حالت تاریک
  • شنبه, 1403/07/07 شمسی | 2024/09/28 میلادی
فقر حقوقی، بزرگ‌ترین آسیب در جامعه
رئیس سازمان بسیج حقوقدانان کرمانشاه مطرح کرد:

فقر حقوقی، بزرگ‌ترین آسیب در جامعه

رئيس سازمان بسیج حقوق‌دانان سپاه حضرت نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه با بیان اینکه بزرگ‌ترین آسیب موجود در جامعه فقر حقوقی است، گفت: دانش حقوقی به عنوان یک علم تخصصی بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ مهرداد چراغی صبح امروز در مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس که در کانون اصلاح و تربیت استان کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: امروزه رسالت اصلی بسیج حقوقدانان آشنا کردن مددجویان با قانون است.

رئيس سازمان بسیج حقوق‌دانان سپاه حضرت نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه با بیان اینکه بزرگ‌ترین آسیب موجود در جامعه فقر حقوقی است، افزود: دانش حقوقی به عنوان یک علم تخصصی بسیار حائز اهمیت است.

وی گفت: بسیاری از مادران، نوجوانان و همچنین جوانان امروزه که در این مکان محبوس و از نعمت آزادی محروم هستند به دلیل عدم آگاهی از مسائل حقوقی است.

چراغی ادامه داد: زندانی شدن این افراد در زندان از دیدگاه ما به علت سه مؤلفه اصلی است؛ مسئله اول و مهم‌ترین مسئله ماهیت جرم است، در جامعه ما برخی اقدامات کوچک هم جرم محسوب می‌شوند اما بعضی افراد از این مسئله آگاه نیستند.

وی خاطرنشان کرد: مؤلفه دوم مبحث مجازات است، مجازات‌ها عواقبی هستند که در پی رفتارهای ناهنجار یا مجرمانه اعمال می‌شوند؛ متأسفانه برخی از مردم نسبت به پیامدهای قانونی یک جرم آگاهی کافی ندارند.

چراغی گفت: بسیاری از مددجویانی که اکنون در زندان‌ها به سر می‌برند احتمالآ حتی از عواقب یک سرقت کوچک نیز آگاهی نداشته‌اند، یکی از وظایف بسیج حقوقدانان فهم‌افزایی در میان مددجویان است که در این راستا وکلا و حقوق‌یاران سازمان بسیج حقوقدانان با حضور در میان مددجویان مشاوره‌های لازم را به آن‌ها ارائه خواهند داد.  

وی تصریح کرد: مؤلفه سوم و یکی از مهم‌ترین مسائلی که به آن توجه کافی نشده است بحث قربانی جرم است، متأسفانه عواقب عمل مجرمانه و رفتار بزهکارانه یک فرد تنها متوجه خود او نیست و خانواده او را نیز دچار مشکل خواهد کرد و خانواده‌ها نیز در ادامه متضرر خواهند شد. 

چراغی در ادامه سخنان خود، با تأکید بر اهمیت در نظر گرفتن عواقب اجتماعی جرم، بیان کرد: هر فردی که قصد ارتکاب یک عمل مجرمانه را دارد، باید پیش از هر چیز، قربانیان احتمالی عمل خود را در نظر بگیرد؛ برای مثال، فرزند یک مادر بزهکار چه گناهی کرده است که باید دوران کودکی خود را بدون حضور مادر سپری کند؟ جای مادر در زندان نیست.

وی گفت: متأسفانه در بسیاری از موارد، به عواقب روانی و اجتماعی جرم بر روی افراد بی‌گناه، به ویژه خانواده‌های مجرمان، توجه کافی نمی‌شود، این نشان می‌دهد که ماهیت، عواقب و قربانیان جرم، چه در لحظه ارتکاب و چه پیش از آن، اغلب مورد غفلت قرار گرفته‌اند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از