کارشناس مذهبی عنوان کرد:
فاطمه زهرا (س) الگوی جاودان مقاومت
مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان ایلام گفت: اگر میخواهیم از گزند دشمنان در امان بمانیم باید به سیره حضرت فاطمه زهرا (س) تمسک کرده و همچون ایشان به وحدت و همدلی پایبند باشیم.
حجتالاسلام والمسلمین مجید میرزایی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی «مرصاد»؛ ضمن عرض تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) به همه ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت، بهویژه دختر گرامی پیامبر اکرم (ص)، اظهار داشت: خداوند متعال، وجود پربرکت حضرت زهرا (س) را بهعنوان وجودی آرامشبخش و شخصیتی با ویژگیهای بینظیر آفرید؛ بر اساس آیات متعددی از قرآن کریم از جمله آیات مودت، تطهیر و مباهله، محوریت حضرت فاطمه (س) برای جهان اسلام و همه انسانها آشکار میشود؛ این آیات گویای مقام رفیع و منزلت والای ایشان نزد خداوند و بندگانش است.
مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان ایلام در سخنانی با اشاره به آیه شریفه «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهركم تطهیرا» بیان داشت: این آیه که به اهل بیت عصمت و طهارت اشاره دارد، مقام والای حضرت فاطمه زهرا (س) را به روشنی نشان میدهد؛ در این آیه و آیات دیگر همچون آیه مباهله که پیامبر اکرم (ص) فاطمه و خانوادهاش را برای مباهله برگزید، به وضوح میبینیم که حضرت فاطمه (س) محور و مرکز توجه این آیات است.
وی افزود: این جایگاه والا به ما نشان میدهد که حضرت فاطمه (س) نهتنها الگوی زنان، بلکه الگوی همه انسانها است؛ ایشان محور آفرینش، نبوت، امامت و ولایت هستند؛ آیه مودت نیز بر این حقیقت تأکید میکند که محبت به اهل بیت، بهویژه حضرت فاطمه (س) از واجبات دین است.
این کارشناس مذهبی با استناد به آیات و روایات، حضرت فاطمه زهرا (س) را ریشه اصلی وحدت و عامل جلوگیری از تفرقه در امت اسلامی معرفی کرد و افزود: امام باقر (ع) در تفسیر آیه شریفه «واعتصموا بحبل الله جمیعا ولاتفرقوا» (و همگی به ریسمان الهی چنگ بزنید و پراکنده نشوید)، حبلالله را به وجود مقدس حضرت فاطمه (س) تعبیر کرده و فرمودهاند: اگر امت اسلامی در آن زمان به حضرت فاطمه (س) تمسک میجستند و به آنچه میگفت عمل میکردند، هرگز شاهد ایجاد تفرقه در میان امت اسلام نبودیم.
وی افزود: در اینجا، میتوان محوریت، عظمت و مرجعیت فاطمه زهرا (س) را در همه ابعاد زندگی مشاهده کرد؛ از اعتقادات و علم گرفته تا سایر جنبههایی که انسان در زندگی به الگویی نیاز دارد؛ شخصیت والای ایشان به روشنی در این موارد جلوهگر میشود؛ امام حسن عسکری (ع) نیز در این باره میفرمایند: «ما اهل بیت حجت خدا بر مردم هستیم و جدّهمان فاطمه زهرا (س) حجت خدا بر ما اهل بیت است.» این حجت، تنها به مسائل شرعی محدود نمیشود، بلکه ابعاد سیاسی، اعتقادی و همه شئون زندگی را در بر میگیرد؛ به عبارت دیگر، همه چیز بر محور فاطمه زهرا (س) میچرخد؛ بنابراین، ایشان نهتنها برای عموم مردم، بلکه برای اهل بیت عصمت و طهارت نیز الگویی بیبدیل بودهاند زیرا حضرت زهرا (س) زندگی خود را بر مدار دستورات پیامبر(ص) تنظیم میکردند و نه بر اساس جایگاه ویژه خود بهعنوان دختر پیامبر.
وی با تأکید بر اهمیت عمل صالح، به فرموده پیامبر اکرم (ص) به حضرت زهرا (س) اشاره کرد: هر فرد مسئول اعمال خویش است و نسب و قرابت، انسان را از عمل صالح بینیاز نمیکند؛ به همین دلیل حضرت زهرا (س) با عمل صالح خویش، الگویی بیبدیل برای ائمه معصومین (ع) و همه مؤمنان شد؛ یکی از مهمترین اقدامات ایشان، همکاری نزدیک با پیامبر اکرم (ص) در نشر فرهنگ اهل بیت (ع) از ابعاد سیاسی، نبوی، شرعی و اعتقادی بود؛ همچنین، راهاندازی آموزشهایی ویژه بانوان مدینه توسط حضرت زهرا (س) گامی بزرگ در راستای ارتقای سطح آگاهی و بینش جامعه بانوان آن زمان به شمار میرود؛ بهطور کلی، نحوه تعامل اجتماعی و حضور فعال حضرت زهرا (س) در جامعه، الگویی ارزشمند برای همه انسانها، بهویژه زنان است.
