حالت تاریک
مدیر حوزه علمیه اسلام‌آبادغرب:

مهدویت عامل تحرک و پویایی است

مهدویت عامل تحرک و پویایی است

مدیر حوزه علمیه اسلام‌آبادغرب با بیان اینکه مهدویت عامل تحرک و پویایی است، گفت: انتظار فرج به معنای حرکت است و در راستای زمینه‌سازی حکومت امام زمان(عج) است.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسلام جعفری در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: انسان نسبت به خود، خانواده و جامعه مسئولیت دارد، انسان اگر بخواهد به سعادت برسد و از شقاوت خودش را دور نگه دارد باید خودش را بسازد و به خودش توجه کند، در حدیثی از بزرگان دین آمده است «من عرف نفسه فقد عرف ربه» اگر بخواهی خدا را بشناسی باید خودت را بشناسی. 

مدیر حوزه علمیه اسلام‌آبادغرب افزود: کسی می‌تواند موثر باشد و تربیت کند که خودش هم تربیت‌شده باشد و تأثیر پذیرفته باشد، چه اینکه اولین گام توجه به خود، شناخت خود و تربیت خود است، گام دوم اهمیت به خانواده و به‌خصوص فرزندان است، گام سوم اهمیت نسبت به جامعه است، جامعه‌ای رشد خواهد کرد و به آن اهداف خود می‌رسد که شخص، خود و خانواده‌اش را آماده کرده باشد و با این مقدمات است که می‌تواند جامعه را بسازد و نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد. 

وی تصریح کرد: اگر خانواده‌ای به سمت انتظار برای فرج امام زمان(عج) برود چه تأثیری از این فرهنگ خواهد گرفت؟ فرزندان این خانواده با یک خانواده معمولی چه تفاوتی دارند؟ ما باید تا لحظه آخر در راستای تربیت فرزندان کوشا باشیم چه اینکه حضرت نوح(ع) بسیار بحث تبلیغی انجام دادند که خیلی‌ها از جمله خانواده و فرزندش نپذیرفتند درحالی که تا لحظه آخر ایشان تلاش کردند حتی خداوند در سوره مبارکه هود آیه ۴۲ می‌فرماید: «َهِیَ تَجْرِی بِهِمْ فِی مَوْجٍ کَالْجِبَالِ وَنَادَیٰ نُوحٌ ابْنَهُ وَکَانَ فِی مَعْزِلٍ یَا بُنَیَّ ارْکَب مَّعَنَا وَلَا تَکُن مَّعَ الْکَافِرِینَ» حضرت نوح(ع) تا لحظه آخر نسبت به تمام جامعه خصوصاً فرزندش دغدغه داشت. 

جعفری بیان داشت: خداوند متعال در سوره تحریم آیه ۶ می‌فرماید: «َیا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَیْهَا مَلَائِکَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَّا یَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَیَفْعَلُونَ مَا یُؤْمَرُونَ» جزو وظایف ذاتی هر مسلمان است که فرزندانش را از فسادهایی که در جامعه است حفظ کند، زیرا فساد از آن چیزهایی است که ممکن است فرزندان را منحرف کند، مهمترین مسئله‌ای که می‌تواند فرزند را تربیت کند توجه به انتظار و امام زمان(عج) است و این در راستای رشد این فرزند و خانواده تأثیر به‌سزایی دارد.

 

مهدویت عامل تحرک و پویایی است

مدیر حوزه علمیه اسلام‌آبادغرب ادامه داد: برخی از خصوصیاتی که می‌تواند برای کسی یا فرزندی یا خانواده‌ای که در راستای مهدویت تلاش می‌کند، مؤثر باشد، انتظار فرج انسان‌ساز است که فرزند را رشد می‌دهد و بی‌توجه و بی‌دغدغه نیست در واقع فرد منتظر می‌داند که باید خودش را بسازد تا بتواند در جامعه مهدویت مؤثر باشد و در یک کلام انتظار عامل نشاط است، آن خانواده‌ای که مهدوی هستند و توجه به امام زمان(عج) دارند و دغدغه‌مند رشد جامعه و حرکت در مسیر امام زمان(عج) هستند، خانواده‌ای با نشاط‌اند.

 

جعفری گفت: همین قضیه مهدویت عامل تحرک خواهد بود، اینطور نیست که این خانواده فقط انتظار بکشد، انتظار در اینجا به معنای حرکت است و در راستای زمینه‌سازی حکومت امام زمان(عج) است، اگر فرزندان  طوری درس بخوانند که در مسیری که استعداد دارند به جامعه خدمت کنند و زمینه‌ساز ظهور امام زمان باشند، با این نگاه که سرباز امام زمان باشند سبب تحرک می‌شوند.

 

وی اذعان داشت: یکی از مشکلاتی که در جامعه وجود دارد این است اگرچه نوجوان و جوان ما دارای استعداد است اما درس نمی‌خواند و دنبال مسئله‌ای خاص برای آینده‌اش نیست، متاسفانه گاهی امید از آن‌ها گرفته شده است، درحالی که وقتی خانواده‌ای فرزندان مهدوی بار بیاورند و به مسئله فرج و انتظار توجه داشته باشند در این صورت امید دارند و برای رسیدن به اهدافشان تلاش می‌کنند و انسان‌ساز می‌شوند. 

 

مدیر حوزه علمیه اسلام‌آبادغرب افزود: امام صادق(ع) در حدیثی می‌فرماید «اگر کسی می‌خواهد از یاران امام زمان باشد باید منتظر باشد و ورع را پیشه سازد و با پرهیزگاری و اخلاق نیکو رفتار کند»، صرف انتظار بدون تحرک، بدون خودسازی و بدون توجه به جامعه معنا ندارد، خصوصیت دیگر خانواده مهدوی آراستگی به تقوااست، خصوصیت دیگر خانواده مهدوی صبور بودن است، هدف دارد و برای رسیدن به هدفش باید زمان صرف کند و بعد از چند وقت به نتیجه می‌رسد این فرزند بردباری پیشه و رشد می‌کند.

 

وی در پایان گفت: اگر بخواهیم فرزندمان در مسیر مهدویت قرار بگیرید و این خصوصیات را داشته باشد خانواده باید از نظر علمی رشد کند که قطعاً در آینده‌اش تأثیرگذار خواهد بود. 

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از