حالت تاریک
معاون هماهنگی امور اقتصادی وزارت کشور مطرح کرد:

متحول‌شدن اقتصاد مرزنشینان با ایجاد بازارچه‌های مرزی مشترک

متحول‌شدن اقتصاد مرزنشینان با ایجاد بازارچه‌های مرزی مشترک

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور گفت: ما باید بتوانیم با ایجاد بازارچه‌های مرزی اقتصاد مرزنشینان را متحول کنیم تا مرزنشینان عزیز کشور از مبادلات مرزی بهره‌مند شوند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»، محسن کوشش‌تبار عصر امروز یکشنبه در بازدید از پایانه مرزی پرویزخان، اظهار داشت: مجموعه اتفاقاتی در استان کرمانشاه به‌ویژه در حوزه اقتصاد مرزی در حال شکل‌گیری بوده که این بسیار امیدوار کننده است.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور افزود: این رویدادها نشان می‌دهد که برنامه‌های بلند مدت و میان مدتی در حال شکل‌گیری است که در این برنامه‌ها به اقتصاد مرزنشینان توجه شده است تا مرزنشینان ما از برنامه‌ریزی‌های شکل گرفته بهره‌مند شوند و از طرفی این برنامه‌ها اقتصاد کشور را از مبادلات مرزی منتفع می‌کند.

 

وی با بیان اینکه هم کشور عراق و هم اقلیم کردستان عراق به عنوان شرکای راهبردی برای اقتصاد ایران مطرح هستند، گفت: بزرگ‌ترین طرف اقتصادی ایران همواره کشور عراق بوده و هر دو کشور به نیازهای اقتصادی خود آگاه هستند.

 

کوشش‌تبار ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در دولت سیزدهم به همت استاندارهای مرزی مورد توجه و اهتمام بوده سامان دادن به مبادلات مرزی و تبادلات اقتصادی با کشورهای همسایه بوده که ساماندهی به پایانه‌های مرزی هم در پایانه پرویزخان و هم در پایانه خسروی در اولویت بوده است.

 

وی با بیان اینکه بخش ترانزیت کالا توسط کامیون‌ها از بخش مسافری تفکیک شده و یا در حال تفکیک است، خاطرنشان کرد: در این راستا هم به ساختار مبادلات مکانیزه در حوزه اقتصاد و هم به اصل احترام به گردشگری توجه شده است لذا امنیت و آسایش گردشگرانی که از مرزها تردد دارند مورد توجه بوده است از این رو طرح جامع هر دو پایانه خسروی و پرویزخان در دستور کار و در حال پیگیری است.

 

این مسئول با بیان اینکه تاکنون اقدامات انجام گرفته منجر به ساماندهی مطلوب هر دو پایانه شده است، تصریح کرد: در دولت سیزدهم شاهد افزایش صادرات هم از لحاظ وزنی و هم از نظر ارزش مالی بوده‌ایم.

 

وی افزود: در پایانه مرزی پرویزخان 25 درصد افزایش وزنی صادرات را در ۹ ماه اخیر شاهد بوده‌ایم و در خسروی هم بالاتر از ۲۵۰ درصد رشد وزنی داشته‌ایم لذا شاهد رشد ارزی در مبادلات مرزی این دو پایانه بوده‌ایم.

 

کوشش‌تبار ادامه داد: بخشی از این پیشرفت در اثر تعاملات خوب استانداران استان‌های مرزی با استان‌های همجوار خود در کشورهای همسایه بوده و این فرصت مناسبی است تا سرمایه‌گذاران و کسانی که دارای ایده برای سرمایه‌گذاری هستند در طرح‌های موجود اقتصادی مشارکت کنند.

 

کوشش‌تبار با بیان اینکه امروز در پایانه مرزی پرویزخان تصمیم گرفتیم تا بازارچه‌های مشترک مرزی را در دستور کار قرار دهیم، خاطرنشان کرد: با توجه به تفکیک مبادلات باری از مسافری تجارت ملی کشور از پایانه‌های مرزی منتفع می‌شود.

 

کوشش‌تبار افزود: ما باید بتوانیم با ایجاد بازارچه‌های مرزی اقتصاد مرزنشینان را متحول کنیم تا مرزنشینان عزیز کشور از مبادلات مرزی بهره‌مند شوند از این‌رو اهمیت راه‌اندازی بازارچه‌های مشترک مرزی بیش از پیش نمایان می‌شود، در این راستا پس از طی فرایندهای قانونی امیدواریم به زودی شاهد آغاز به کار بازارچه‌های مرزی مشترک بین ایران و عراق در استان کرمانشاه باشیم.

 

وی ادامه داد: قطعاً کشور عراق و اقلیم کردستان نیز به گسترش فعالیت‌های اقتصادی در مرز علاقه‌مند هستند تا بتوانند شرایط اقتصادی بهتری برای مرزنشینان خود فراهم آورند، بازارچه مشترک مرزی یعنی اینکه دو کشور بتوانند در نقطه صفر مرزی غرفه‌هایی را برای مبادلات تجاری داشته باشند.

 

کوشش‌تبار ادامه داد: این مبادلات می‌تواند هم به صورت خرده‌فروشی و هم به صورت عمده فروشی انجام گیرد، کسانی که در این بازارچه‌ها فعالیت می‌کنند تلاش می‌کنند تا با صادرات یا واردات اقلام مورد نیاز دو سوی مرز را از این مبادلات منتفع کنند‌.

 

وی با بیان اینکه در این فرایند مرزنشینان تا سقف معینی از سود حاصل از مبادلات نفع خواهند برد، گفت: برای ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک نیز رویه‌های به‌خصوصی از جمله اخذ مجوزهای لازم و بررسی چالش‌های پیش رو برای ایجاد چنین شهرک‌هایی لازم است که خوشبختانه در این زمینه پیگیری‌های لازم توسط استاندار محترم انجام شده و حتی زمین‌های اختصاص یافته به این طرح نیز مشخص شده‌اند.

 

کوشش‌تبار با اشاره به اینکه شهرک‌های صنعتی در مناطق آزاد بهتر می‌توانند شکل بگیرند، تصریح کرد: در این شهرک‌ها می‌توان صنایع مشترکی در قالب زنجیره‌های کالاهای اساسی ایجاد کرد این شهرک‌های صنعتی مشترک می‌توانند حداکثر ارزش افزوده را با خود به همراه داشته باشند و علاوه بر این کالاهای تولید شده در این شهرک‌ها در نزدیک‌ترین مکان برای صادرات قرار می‌گیرند.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از