میرزایی در خصوص خطبه فدکیه حضرت زهرا (س)، بر نقش سیاسی و اجتماعی ایشان تأکید کرد و گفت: این خطبه نشان میدهد که حضرت زهرا (س) نهتنها در مسائل دینی، بلکه در صحنههای سیاسی و اجتماعی نیز حضوری فعال داشتهاند؛ ایشان که از همان ابتدا در کنار پیامبر در غزوات شرکت میکردند و از سربازان و صحابه حمایت میکردند، در خطبه فدکیه نیز به وضوح به مسائل سیاسی و حکومتداری پرداختهاند و دیدگاههای خود را در این زمینه بیان کردهاند؛ حضرت زهرا (س) در این خطبه، به ابعاد مختلف زندگی اجتماعی و سیاسی پرداختهاند و ضمن اشاره به مسائل دینی و احکام، بر اهمیت سیاست و حکومتداری صحیح نیز تأکید کردهاند که نشان میدهد که حضرت، بانویی جامعالاطراف و آگاه به مسائل روز بودهاند که در همه عرصهها نقش فعالی داشتند.
وی تأکید کردند: در خلال یکی از جنگها، حضرت زهرا (س) پس از پختن نان، آن را شخصاً به خط مقدم جبهه رساندند و برای عرض ارادت به رسول خدا (ص) تقدیم کردند. حضرت فاطمه (س) فرمودند: «نتوانستم طعامی را که پختهام، در حالی که شما در میدان نبرد هستید، میل کنم و برایتان آوردم.» پیامبر اکرم (ص) با میل آن نان، برای دختر گرامیشان دعا فرمودند و گفتند: «سه شبانهروز بود که چیزی نخورده بودم.» این روایت، نشانی از روحیه ایثارگری و عشق به اهل بیت (ع) است که در وجود حضرت زهرا (س) موج میزد.
این کارشناس مذهبی بیان داشت: اگر حضرت فاطمه زهرا (س) محور بود، در همه امور محوریت داشت؛ ایشان در راه حقانیت و اطاعت از ولیّ خدا، استوار بر فرمان الهی «فَاستَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ» ایستادند؛ پس از واقعه غدیر خم، در حالی که بسیاری از حاضران آن رویداد مهم را فراموش کردند، حضرت زهرا (س) تنها کسی بودند که استوار بر مواضع خود در دفاع از ولایت امیرالمؤمنین (ع) پابرجا ماندند و تنهایی ایشان در این مسیر، ذرهای از اعتقاد راسخشان به حقانیت نکاست و باعث شد با شجاعتی مثالزدنی در برابر مخالفان و غافلان بایستند.
وی عنوان کرد: فلذا حضرت زهرا (س) در خطبه فدکیه میفرمایند: «فَرضَ اللَّهُ عَلَى مُسْلِمٍ لِکُلِّ مُسْلِمَةٍ وَ طَاعَتُنَا لَزَامًا لَکَ... وَ عِزًّا لِلْإِسْلَامِ»؛ یعنی «خداوند اطاعت از ما را برای مسلمانان واجب کرده است و این اطاعت موجب عزت و سربلندی اسلام میشود.» حضرت با این عبارت، به تفرقهای که پس از رحلت پیامبر در امت اسلامی به وجود آمده بود، اشاره دارند و تأکید میکنند که پیروی از اهل بیت و اطاعت از امام معصوم، تنها راه نجات اسلام از تفرقه و تضاد است؛ وحدت کلمه و اطاعت مطلق از ولی امر مسلمانان، اساس و پایه پیشرفت و اقتدار اسلام است به همین دلیل، حضرت زهرا (س) تا پای جان از این حق الهی دفاع کردند.
میرزایی با اشاره به سیره فاطمه زهرا (س) اظهار داشت: زندگی سراسر مبارزه حضرت زهرا (س) و سیره این بانوی بزرگوار نهتنها برای ائمه اطهار، بلکه برای تمام آزادیخواهان و عدالتطلبان جهان الهامبخش بوده است؛ ایشان نماد مقاومت در برابر ظلم و بیعدالتی و مظهر اطاعت از ولایت الهی هستند؛ ایشان با مقاومت شجاعانه در برابر ظلم و دفاع از حق و عدالت، نشان دادند که چگونه میتوان در راه خدا ایستادگی کرد هسته اصلی مبارزات سیاسی معصومین، ریشه در اندیشههای ژرف و فرهنگ ناب فاطمی دارد و همه ائمه اطهار (ع) در مبارزه با استکبار جهانی از این الگوی بیبدیل پیروی کردهاند.
