بیخ گوش استانداری کرمانشاه مشاهده میشود؛
هزاران مشکل در مسیر پل کهنه قرهسو
بر اساس بررسیهای میدانی از محدوده شرق شهر کرمانشاه، متأسفانه شاهد مشکلات متعددی در حوزههای زیرساختی، نمادهای شهری و میراث فرهنگی هستیم که موجب نارضایتی مردم این منطقه شده است.
به گزارش شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ با توجه به بررسیهای میدانی از محدوده شرق شهر کرمانشاه، متأسفانه شاهد مشکلات متعددی در حوزههای زیرساختی، نمادهای شهری و میراث فرهنگی هستیم که موجب نارضایتی مردم این منطقه شده است؛ با توجه به پیگیریها و مطالبات صورت گرفته توسط اهالی منطقه، مشکلات و مسائلی که در این محدوده از شهر وجود دارد توسط تیم رسانهای مرصادنیوز به تصویر کشیده شد.
در محدوده شرقی شهر کرمانشاه از انتهای شهرک کیهانشهر به سمت مقبره فاضل تونی و پس از آن محور منوچهرآباد به موریان، مشکلاتی وجود دارد که از چشم مسئولان به دور مانده است، با وجود پیگیریهایی که توسط ساکنین منطقه از سازمانهای مربوطه انجام گرفته اما اقدام خاصی برای رفع این مشکلات صورت نپذیرفته است.
پل کهنه که بر روی رودخانه قرهسو در شرق شهر کرمانشاه قرار دارد از معدود آثار تاریخی باقیمانده از دوره ساسانیان است که در دوره صفویان مرمت شده است اما به دنبال بیمهری دستاندرکاران امر، این پل تاریخی به محلی برای تردد خودروهای سبک و سنگین با عدم رعایت نکات ایمنی تبدیل شده است که این اقدام زخمهایی هم بر پیکره این پل کهنسال وارد آورده و متأسفانه در حال تخریب است؛ در سایه بیتوجهی مسئولان و نبود دغدغه فرهنگی و تاریخی در استان، این اثر باستانی در آینده نه چندان دور از بین خواهد رفت.
مشکلات شرق شهر کرمانشاه صرفاً به تخریب پل کهنه منحصر نمیشود بلکه پس از گذر از این اثر تاریخی به کوهی از مشکلات ریز تا درشت بر خواهیم خود که یکی از آنها وضعیت زیرگذر بزرگراه کنارگذر شرقی شهر کرمانشاه در محور روستایی منوچهرآباد به موریان است که گواه دیگری بر غفلت متولیان امر از این منطقه میباشد که جان و مال مردم را به خطر انداخته است.
در محدوده شرقی شهر کرمانشاه شاهد شاهکار دیگری نیز از جنس تجمیع زباله و نخالههای ساختمانی در حریم جادهای بلوار فاضل تونی هستیم که چهره زیبای منطقه را به چالش کشیده است؛ اینکه تا به امروز دغدغهای برای رفع این مشکل وجود نداشته و از چشم مسئولان امر به دور مانده، خود مؤید غفلت مسئولان در مدیریت شهری کرمانشاه است؛ لذا با توجه به اهمیت موضوعات ذکر شده، برای پیگیری بیشتر به گفتگو با مسئولان در حوزههایمیراث فرهنگی، راهداری و شهرداری پرداختهایم.
برای حفظ فرهنگ باید هزینه کرد، لذا برای حفاظت از پل کهنه و احداث پل جدید به اعتبار لازم نیاز داریم
کیومرث خانی لعلآبادی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: پل کهنه جزو معدود بناهای تاریخی باقیمانده دوره ماقبل قاجار است که دو طرف رودخانه قرهسو را به یکدیگر متصل میکند؛ در ایام قدیم پلهایی که در این مسیر وجود داشتند از جمله: پل بیستون، پل کهنه و پل ماهیدشت، یک مسیر ارتباطی برای زائران عتبات عالیات بوده و در ایام گذشته که خودرویی نبود و این جادهها مسیر عبور کاروانها بودند که پلها در آن زمان تحمل وزن را داشتند؛ در حال حاضر و پس از ورود خودرو به عرصه حمل و نقل با توجه به قدمت تاریخی، فرسودگیها و آسیبهای پنهانی که از دید ما خارج است، این اثر تاریخی تحمل وزن ماشینآلات سنگین با چندین تن بار را ندارد.
