حالت تاریک
با علی بودن کجا، یا علی گفتن کجا؛

غدیر یادآور ضرورت پایبندی به ولایت فقیه

غدیر یادآور ضرورت پایبندی به ولایت فقیه

واقعه غدیرخم ولایت‌مداری و ضرورت پایبندی به ولایت فقیه را یادآوری می‌کند که امروز بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز داریم.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ دهه ولایت و امامت به فاصله زمانی عید قربان تا عید غدیر خم گفته می‌شود و این فاصله زمانی برای مسلمان خصوصاً شیعیان بسیار ارزشمند و مبارک است چرا که عید قربان را روز اثبات عشق به خدا و تسلیم در درگاه خداوند متعال است و به تعبیری روز قربان روز آزاد شدن از وابستگی غیرخدایی و دنیای برای واگذار کردن دل به رضایت خداوند متعال است و عید سعید غدیر خم نیز، عید به کمال رسیدن دین و روز عهد و پیمان بستن با پروردگار عالم است.

انتساب روز عید مبارک قربان با روز عید غدیرخم به عنوان روز ولایت مطلقه در این است كه باید در روز عید قربان جهل و نادانی و نیز هواهای نفسانی را در درون خود ذبح و قربانی كنیم تا با طهارت و پاكی کامل روح به به عید غدیرخم یعنی روز اثبات ولایت مطلقه حضرت امیرالمومنین(ع) وارد شویم به این خاطر که مسأله ولایت مولا امیرالمومنین(ع) به قدری طیب و نظیف است كه هیچ‌وقت نمی‌شود با آلودگی‌های باطنی، در آن پا گذاشت و خود را از تابع راستین حضرت علی(ع) دانست. 


حادثه غدیر بزرگ‌ترین حادثه تاریخ اسلام  است

حجت‌السلام و المسلمین صادق ایرانی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: عید غدیر به نام عید الله نامگذاری شده و عید الله یعنی عیدی که مخصوص خداوند بوده و این عید الهی بزرگ‌ترین عید است؛ چرا بزرگ‌ترین عید، به خاطر اینکه به وسیله این عید و این مناسبت مبارک نعمت بر مردم کامل شده است.

مدیر حوزه علمیه استان کرمانشاه عنوان کرد:  نعمت دین تا قبل از حادثه غدیر ناتمام بود ولی با معرفی وجود مقدس حضرت علی(ع) به عنوان ولی و جانشین بعد از پیامبر(ص) این نعمت بر مردم تمام شد و یک تضمین اساسی و بی‌نظیری برای ادامه حیات و وجود اسلام به وسیله این معرفی صورت گرفت، قطعاً اگر این اتفاق نمی‌افتاد اسلام ناب و اسلامی که پیغمبر ۲۳ سال برای آن زحمت کشید ادامه پیدا نمی‌کرد و چیزی به نام اسلام ناب نمی‌داشتیم.

ایرانی خاطرنشان کرد: لذا هدف و غایت آرزویی که همه انبیا داشتند به وسیله نعمت ولایت و امامت تداوم پیدا می‌کند و ان‌شاءالله مصداق کامل آن هم مرحله پایانی و نهایی با ظهور حضرت بقیه الله(عج) صورت خواهد گرفت؛ لذا حادثه غدیر به خاطر اهمیتی که داشته بزرگ‌ترین حادثه‌ای است که در تاریخ اسلام اتفاق افتاده است.

مدیر حوزه علمیه استان کرمانشاه بیان کرد: بزرگداشت عید غدیر مورد اهتمام روایات مقدس معصومین(ع)، مورد عنایت علما و بزرگان دین بوده و در روایات آمده است که معصومین(ع)  به خاطر بزرگداشت در روز عید غدیر مهمانی می‌دادند.

ایرانی اذعان کرد: همان‌طوری که برای عاشورا پای کار هستیم و این اتفاق را بزرگ می‌داریم و بزرگداشت می‌گیریم، قطعا عید غدیر را نیز باید با آن نگاه و شکل ببینیم در این روز هر کسی به اندازه توان و توانایی مالی که دارد برای بزرگداشت جشن غدیر مشارکت کند که این روز فراموش نشود و هدفی که خداوند متعال از امامت جانشینی امیرالمومنین(ع) داشته شکل تام و تمام محقق شود. 


