افزود: بازتاب کشتار مردم  غزه را در رسانه‌های غربی ملاحظه کنید یا اعتراض دانشجویان و دانشگاهیان غرب به نسل‌کشی مردم غزه را تأمل بفرمایید، غرب تا زمانی اجازه نشر اخبار و اطلاعات را می‌دهد که منفعت و مصلحت آن‌ها را اقتضا کند.

وی گفت: سانسور جزو لاینفک فلسفه رسانه‌های غربی است چرا که در خدمت اهداف و منافع نظام سلطه هستند؛ امروزه بررسی داده‌ها بخش مهمی از امنیت و اقتصاد غرب را تأمين و تضمین می‌کند بنابراین دسترسی به اطلاعات کاربران موضوع تازه‌ای نیست.

زینی‌وند تصریح کرد: هیچ پلتفرمی نیست الا و اینکه داده‌های آن توسط متخصصان علم اطلاعات و سرویس‌های غربی تجزیه و تحلیل می‌شود لذا مهندسی فضای مجازی که عین فضای حقیقی است بخشی از اهداف استراتژیک ابرقدرت‌ها است و در پس این مهندسی اهداف فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و امنیتی نهفته است.

این عضو هیأت‌ علمی دانشگاه رازی داد: محاکمه نماینده پلتفرم تیک‌تاک چینی در آمریکا و انتشار اهداف دولت آمریکا از این محاکمه نمونه دیگری از ترس جهان غرب در حوزه فضای مجازی است.

زینی‌وند با بیان اینکه ارتباط اهداف و منافع جهان غرب با پلتفرم‌های جهانی امری روشن و غیرقابل انکار است، گفت: این اهداف می‌تواند در مباحث اقتصادی و سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی دسته‌بندی شود و امروزه رسانه‌ها مجری چنین اهدافی و در خدمت نظام سلطه هستند.

وی تصریح کرد: بسیاری از کودتاها، برنامه‌های فرهنگی و سیاسی غرب در جهان از طریق همین رسانه‌های وابسته به نظام سلطه صورت گرفته است و سرقت و انتشار اطلاعات کاربران در راستای همان اهداف نظام سلطه صورت می‌گیرد.

زینی‌وند بیان کرد: ماهیت و فلسفه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی غرب به آن‌ها این مجوز را می‌دهد که در ظاهر ادعای قانون گرایی و دموکراسی را داشته باشند اما در عمل به هیچ یک از این اصول پایبند نباشند.

مفهوم حاکمیت رسانه بسیار گسترده‌تر از مفهوم سیاست است

مهرداد توکلی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: زمانی که از اصطلاح حاکمیت استفاده می‌شود، دولت و سیاست به‌عنوان اولین مفهوم به ذهن می­‌رسد اما مفهوم حاکیمت رسانه بسیار گسترده‌تر از مفهوم سیاست است. 

این تحلیل‌گر و پژوهش‌گر ارشد رسانه‌های ایران و جهان افزود: حکومت‌داری در گستره وسیع‌تری از سیاست است و اهمیت بیشتری دارد در حالی که سیاست رسانه­‌ای بیان می‌کند که چگونه مردم باید از طریق رسانه­‌ها درگیر شوند.

وی گفت: مدل حاکمیت مجموعه‌ای از سیاست­‌ها، دستورالعمل‌ها و فرآیندها است که به مردم القا می­‌شود، ریشه­‌های نظری اصطلاح حاکمیت بسیار متنوع است این مفهوم در اقتصاد، روابط بین‌الملل، مطالعات توسعه، مطالعات سازمانی، سیاست، نظریه‌­های مدیریت عمومی جدید به گونه‌های مختلفی تفسیر می­‌شود.

توکلی خاطرنشان کرد: این تنوع تفسیر در مورد مفهوم حاکمیت رسانه به مراتب پیچیده‌تر است، با وجود تلاش برای شفاف‌شدن مفهوم حاکیمت رسانه‌ها، باید پذیرفت که تمییز عناصر مختلف یک مفهوم گسترده از یکدیگر آسان نیست. 

وی گفت: حاکمیت رسانه، تمام قوانینی را که برای سازماندهی سیستم­‌های رسانه‌ای طراحی شده‌اند در بر می­‌گیرد، با این حال، حکمرانی رسانه‌ها به عنوان یک مفهوم جدید برای تجزیه و تحلیل سیاست و مقررات رسانه­‌ای مورد استفاده قرار می­‌گیرد.

توکلی ادامه داد: به نظر می­‌رسد، استفاده گسترده­ گروه­‌های تروریستی در یک دهه ­اخیر از ابزار رسانه نیز با همین رویکرد سازگار است گروه­‌هایی که در تلاش برای ایجاد سرزمین، دولت و ملت هستند، قطعاً به رسانه به عنوان ابزاری مهم برای ایجاد حاکمیتی پایدار و به نوعی حاکمیت رسانه‌ای استفاده می­‌کند.

