حالت تاریک
سرایت معضلی اجتماعی به شهرستان‌های کرمانشاه؛

سد معبر داد سرپلی‌ها را درآورد

سد معبر داد سرپلی‌ها را درآورد

سد معبر به‌عنوان معضلی اجتماعی سبب ایجاد مشکلات جدی برای مردم و نارضایتی عمومی در سطح شهرستان‌های استان کرمانشاه شده است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد؛ سد معبر یک معضل اجتماعی است که علاوه بر از بین بردن نظم و نمای زیبای شهری باعث ایجاد مزاحمت برای مردم و حتی خودروها می‌شود، ایجاد سد معبر و اشغال پیاده‌روها در خیابان‌های سرپل‌ذهاب به‌ویژه در محدوده اصلی بازار شهر در چهار راه احمد ابن اسحاق و دو خیابان منتهی به آن بسیار مشهود بوده و حتی سبب ایجاد ترافیک خودرویی در این نقطه از شهر شده است.

معضل سد معبر امروزه به یک معضل جدی تبدیل شده و با توجه به مزاحمتی که برای شهروندان ایجاد می‌کنند برخورد با آن به یکی از مهمترین مطالبات مردم تبدیل شده است در واقع مغازه‌داران و صاحبان صنوف و بازاریان با اشغال بخشی از پیاده‌رو و قرار دادن کالا و اجناس خود، آن فضایی را که مختص عبور و مرور شهروندان است، اشغال کرده و باعث ایجاد مزاحمت برای مردم شده‌اند.

معضل سد معبر نه تنها در عبور و مرور عابران پیاده مشکل‌ساز است بلکه حتی در تردد خودروها نیز مسئله‌ساز است و باعث افزایش خطر تصادفات نیز شده لذا لازم است که دستگاه‌های مسئول شهرستان برای برخورد با این معضل جدی که نظم و سیمای شهر را به‌هم زده چاره‌اندیشی کرده و با انجام اقدامات مناسب به‌صورت جدی برای تحقق مطالبه بحث شهروندان و رفع سد معبر در شهر تلاش کنند.

تضییع حقوق شهروندی با سد معبر

خسرو تمری در این خصوص به خبرنگار مرصادنیوز؛ گفت: مشاغلی که به‌صورت دستفروشی در یکی از خیابان‌های شهرستان باعث ایجاد سد معبر شده و علاوه بر این گروه که اغلب به‌صورت فصلی فعال هستند برخی از صاحبان مغازه‌ها با پیشروی کالاهای خود در محیط پیاده‌روها نیز باعث تضییع حقوق شهروندی شده‌اند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار سرپل‌ذهاب افزود: در جلسه‌ای که با حضور همه اعضا در فرمانداری برگزار شد مصوب شد که شهرداری با ارائه تذکرات لازم از ایجاد سد معبر در پیاده‌روها خودداری کند.

وی تصریح کرد: در این جلسه همچنین مصوب شده بود که دستفروش‌ها به خیابان شهید رجایی منتقل شوند که باعث ایجاد نارضایتی کسبه و صنوف این خیابان شده بود.

معاون فرماندار سرپل‌ذهاب گفت: دستفروش‌های پل مرکزی انقلاب اغلب فصلی هستند و فعالیت مداوم در طول سال ندارند و تعداد آنها هم به اندازه‌ای نیست که بتوان برای آنها مکانی را جانمایی کرد و لذا پیشنهاد ما این است که در خیابان ساحلی که محل میوه‌فروشان است در ادامه غرفه‌های میوه‌فروشی مستقر شوند.

وی افزود: در خیابان شهید رجایی نیز کسبه با ایجاد سایه‌بان و اشغال کردن فضای پیاده‌رو با کالاهای فروشی خود باعث ایجاد سد معبر در این خیابان شده‌اند که شهرداری باید با تذکر دادن از این کار جلوگیری کند و اگر تذکر مثبت نبود اقدام عملی کنند.


انگیزه‌ای برای برخورد با سد معبر وجود ندارد

علی مرادیان نیز در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز؛ اظهار داشت: جلسات بسیاری در این خصوص برگزار شده ولی هیچ‌گونه انگیزه‌ای برای برخورد با این پدیده وجود ندارد.