امر امامت و ولایت امری انتصابی از جانب خداوند متعال است 

حجت‌السلام و المسلمین سید ابراهیم حسینی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: در فاصله ایام عید قربان تا عید غدیر دهه‌ای به نام دهه امامت و ولایت نامگذاری شده و برای همه ملت عزیز ایران مایه خوشحالی و سرور است و کاری که حضرت ابراهیم پس از آزمایشات الهی خداوند متعال مدال افتخار امامت و ولایت را به حضرت داد و خطاب به حضرت ابراهیم فرمودند من تو را امام برای امت قرار دادم، لذا مقامی که امامت و ولایت دارد مقامی بسیار والا است.

مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد استان کرمانشاه عنوان کرد: همین مقام امامت را علی(ع) از جان خداوند، توسط پیامبر اسلام گرفت و به امت اسلامی معرفی شد، در واقعه‌ غدیر اعتقاد ما شیعیان بر این است که امر امامت و ولایت امری انتصابی از جانب خداوند متعال بوده و نه انتخابی و پیامبر گرامی اسلام مأمور به ابلاغ بوده است.

حسینی در ادامه افزود: بنابراین به این خاطر است که در نزد ما شیعیان در اصول دین ما امامت قرار گرفته است و این سرمایه بسیار بزرگی است، جامعه‌ای که در آن امام وجود نداشته باشد آن جامعه بی‌بهره از هدایت است خداوند متعال از دینی راضی شده که در آن امامت و ولایت باشد «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينا» اینکه خداوند می‌فرماید، امروز دین کامل شد و نعمت بر شما امت تمام شد من از چنین دینی راضی هستم.

مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: دین کامل یعنی دینی که در آن امامت و ولایت باشد؛ بنابراین دین مبین اسلام منهی امامت یعنی دینی ناقص، لذا آنچه که انبیا و خاتم انبیا مامور به انجام آن بودند بحث هدایت و امت بود و با ارتحال پیامبر گرامی اسلام این امر هدایت و امت متوقف نشد و بر عهده امامان معصوم(ع) گذاشته شد.

ایرانی تصریح کرد: وجود امامان معصوم(ع) در دنیا واجب است و در حال حاضر که داریم زندگی می‌کنیم با هدایت حضرت امام زمان(ع) و جانشینان ایشان است که ما در مسیر درست قرار داریم که خود حضرت فرمودند: رباط احادیث ما افرادی هستند که در زمان غیبت باید به آنها رجوع کنیم و در زمان حاضر مراجع تقلید و در رأس مقام معظم رهبری به عنوان ولی فقیه است. 

حسنی در پایان تأکید کرد: هیچ‌گاه ما به حال خود رها نشدیم، در زمان امامت امام عصر(عج) زندگی می‌کنیم و با توجه به اینکه به حضرت دسترسی نداریم اما می‌توانیم به رباط احادیثشان که مراجع تقلید و ولی فقیه هستند مراجعه کنیم؛ لذا در عید غدیر مستحب است که افراد هم‌دیگر را ملاقات کنند و خداوند متعال را ستایش کنند.


مسئله غدیر و امامت، تاکید خداوند متعال در قران کریم است

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی فتح‌الهی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: با توجه به اهمیت مسئله غدیر و امامت و تأکید خداوند متعال در قرآن کریم که اتمام و تکمیل رسالت را با ابلاغ امامت مطرح می‌کند، این امامت اگر دچار آسیب نمی‌شد و مسیر خودش را طی می‌کرد، اکنون ما در جهان اسلام این مشکلات را نداشتیم.

مسئول امور مساجد سازمان تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه عنوان کرد: بیش از یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون مسلمان هیچ‌گونه حاکمیت واحدی برای آنها قرار داده نشده و هر کشوری برای خود ارتباط ایجاد و شرایطی را حاکم کرده است و متأسفانه کشورهای اسلامی آن رابطه کافی را با یک‌دیگر ندارند و هم‌افزایی را دنبال نمی‌کنند، لذا دشمنان از این مسئله‌ حداکثر استفاده را می‌برند.