معاون ادارهکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه عنوان کرد: پل کهنه یکی از پلهای کوچک بهشمار میآید و عرض نسبتاً کمی نیز دارد، اما با این وجود خودروهای سنگین در حین حرکت جانب احتیاط را رعایت نکرده و به صورت همزمان از روی پل رد میشوند که این اقدام رانندگان بارها به دستاندازها و جانپناههای پل کهنه آسیب جدی وارد کرده است.
خانی لعلآبادی با اشاره به چندین مورد مرمت پل کهنه، خاطرنشان کرد: ادارهکل میراث فرهنگی در چندین مرحله اقدام به ترمیم و ساماندهی پل کهنه قرهسو کرده است و حتی با بستن داربست، تمامی زبالههای انباشته شده در کنار پایههای پل جمعآوری و لایروبی صورت گرفته است؛ این اقدام در حوزه تخصصی میراث فرهنگی نبوده اما به احترام این اثر تاریخی که حفظ آن بر همه ما واجب است چنین اقداماتی را انجام دادیم.
معاون ادارهکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در رابطه با احداث پل جدید در محدوده پل کهنه برای محافظت از این پل تاریخی، بیان کرد: در جلسات مختلف مطرح شد، برای برداشته شدن بار ترافیکی از روی پل کهنه در پاییندست رودخانه یک پل جدید احداث شود و این اقدام توسط ادارهکل راه و شهرسازی انجام شد اما پیش از عرشهگذاری، تعدادی از پایههای آن از شاقول خارج شد و لازمه آن تخریب و ساخت دوباره است که این اقدام نیازمند تخصیص اعتبار از سوی وزارتخانه میباشد؛ علاوه بر آن، مشکلات دیگر معارضان زمینهای کشاورزی هستند که برای اتصال مسیر باید تملک صورت گیرد، این عامل روند کار را سختتر کرده است.
خانی لعلآبادی اذعان کرد: فرهنگ، هزینه دارد و لازم است که برای احیای آن هزینه کرد، چرا که اگر زمانی اتفاقی برای این پل تاریخی رخ دهد با توجه به اینکه ایران اسلامی، خود را بهعنوان سردمدار تاریخ و فرهنگ میداند قطعاً تخریب پل تبعات اجتماعی و فرهنگی خوبی به دنبال نخواهد داشت و حتی سبب بهرهبرداری معاندین و دشمنان قسم خورده این مرز و بوم نیز خواهد شد که از آب گلآلود بهرهای ببرند.
وی با اشاره به وظایف ادارهکل میراث فرهنگی در قبال آثار تاریخی، بیان کرد: میراث فرهنگی یک واسطه بین ادارات برای هماهنگی است و این تفسیر که اداره میراث فرهنگی بتواند کار اجرایی انجام دهد طبق قانون غلط است؛ جایگاه میراث فرهنگی در قانون بهعنوان عضو ناظر تعریف شده و شهرداری و راه و شهرسازی متولیان اصلی هستند که باید با رعایت ضوابط، زیر نظر میراث فرهنگی عمل کنند؛ لذا بر این اساس وزارت میراث فرهنگی ذیل همه وزارتخانهها است و در این راستا باید نقشآفرینی کند.
خانی لعلآبادی در ادامه افزود: وظیفه میراث فرهنگی این نیست که به عنوان یک دستگاه اجرایی اقدام به ساخت پل کند اما این وظیفه را دارد که در قالب مطالبه به سایر دستگاههای اجرایی متولی راهکار ارائه کند و از آنها بخواهد برای جلوگیری از آسیب بیشتر به این اثر تاریخی، برداشته شدن بار ترافیکی از روی پل و فراهم شدن فضایی مناسب در پیرامون رودخانه برای گردشگرانی که به این استان تاریخی میآیند مسیر تردد را جابهجا کنند.