وی خاطرنشان کرد: این استفاده هدفمند می­‌تواند قبل از پیدایش ساختار حکومتی، برای تبلیغات، برقراری ارتباط با اعضا (مانند نام‌های مستعار یا پس از شکل‌گیری احتمالی ساختارهای دولتی مورد نظر آن­‌ها برای تثبیت حکومت و یا تشویش اذهان عمومی استفاده شود.

توکلی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در روز یکشنبه ۲۵ آگوست ۲۰۲۴، نشریه گاردین در خبری اعلام کرد مقامات قضایی فرانسه بازداشت پاول دوروف را تمدید کرده‌اند، وی شنبه شب در فرودگاهی در نزدیکی پاریس دستگیر می‌شود و قاضی تحقیق که این پرونده را بررسی می‌کند، حکم بازداشت ایشان را تمدید می‌کند.

وی افزود: بازداشت اولیه برای بازجویی ممکن است تا حداکثر ۹۶ ساعت طول بکشد، پس از پایان یافتن مدت زمان بازداشت، قاضی می‌تواند درباره آزادی وی یا وارد کردن اتهامات و تمدید بازداشت وی تصمیم بگیرد، در عین حال یکی از کاربران پلتفرم ایکس به نام (@BeijingDai) مدعی شده دستگیری دوروف به دلیل عدم پیروی او از خواسته‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا درباره دسترسی به اطلاعات کاربران بوده است. 

توکلی تصریح کرد: یکی از کاربران در این‌باره نوشته: دوروف در فرانسه به اتهام استفاده از پلتفرم برای پشتیبانی از فعالیت‌های تروریستی و کودک‌آزاری و پس از سرباز زدن از ارائه اطلاعات کاربران به آمریکا و رژیم صهیونیستی دستگیر شد و اکنون ممکن است به ۲۰ سال زندان محکوم شود. 

این دانش‌آموخته مدیریت رسانه و اطلاعات افزود: از سوی دیگر جکسون هینکل مفسر سیاسی آمریکایی نیز در ایکس نوشت: هکرهای ضد اسرائیلی که چند گیگابایت اطلاعات حساس این رژیم را سرقت کرده بودند، آن‌ها را در پیام‌رسان تلگرام منتشر کردند که تلگرام از درخواست اسرائیل برای سانسور این اطلاعات نیز خودداری کرده بود.

وی تصریح کرد: همچنین هینکل در توئیتی دیگر نوشته بود: چند روز قبل از دستگیری پاول دوروف، بنیان‌گذار تلگرام در فرانسه، او به طور مستقیم مشغول مذاکره با ولادیمیر پوتین رئیسجمهور روسیه بود تا پس از سال‌ها تبعید خودخواسته به کشورش بازگردد.

توکلی با بیان اینکه دستگیری پاول حمله به روسیه است، گفت: پیش از این نیز نشریه ژورنالسیم پست از وجود کانال‌های تلگرامی خبر داده بود که محتوای حمایت از فلسطین را منتشر می‌کردند، گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه دلیل دستگیری دوروف امتناع وی از سانسور محتوای حمایت از فلسطین است، میان حامیان آزادی بیان و آزادی آنلاین موجی از خشم ایجاد کرده است.  

وی افزود: با وجود تمام این اخبار ضد و نقیضی که به نفع یا علیه پاول دوروف مطرح است و اتهامات منزجرکننده‌ای که برای هر شنونده‌ای تهوع‌آور و متعفن است، مطلبی ذهن مرا به خود مشغول می‌کند اینکه چرا هر کسی که به عمل یا گفتار یا رفتار روبه‌روی کودک‌کشی علنی و اتهامات انسانی رژیم صهیونیستی می‌ایستد، متهم به اقداماتی می‌شود که خیلی سال است این رژیم به طور علنی با همراهی کشورهای تروریستی برنامه‌ریزی می‌کند و آن را انجام می‌دهد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ حکمرانی مجازی یک مسئله مهم است که در دنیای امروز به جولانگاه کشورهایی تبدیل شده تا هر جور که بخواهند در این فضا رفتار کرده و رفتار استعماری با سایر کشورها داشته باشند در واقع باید توجه داشت که فضای مجازی به یک ابزار برای قدرت‌نمایی کشورها تبدیل شده است و تا زمانی که ما رسانه‌ای قوی و مستقل برای بیان واقعیت‌ها نداریم، سانسورسازی شدید غرب علیه اطلاعات آزاد دنیا وجود دارد.

انتهای خبر/

https://mersadnews.ir/short/4P3La
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
آخرین اخبار