پنج‌شنبه 29 شهر 1403
1403-05-19 19:24 - شماره خبر : 8777 0
یادداشت؛

درنگی بر درک تفاوت خون‌خواهی و عدالت‌طلبی

شهادت اسماعیل هنیه ضایعه‌ای تلخ و دلخراش بود که جهان را به شدت متأثر کرد، این رویداد نه تنها برای برای خانواده و نزدیکان وی بلکه برای همه کسانی که به ارزش‌های انسانی اعتقاد دارند ناگوار بود.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ در مورد ضرورت خونخواهی در جریان ترور شهید اسماعیل هنیه در ادامه به نکاتی اشاره خواهدشد که به ضرورت و دلایل خونخواهی این شهید عزیز می‌پردازد. 

ایجاد بازدارندگی: در چنین مواردی، خونخواهی می‌تواند به عنوان یک عامل بازدارنده قوی عمل کند و از تکرار چنین اقداماتی جلوگیری نماید؛ این امر زمانی اهمیت پیدا می‌کند که نظام قضایی کشور نتواند به سرعت و قاطعانه با مجرمان برخورد کند. 

حفظ امنیت ملی: سوء قصد به مقامات دولتی، امنیت ملی را به خطر می‌اندازد؛ خونخواهی می‌تواند به عنوان یک واکنش و حق طبیعی به حفظ امنیت و ثبات کشور کمک کند. 

توجیه افکار عمومی: خونخواهی در چنین مواردی می‌تواند به عنوان یک عمل مشروع و قابل توجیه تلقی شود و از حمایت افکار عمومی برخوردار شود. 

تقویت هویت جمعی: خونخواهی می‌تواند به عنوان یک عامل وحدت‌بخش عمل کرده و احساس همبستگی ملی را تقویت کند؛ در چنین شرایطی مردم در مقابل تهدیدات خارجی یا داخلی احساس همبستگی بیشتری می‌کنند. 

ارضای احساس عدالت‌طلبی: در مواردی که سیستم قضائی نتواند به سرعت و مؤثر به کیفر مجرمان رسیدگی کند، خونخواهی می‌تواند راهی برای برقراری عدالت در میان مردم تلقی شود. 

بازگرداندن آرامش به جامعه: با مجازات عاملان جنایت، احساس امنیت وبرقراری آرامش در جامعه حاکم می‌شود و از تکرار جرائم مشابه جلوگیری می‌شود. 

احترام به ارزش انسانی: پیگیری خونخواهی، نشان‌دهنده احترام به ارزش و کرامت انسانی است و به جامعه یادآوری می‌کند که هیچ جرم و تعرض به حریم کشور بدون پاسخ نخواهد ماند. 

میثم بشیری، کارشناس فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سنقر و کلیایی

https://mersadnews.ir/short/NgKYr
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
آخرین اخبار