حالت تاریک
Image
Logo
یکشنبه, 15 مهر 1403
نقش پتروشیمی در رشد اقتصاد کرمانشاه چیست؟
صنعت پتروشیمی، فرصت یا تهدید؛

نقش پتروشیمی در رشد اقتصاد کرمانشاه چیست؟

با توجه به شرایط اقلیمی و اقتصادی کرمانشاه، صنعت پتروشیمی با ۳۰ سال قدمت، نه‌تنها نقش چندانی در رشد و توسعه اقتصادی استان نداشته بلکه مشکلات زیست‌محیطی نیز برای استان به بار آورده است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ استان کرمانشاه با دارا بودن ۵/۲ درصد جمعیت و ۵/۱ درصد مساحت کشور به دلیل موقعیت جغرافیایی و پتانسیل‌های آب و هوایی، نیروی انسانی، کشاورزی، معدنی، نفتی، صادراتی، توریسم سلامت، گردشگری یکی از استان‌های مستعد برای رشد و توسعه صنعت، معدن و تجارت است، اما متأسفانه  طی سال‌های گذشته تا به امروز نه‌تنها پیشرفت قابل توجهی نداشته بلکه شاهد پس‌رفت در حوزه اقتصادی و صنعت بوده‌ایم.

در قوانین و اسناد بالادستی کشور صنعت پتروشیمی در میان صنایع دارای جایگاه ویژه‌ای است که باید تلاش شود اهداف این اسناد و قوانین از طریق توسعه صنایع پایین دستی تکمیلی، انتخاب طرح‌های مناسب و مکان‌یابی درست، تدوین و تصویب استراتژی توسعه صنعتی پتروشیمی کشور و... تحقق یابد در حالی که در استان کرمانشاه این موضوع چندان مورد توجه واقع نشده و تاکنون زنجیره کامل صنایع پایین‌دستی صنعت پتروشیمی در کرمانشاه ایجاد نشده است.

صنعت پتروشیمی، بخشی از صنایع شیمیایی است که فرآورده‌های شیمیایی را از مواد خام حاصل از نفت یا گاز طبیعی یا سایر منابع تولید می‌کند و در صورت وجود صنایع پایین‌دستی می‌تواند تأثیر بسیاری در رشد و توسعه اقتصادی داشته باشد، استان کرمانشاه نیز به دلیل وجود سه پتروشیمی فعال یکی از قطب‌های پتروشیمی کشور محسوب می‌شود.

لذا کارشناسان اقتصادی و برخی از صنعت‌گران کرمانشاهی معتقد هستند که با توجه به شرایط اقلیمی و اقتصادی استان کرمانشاه، صنعت پتروشیمی نه‌تنها نقش چندانی در رشد و توسعه اقتصادی استان ندارد بلکه با مصرف بی‌رویه آب‌های سطحی و زیرزمینی و آلودگی هوا، مشکلات زیست‌محیطی برای استان به بار آورده است و با پیگیری‌هایی که برای احداث پتروشیمی‌های جدید انجام می‌شود توفیق چندانی در رشد اقتصادی کرمانشاه نداشته است.

پتروشیمی، نقش مهمی در اشتغال و اقتصاد استان کرمانشاه دارد

عبدالوحید محمدی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ در رابطه صنعت پتروشیمی در استان کرمانشاه اظهار داشت: استان کرمانشاه در صنعت پتروشیمی جایگاه ویژه‌ای دارد و در حال حاضر چند طرح پتروشیمی در دست اقدام است که اگر طرح آن‌ها اجرا و راه‌اندازی شود، کرمانشاه پس از استان بوشهر قطب دوم پتروشیمی کشور خواهد شد.

معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه با اشاره به نقش پتروشیمی در رشد اقتصادی استان کرمانشاه عنوان کرد:  در حال حاضر در پتروشیمی کرمانشاه در هر شیفت کاری ۷۰۰ نفر مشغول فعالیت هستند و همین موضوع باعث شده که بخشی از بار و مشکل اشتغال استان برطرف شود.