وی در ادامه افزود: اکنون ما اگر در غزه، شاهد هستیم که مسلمانان به خاک و خون کشیده می‌شوند و حتی کشورهای اروپایی و مسیحی و سایر ادیان، اعتراض می‌کنند اما متأسفانه خیلی از کشورهای اسلامی هنوز موضع مناسب و اقدام لازم را برای حل شدن این فتنه و مسئله انجام ندادند و این به دلیل عدم رهبری واحد است.

فتح‌الهی اذعان کرد: رهبریت خیلی مسئله مهمی است و اگر می‌بینیم که کشورهای اسلامی دچار یک نوع عقب‌ماندگی هستند و ابر قدرت‌ها از این مسئله سوء‌استفاده کرده و تسلط خود را بیشتر می‌کنند به خاطر این است که رهبریت واحد و امامت در کشورهای اسلامی حاکم نیست.

مسئول امور مساجد سازمان تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: ما قائل هستیم که شخصی می‌تواند رهبریت، امامت و جانشینی پیامبر(ص) را بر عهده بگیرد که دارای شرایط خاص باشد و اگر این ویژگی‌ها را نداشته باشد خواهیم دید که افرادی مثل یزید و معاویه بر کشورهای اسلامی حاکم می‌شوند و انحرافاتی را ایجاد خواهند کرد که تا مدت‌های زیادی اثرات خود را خواهد داشت. 

فتح‌الهی بیان کرد: در کشور ایران اسلامی که در این چند دهه شاهد وحدت کلمه بودیم به این خاطر است که امامت و رهبری به شخص مجتهد، پرهیزکار و مجاهدی سپرده شد، دیدم که چه پیشرفت‌هایی داشتیم و چگونه توانستیم با رژیم ۲ هزار و ۵۰۰ ساله شاهنشاهی مقابله کنیم و در این مدت که کمتر از ۵۰ سال است به پیشرفت‌هایی در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به افزایش قدرت ایران افزود: امروزه در اقصی نقاط جهان بر روی ایران به عنوان ابر قدرت حساب ویژه باز کرده‌اند، در این شرایط شاهد هستیم که اسلام در ایران و جهان چگونه مردم را آگاه کرده که باید در مقابل دشمن ایستاد و خداوند متعال هم ما را یاری خواهد کرد همان‌طور که در قرآن کریم آمده است « اِنَّ الَّذینَ قالوا رَبُّنَا اللهُ ثُمَّ استَقاموا»، آنهایی که گفتند ما در مسیر الهی گام بر می‌داریم و سپس استقامت کردند، لذا استقامت رمز پیروزی است.

فتح‌الهی در پایان گفت: ملت ایران باید در این ایام که ایام انتخابات است متوجه باشند که زمام امور کشور را می‌خواهند به دست چه کسی بدهند، لذا باید به دست افرادی که اصلح و دلسوز باشند داده شود و آن شخص به دنبال منافع ملت ایران باشد و از اسلام و ارزش‌ها انقلابی دفاع کند نه اینکه چشمش به کشورهای دیگر باشد و خودباخته و مقام‌طلب باشد چرا که این ویژگی‌ها، نشانه انتخاب اصلح نیست. 

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ نزدیکی این دو عید بزرگ، دل‌پذیری مضاعفی دارد؛ زیرا یک‌بار دیگر حقیقت برای مسلمانان یادآور می‌شود که طی‌کردن مسیر برای رسیدن به خداوند متعال و رسیدن به مراتب کمال، به غیر از رها شدن از وابستگی‌های دنیا و پناه بردن به معصومین(ع)، امکان‌پذیر نخواهد بود.

اعیاد دینی و مذهبی فرصت مناسبی برای رونمایی از ارزش‌های دینی در یک جامعه است لذا آغاز دهه امامت و ولایت با عید قربان و پایان آن با عید غدیرخم یک جریانی الهی است که با عید سعید قربان به‌ عنوان تجلی بندگی آغاز و با عید غدیرخم به‌ عنوان سرچشمه امامت و ولایت به درجه اعلی می‌رسد به همین خاطر باید قدردان ولایت در جامعه اسلامی باشیم و ارزش‌های آن را به نسل‌های آینده انتقال دهیم، زیرا چیزی به غیر از سعادت در جامعه نیست.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از