 رئیس شورای شهر سرپل‌ذهاب افزود: برای برخورد با سد معبر در شهر باید تمامی دستگاه‌ها اعم از دادستانی، نیروی انتظامی، شهرداری، فرمانداری و سایر دستگاه‌های مسئول پای کار بیایند و هماهنگی لازم بین آنها ایجاد شود تا بتوان نتیجه آن‌ را به عینه در سطح شهر مشاهده کرد.

وی تصریح کرد: علت اصلی این پدیده عدم انجام تمرکز زدایی بازار در پل مرکزی شهر است به‌عنوان مثال ساختمانی که هم‌اکنون فروشگاه رفاه در آن فعال است برای ایجاد بازار میوه و تره‌بار ساخته شده اما هم‌اکنون با یک مبلغ اجاره پایین به فروشگاه رفاه داده شده که اگر این ساختمان به‌عنوان بازار میوه و تره بار استفاده شود بسیاری از حجم ترافیک در پل مرکزی شهر را کاهش می‌دهد.

رئیس شورای شهر سرپل‌ذهاب اذعان داشت: شورای شهر برای برگزاری مزایده این ساختمان بارها مصوبه داشته و به فرمانداری ارسال کرده است ولی متاسفانه تاکنون در این مورد اقدامی انجام نشده است.

مرادیان با اشاره به اقدامات بعدی شورای شهر افزود: شورای شهر برای ایجاد غرفه‌های فروش دستفروشان در پنج نقطه مختلف شهر مصوبه دارد ولی تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: شورای شهر برای اجرای دوربین ترافیک شهری سه بار مصوبه انجام داده و منابع آن را نیز مشخص کرده است اما این طرح نیز اجرا نمی‌شود.

سد معبر داد سرپلی‌ها را درآورد

ایجاد بازارچه‌های محلی در سرپل‌ذهاب در رفع سد معبر تاثیرگذار است
 

علی قطره‌ای نیز در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز؛ اظهار داشت: امروز متاسفانه در داخل بازار مشاهده می‌شود که برخی از مغازه‌ها بخشی از پیاده‌رو را با وسائل خود اشغال کرده و به این وسیله حقوق مردم را تضییع می‌کنند که لازم است با آنها برخورد شود.

 

شهردار سرپل‌ذهاب افزود: برخورد با این موارد که به نوعی احقاق حقوق مردم است مستلزم این است که ماموران اجرائیات به صورت جدی وارد عمل شده و در صورت ممانعت فروشندگان وسائل آنها را توقیف کنند که متاسفانه در این صورت با فیلم‌برداری و انتشار آن در فضای مجازی جای حق و ناحق عوض می‌شود.

 

وی تصریح کرد: مأموران شهرداری که به دنبال احقاق حق خود مردم هستند از سوی همین مردم سرزنش شده و مورد قضاوت ناصحیح مردم قرار گرفته و بعضا با آنها برخورد هم می‌شود.

 

شهردار سرپل‌ذهاب گفت: برخورد با سد معبر از یک طرف قانون بوده و مصوبه شورای ترافیک شهرستان را دارد و از سوی دیگر یکی از مطالبات مهم شهروندان است که باید انجام گیرد اما در مرحله اجرا همه این موارد نادیده گرفته شده و فقط برخورد با فروشندگان بزرگنمایی می‌شود.

 

قطره‌ای خاطرنشان کرد: مغازه‌داران و فروشندگان باید خود آنها حقوق مردم را رعایت کنند و از اشغال پیاده‌روها خودداری کنند و اگر کسی برای دادن تذکر به آنها اقدام می‌کند بدانند که بر حسب وظیفه‌ عمل خواهد کرد لذا باید بدون هیچ واکنشی تمکین کرده و پیاده‌رو را خالی کنند.

 

وی با اشاره به طرح‌های قابل اجرا در شهرستان افزود: طرح‌های تمرکز زدایی بازار همچون ایجاد بازارچه‌های محلی در نقاط مختلف شهر نیز می‌تواند در رفع سد معبر در شهر تاثیرگذار باشد که شهرداری حتما آن را دنبال خواهد کرد.

 

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد؛ امیدواریم با اجرای طرح‌های تمرکززدایی و همراهی و هماهنگی سایر دستگاه‌های مسئول با شهرداری شهرستان بتوانیم شاهد برخورد با پدیده سد معبر در شهر باشیم.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از