محمدی در ادامه افزود: علاوه بر بحث اشتغال، بخش عظیمی از مواد اولیه صنایع پایین‌دستی که داخل استان کرمانشاه در حال فعالیت هستند توسط پتروشیمی تأمین می‌شود و با توجه به صادراتی که به سایر کشورها دارد می‌توان گفت پتروشیمی تاکنون نقش حائز اهمیتی در رشد اقتصادی استان کرمانشاه داشته است و با وجود انتقادهای بسیاری که وجود دارد، نقش پتروشیمی در اقتصاد کرمانشاه قابل کتمان نیست.

محمدی با اشاره به انتقاداتی که پیرامون آب‌بر بودن و آلودگی زیست‌محیطی که به واسطه پتروشیمی ایجاد می‌شود، اظهار کرد: مباحثی درباره آب مصرفی پتروشیمی مطرح می‌شود که اگر این آب در راستای کشاورزی مصرف شود سود بیشتری خواهد داشت، در جواب این صحبت‌ها باید گفت پتروشیمی نیز سودآوری دارد و بخش قابل توجهی از مشکل اشتغال را برطرف کرده است و هم اینکه حمایت از صنایع پایین‌دستی را انجام می‌دهد.

وی در ادامه گفت: با توجه به شرایط اقلیمی که استان کرمانشاه دارد، باید قبل از اجرای طرح پتروشیمی، مطالبه‌گری صورت می‌گرفت و از احداث آن جلوگیری می‌شد، اما اکنون هیچ انتقادی قابل قبول نیست چرا که نزدیک به ۳۰ سال از راه‌اندازی این صنعت در استان کرمانشاه گذشته است و اکنون در حال فعالیت است و حتی نقش مهمی در بحث اشتغال و اقتصاد استان دارد.

معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه تأکید کرد: در حال حاضر واحد آمونیاک کرمانشاه اصلی‌ترین تأمین‌‌کننده کود برای کشاورزان استان کرمانشاه و کشور است، بنابراین واحد پتروشیمی نه‌تنها در بحث اشتغال نقش دارد بلکه بخش قابل توجهی از نیاز به کود را در  کشور تأمین می‌کند و در توسعه کشاورزی بسیار تأثیرگذار است و باعث شده که راندمان کشاورزی بالا برود، بنابراین اگر همه جوانب مدنظر قرار گیرد واحد پتروشیمی برای کرمانشاه بسیار مؤثر است.

 کرمانشاه، به صنایع کاربر نیاز دارد

بهزاد حاتم‌زاده در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: با توجه به مطالعات انجام شده، استان کرمانشاه از لحاظ موقعیت جغرافیایی و جانمایی که در غرب کشور دارد می‌تواند دروازه‌ای برای ورود به بازار عراق باشد و از آن به عنوان معبری برای ورود به بازار کشورهای عربی و منطقه نام برد.

کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: ظرفیت استان کرمانشاه از لحاظ تجاری و بازرگانی به واسطه برخورداری از گمرکات رسمی و بازارچه‌هایی که از قدیم‌الایام دروازه ورود به بازار عراق چه در حوزه اقلیم کردستان و چه در حوزه عراق عربی بوده، ظرفیت بسیار مطلوبی است؛ اما به واسطه جنگ تحمیلی سرمایه‌گذاری‌های صنعتی در استان از لحاظ توسعه، با توجه به ملاحظات امنیتی چنان که باید و شاید در دهه جنگ تحمیلی و در دهه پس از آن نیز در دستور کار سیاست‌گذاران و دولت قرار نگرفت.

