حالت تاریک
یک استاد دانشگاه:

دفاع مقدس نباید در گذر زمان فراموش شود

دفاع مقدس نباید در گذر زمان فراموش شود

یک استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: همه ما وظیفه داریم یاد و خاطره حماسه‌سازان هشت سال دفاع مقدس را گرامی بداریم و نباید اجازه دهیم دفاع مقدس در گذر زمان فراموش شود.

دکتر نصرالله شفیعی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد، اظهار داشت: هفته دفاع مقدس بدون تردید یکی از باشکوه‌ترین و تأثیرگذارترین دوران در تاریخ ملت ایران است.

این استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: برای تحلیل بهتر این برهه تاریخی ذکر این نکته ضروری است که در نیمه اول سال 1359 آمریکا از انقلاب اسلامی ایران به شدت عصبانی شده بود و دو برنامه مهم را برای براندازی ایران در دستور کار خودش قرار داد و به مرحله اجرایی رساند.

وی ادامه داد: قطع رابطه و تحریم ایران در بیستم فروردین سال ۱۳۵۹  به‌عنوان یک برنامه بلندمدت برای براندازی محسوب می‌شد و البته پس از چند روز نیز در پنجم اردیبهشت حمله نظامی طبس اتفاق افتاد که طی آن دشمنان قصد داشتند با آزادسازی گروگان‌ها  کار نظام جمهوری اسلامی را در یک روز یکسره کنند و با بمباران مراکز حساس و حیاتی کشور بار دیگر قدرت خودشان را در ایران برگردانند اما به لطف خداوند و سربازانی که تحت عنوان طوفان شن بودند خداوند انقلاب اسلامی را نجات داد.

شفیعی گفت: برنامه بعدی همین حمله کشور رژیم بعث عراق بود که در سال 1359 رخ داد و بزرگ ترین برنامه برای سرنگونی نظام و از بین بردن قدرت اسلامی مردم ایران بود که شاهد بودیم با فرماندهی امام و رشادت‌های مردم و جانفشانی‌های نیروهای مسلح و سپاه پاسداران و بسیج و همه آحاد مردم حتی اقلیت‌های مذهبی هشت سال دفاع مقدس نه تنها باعث شکست نشد بلکه تبدیل به تاریخ بزرگی از عظمت مردم شد.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم ارزش دفاع مقدس و کار بزرگی را که مردم انجام دادند متوجه شویم باید اشاره به فضای آن موقع که حملات سراسری از زمین و هوا و دریا صورت گرفت داشته باشیم. حمله به رژیم نوپایی که هنوز دستگاه‌های اداری آن ساماندهی درستی نشدند، ارتشی که جا مانده از رژیم شاهنشاهی بود و بسیاری از فرماندهان دستگیر شده بودند، در واقع حتی یک ارتش منسجم سازماندهی نشده بود و نیروهای بسیج مردمی هم هنوز شکل نگرفته بودند و در اقصی نقاط کشور درگیری گروهک‌ها به طرق مختلف وجود داشت.

این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: به دلایل فوق صدام تصور می کرد می‌تواند طی سه روز ایران را فتح کند اما همه اینها تحلیل‌های آنها بود چرا که عمق وجود ملت ایران را نشناخته بودند و شاهد بودیم به محض شروع جنگ، ملت ایران با تمام توان وارد عرصه شدند و در طی هشت سال دفاع مقدس نشان دادند که ملتی شکست‌ناپذیرند.

وی گفت: جنگ هشت ساله و مقاومت سرافرازانه ملت ایران، کشور را در برابر هر تهاجمی واکسینه کرد و باعث شد ابرقدرت‌ها به خود جرئت حمله به ایران را ندهند.

شفیعی با اشاره به اینکه دفاع مقدس توانست سرمایه‌ها و انرژی‌های بسیاری از مردم ایران را شکوفا کند، خاطرنشان کرد: شهید باکری‌ها، شهید سلیمانی‌ها، شهید مهدوی‌ها، شهید زین الدین‌ها و... همگی پرورش یافته مکتب دفاع مقدس بودند.

وی افزود: پیشرفت‌های نظامی امروز در جهان مدیون همان تحریم‌ها و فشارهایی است که به ما تحمیل شد و امروز دستاوردهای نظامی در عرصه‌های مختلف نصیب ملت ایران شده است  تا جاییکه برخی کشورها تجهیزات مدرن نظامی را از ایران خریداری می‌کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: هشت سال دفاع مقدس توانست فرهنگ بزرگی از ادبیات پایداری را برای ما رقم بزند و امروز کتاب‌هایی از زندگی آزادگان، رزمندگان، ایثارگران، جانبازان تهیه وتدوین شده و این آثار هنری فاخر برای نسل کنونی به یادگار مانده است.

وی با اشاره به اینکه فراگیر شدن روحیه انقلابی از دیگر دستاوردهای دفاع مقدس است، تصریح کرد: شهدا و خانواده‌های شهدا، جانبازان، آزادگان همگی پشتوانه و سرمایه‌های حفظ نظام هستند.

شفیعی گفت: پرورش انسان‌های عارف و متدین و جوانانی که در جبهه دانشگاه امام حسین(ع) پرورش یافتند هر کدام شخصیت بی‌نظیری هستند که امروز هم در نظام جمهوری اسلامی ایران نقش‌آفرین هستند.

وی با بیان اینکه ما با مدیریتی که داشتیم پیروز جنگ شدیم و بیان خاطرات آن برایمان افتخار است، ادامه داد: همه ما وظیفه داریم یاد و خاطره حماسه‌سازان هشت سال دفاع مقدس را گرامی بداریم و قدردان شهدا، جانبازان، آزادگان و جانبازان سرافراز باشیم.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم دفاع مقدس در گذر زمان فراموش شود، گفت: فرهنگ دفاع مقدس در همه حوزه‌های اداری، نظامی، فرهنگی و .. بایستی حفظ شود.

نباید اجازه دهیم دفاع مقدس در گذر زمان فراموش شود، گفت: فرهنگ دفاع مقدس در همه حوزه‌های اداری، نظامی، فرهنگی و .. باید حفظ شود.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از