حالت تاریک
معاون قضایی دادگستری کرمانشاه تأکید کرد:

ضرورت تفهیم قوانین حقوقی به عموم جامعه

ضرورت تفهیم قوانین حقوقی به عموم جامعه

معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمانشاه با بیان اینکه جهل به قانون رفع‌کننده مسئولیت نیست، گفت: همه افراد جامعه باید از دانش حقوقی و قضایی کافی برخوردار شوند.

 

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ نیکزاد عباسی ظهر امروز شنبه در کانون و اصلاح و تربیت استان کرمانشاه در جمع زنان زندانی اظهار داشت: بسیاری از پرونده‌هایی که در دادگاه‌ها تشکیل می‌شود به دلیل عدم آشنایی و آگاهی افراد به حقوق، تکالیف، وظایف و اختیارات قانونی خود است و بسیاری از زندانیان نیز به همین دلیل زندانی شده‌اند.

معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمانشاه افزود: جهل به قانون رفع‌کننده مسئولیت نیست یعنی اگر کسی از نتایج یک عمل مجرمانه بی‌خبر باشد پس از ارتکاب جرم بی‌گناه محسوب نمی‌شود.

وی گفت: بالا بردن آگاهی‌های افراد سبب می‌شود تا هم به خود ظلم نکنند و هم به دیگران. 

عباسی ادامه داد: اگر شخصی بداند چگونه قراردادی را منعقد کند و یا از عواقب ضمانت افراد با خبر باشد قطعاً دچار مشکلات بعدی آن نخواهد شد. 

وی اذعان داشت: یکی از برنامه‌های ما بالابردن سطح آگاهی‌های افراد است، هر فردی در هر قشری باید از دانش حقوقی و قضایی کافی برخوردار شود تا هم حق خودش ضایع نشود و هم حق کس دیگری را ضایع نکند و دچار مشکلات قانونی نشود.

عباسی خطاب به زندانیان افزود: باید در فرصتی محدود سطح آگاهی شما از مشکلات و مسائل حقوقی بالا برود، مشاوران سعی کنند افراد درگیر در پرونده‌های حقوقی مختلف را نسبت به مضامین موجود در پرونده‌هایشان آگاه کنند و به آنها مشاوره لازم را بدهند تا مشکلاتشان به حداقل برسد.

 «زندان» جای مادران نیست

مهرداد چراغی نیز در ادامه این نشست اظهار داشت: بسیاری خواسته و ناخواسته و به دلیل کافی نبودن اطلاعاتشان درگیر مشکلات حقوقی می‌شوند و ممکن است به زندان بیفتند لذا مددجویانی که در این جلسه حضور دارند می‌توانند درخواست‌های خود مبنی بر تعدیل یا تخفیف مجازاتشان را به محضر مسئولان و بسیج حقوقدانان حاضر در جلسه تقدیم کنند.

وی با بیان اینکه بسیج حقوقدانان نیز به صورت کاملاً رایگان در خدمت بانوان مددجو است، افزود: در جرم‌شناسی قاعده‌ای وجود دارد که طبق آن اگر فعل خواستن در یک بزهکار صرف نشود، تنبیه و مجازاتی که برای او در نظر گرفته شده منتج به بهینه‌سازی جامعه نخواهد شد.

رئیس سازمان بسیج حقوقدانان استان کرمانشاه با بیان اینکه بسیاری از جرائم محصول ناآگاهی هستند، گفت: بسیاری از بانوانی که در اینجا زندانی شده‌اند از عواقب بزه خود مطلع نبوده‌اند. 

چراغی تصریح کرد: مجرمان قربانیان اصلی جرائم نیستند بلکه خانواده‌های آنها هستند که آثار به جای مانده از ارتکاب یک جرم را متحمل می‌شوند. 

وی خاطرنشان کرد: بانوان مددجو باید در مدتی که در کانون اصلاح و تربیت محبوس هستند به این بیندیشند که چه چیزی موجب شده تا آنها در حبس گرفتار شوند و این بهترین تنبیهی است که یک بانوی مددجو می‌تواند از خود داشته باشد. 

چراغی تصریح کرد: جای مادر زندان نیست، حضور بانوان جدید در زندان نشان‌دهنده کم‌بودن تلاش‌ها برای آگاهی‌بخشی به آنها است. 

وی گفت: خیرین و مسئولان عزیز باید موجبات رهایی بانوان از زندان را فراهم کنند اما بانوان مددجو نیز باید به عنوان یکی از اضلاع مهم و اساسی جرم با تمام وجود از کارشان متنبه شوند البته بانوان مددجو هم می‌دانند که در کنار عدم آگاهی، خواست خودشان نیز باعث ارتکاب جرم در آنها شده است.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از