حاتم‌زاده خاطرنشان کرد: با توجه به حضور آقای زنگنه در وزارت نفت در مقاطعی از دولت‌های مستقر در جمهوری اسلامی ایران از جمله دولت  روحانی ما شاهد شکل‌گیری صنعت پتروشیمی در استان کرمانشاه به عنوان یک صنعت پیشرو بودیم، صنعت فاخر پتروشیمی امروز در دنیا بعد از صنعت غذایی و صنعت خودرو، سومین صنعت فاخر در دنیا است اما این صنعت مزایا و مشکلات خود را دارد که باید به طور تخصصی مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه افزود: مزایای صنعت پتروشیمی در میان رشته‌ای بودن و چندمنظوره بودن آن است به عنوان مثال در حال حاضر از مشتقات پتروشیمی ۲۸ درصد در صنایع پلاستیک و بسته‌بندی، ۱۸ درصد در حوزه صنعت الکترونیک، ۱۲ درصد در صنعت خودرو، ۱۴ درصد در صنعت ساختمان و... استفاده می‌شود لذا این‌ موارد از مزایای صنعت پتروشیمی است.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: با توجه به آیتم و فاکتور کاری در استان کرمانشاه که خود معضل جدی در بحث اقتصاد کلان و خرد استان است، مشکل صنعت پتروشیمی این است که یک صنعت سرمایه‌بر است که به آن (Capital-intensive)، یعنی امروزه برای ایجاد اشتغال در صنایع بالادستی، طبق آمار برای اشتغال هر نفر، مبالغی نزدیک به ۵۰۰ هزار دلار هزینه شود تا یک نفر بتواند در صنایع بالا‌دستی اشتغال پیدا کند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه حجم بیکاری در استان کرمانشاه بسیار بالاست ما به صنایع کاربر بیشتر از صنایع سرمایه‌بر نیاز داریم، صنایع کاربر صنایعی هستند که در حوزه گردشگری، صنایع تفصیلی، صنایع تکمیلی و صنایع کشاورزی تعریف می‌شوند و ما در استان کرمانشاه باید بیشتر به این سمت برویم لذا توسعه صنعت پتروشیمی در استان اگر چه ممکن است در اقتصاد کلان کشور نمود داشته باشد اما از لحاظ اشتغال‌زایی در استان به حل معضل بیکاری کمک چندانی نخواهد کرد.

حاتم‌زاده با اشاره به رفع معضل شدید بیکاری در استان کرمانشاه اذعان کرد: برای رشد اقتصادی استان و رفع معضل بیکاری، در گام اول باید به سمت تأسیس و استقرار صنایع کاربر (گردشگری، صنایع تکمیلی و تفصیلی در بخش کشاورزی) پیش برویم، چرا که با توسعه صنایع کوچک و متوسط می‌توان تحرک قابل توجهی در روند رشد اقتصادی استان ایجاد کرد، همان‌طور که امروزه در همه دنیا نیز با حداقل سرمایه و به صورت خانوادگی این اقدام را انجام می‌دهند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ با توجه به نرخ بیکاری بالا و شرایط اقلیمی از جمله کمبود شدید آب در استان کرمانشاه، مسئولان باید میزان اشتغال‌زایی و سودآوری واحدهای تولیدی و صنعتی را که پیگیر ایجاد آن‌ها در استان هستند، در نظر داشته باشند، چرا که واحدهای صنعتی بزرگ مثل پتروشیمی معمولاً اشتغال‌زایی ثابت و مشخصی دارند اما نه‌تنها سهم ایجاد اشتغال آن‌ها نسبت به واحدهای کوچک و متوسط کم‌تر است بلکه خسارات جبران‌ناپذیری نیز به محیط‌زیست وارد می‌کنند و تاثیر چندانی برای رشد اقتصاد استانی مثل کرمانشاه ندارد، در حالی که با توسعه و حمایت از صنایع کوچک، توسعه کشاورزی و گردشگری، می‌توان تحرک قابل توجهی در رشد و توسعه اقتصادی استان کرمانشاه ایجاد کرد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از