وی گفت: از آغاز شکلگیری سقیفه، حضرت صدیقه طاهره (س)، آن بانوی بینظیر و سلسلهجنبان مدافعان حق، در کنار امیرالمؤمنین (ع) به مبارزهای جانانه علیه ظلم و جور برخاست؛ این مبارزه نه برای کسب قدرت دنیوی بود، چرا که آن دو از جایگاه و منزلت اجتماعی والایی برخوردار بودند و خود محل رجوع مردم بودند، بلکه برای احیای دین و جلوگیری از انحراف حکومت از مسیر حق و عدالت بود؛ هدف آنها این بود که مردم بدانند دین و امامت امری الهی است و همه در برابر آن مسئولاند و نمیتوان آن را به دست جاهطلبان سپرد.
میرزایی با تأکید بر مسئولیت همگانی نسبت به امام و امامت، به حدیثی از حضرت فاطمه زهرا (س) اشاره کرد که امام را همچون کعبه دانسته و بر لزوم گردآمدن مردم اطراف آن تأکید میورزد و با تحلیل وصیت سیاسی حضرت فاطمه (س) مبنی بر تدفین شبانه و مخفیانه، این اقدام را اوج هوشمندی سیاسی آن بانوی بزرگوار دانست؛ به عقیده او دستگاه خلافت از ترس افشاگریهای بیشتر، از برگزاری مراسم باشکوه تشییع جنازه برای حضرت هراس داشت؛ وصیت حضرت فاطمه (س) مبنی بر «غسلنی فی الیل وکفنی فی الیل و دفنی فی الیل...» به نوعی اعتراض و نمادی علیه ظلم حاکمان زمانه تلقی میشود؛ عدم حضور حاکمان و نزدیکانشان در مراسم تشییع جنازه و عدم اطلاع آنها از محل دفن، بر ابعاد سیاسی این واقعه میافزاید؛ بدین ترتیب، حضرت فاطمه (س) حتی در لحظات پایانی عمر خود، مبارزه با ظلم را رها نکرد.
وی با تأکید بر وصیت حضرت فاطمه (س) مبنی بر عدم اقامه نماز جنازه توسط کسانی که به ایشان ظلم روا داشتند و دشمن خدا و رسول بودند، به مظلومیت ابدی آن حضرت اشاره کرد و گفت: مخفی ماندن قبر ایشان، این پرسش همیشگی را در ذهنها ایجاد کرده است که چرا دختر پیامبر اکرم (ص) شبانه دفن شد؟ این ابهام، نهتنها یک مسئله اعتقادی بلکه یک پرسش سیاسی است که حکومتی که به ایشان ظلم کرده، از پاسخ به آن طفره رفته و همچنان آن را پنهان نگه داشته است؛ این ابهام تا زمان ظهور حضرت ولی عصر (عج) و برملا شدن حقایق، همچنان باقی خواهد ماند.
وی تصریح کرد: به قول علامه امینی، این ادعا که حضرت زهرا (س) امام خود را نشناختهاند و شهید شدهاند، قابل پذیرش نیست؛ دختر پیامبر اکرم (ص) و سرور زنان عالم چگونه میتواند بدون شناخت امام و رهبر الهی از دنیا برود؟ از سوی دیگر، اگر کسی ادعا کند که فرد دیگری به غیر از امیرالمؤمنین (ع) به امامت برگزیده شده است، با سیره عملی حضرت زهرا (س) که تا آخرین لحظه عمر شریفشان در راه مبارزه با طاغوت و استکبار کوشیدند، در تضاد است؛ مگر میشود مغبوض آن حضرت، امامِ فاطمه (س) باشد؟ حضرت صدیقه طاهره (س) همواره عزت و بقای اسلام را در جهاد و مبارزه میدیدند و هیچگاه از این مسیر الهی دست برنداشتند.
وی در پایان، با تأکید بر لزوم وحدت و مبارزه بیامان با استکبار جهانی برای احیای عزت و عظمت اسلام و مسلمانان در جهان با اشاره به سیره نورانی حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: اگر میخواهیم از گزند دشمنان در امان بمانیم و به اهداف والای خود دست یابیم، باید به سیره حضرت فاطمه زهرا (س) تمسک کرده و همچون ایشان به وحدت و همدلی پایبند باشیم و با پرهیز از تفرقه و اختلاف در این مسیر گام برداریم.
انتهای خبر/