معاون ادارهکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه تأکید کرد: پل کهنه مساحت کمی دارد اما نباید اهمیت آن کمتر از سی و سه پل اصفهان دیده شود، چرا که این پل دارای تاریخ منحصر به فردی است علاوه بر این، همه پلهای تاریخی کرمانشاه شخصیت تاریخی منحصر به فرد خود را دارند که باید مورد توجه ویژه قرار گیرند.
خانی لعلآبادی در پایان گفت: در حال حاضر تا زمان احداث یک پل جدید برای عبور و مرور مردم، امکان مسدود شدن این پل وجود ندارد، زیرا تردد به روستاهای اطراف کرمانشاه از این مسیر صورت میگیرد و موجب نارضایتی عموم مردم و تبعات اجتماعی خواهد شد، لذا اگر حفظ این اثر مهم تاریخی برای مسئولان مهم است و دغدغه فرهنگی دارند، مدیریت کلان استان باید اعتبار لازم را به این پل اختصاص دهد چرا که اعتبارات ادارهکل میراث فرهنگی محدود است.
راهداری هیچگونه مسئولیتی بابت زیرگذر محور منوچهرآباد به موریان نو ندارد
سید شهرام کهریزی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: در سالهای اخیر قراردادی میان وزارت راه و شهرسازی و شرکت مرزراه جهت احداث آزادراه بیستون به کرمانشاه و کرمانشاه به حمیل امضا شده است، به لحاظ تفاهم صورت گرفته دو کنارگذر شرقی و غربی در کلانشهر کرمانشاه نیز به شرکت مرز راه به عنوان پیمانکار واگذار شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمانشاه عنوان کرد: ادارهکل راهداری و حمل و نقل جادهای از زمان انعقاد تفاهمنامه تا به امروز حق هیچگونه دخالتی نداشته و حتی حق نگهداری، همیشه مورد مناقشه و مورد اعتراض راهداری بوده است اما متأسفانه تا به امروز شاهد واکنشی از طرف سرمایهگذار در جهت بهبود و رفع مشکل این کنارگذرها نبودهایم.
کهریزی با اشاره به اقدامات صورتگرفته در رابطه با تعریض حریم جاده، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در بخشی از کنارگذرها ماشینآلات راهداری مربوط به شرکت مرزراه مشغول فعالیت هستند، و این شرکت وظیفه دارد تعریض کل حریم جاده را انجام دهد تا این محور به عنوان آزادراه تغییر کاربری پیدا کند، در ادامه نیز این آزادراه مانند سایر آزادراههای کشور با توجه منافعی که دارند به سرمایهگذار واگذار میشوند و منافع آن بر اساس تفاهم نامه به وزارتخانه و شرکت سرمایهگذار بر میگردد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمانشاه تأکید کرد: با توجه به اینکه منافع آزادراه به شرکت سرمایهگذار بر میگردد، در این راستا سرمایهگذار موظف است که علائم راهنمایی و رانندگی، خط کشی و تمامی موارد مورد نیاز را انجام دهد اما متأسفانه اقدامات لازم در این مسیرها صورت نمیگیرد حال آنکه در این مسیر، خصوصاً تقاطعهای روستایی به سمت درودفرامان به دلیل وجود نواقص، تصادفاتی منجر به فوت اتفاق افتاده که موجب نارضایتی مردم منطقه شده است.
کهریزی تصریح کرد: ادارهکل راهداری پیرامون این موضوع چندین مرتبه با وزارت راه و شهرسازی و شرکت مرزراه مکاتبه داشته است و این شرکت باید برای رمپهای زیرگذر و روگذر استانداردهای لازم را در نظر گرفته و اقدام کند اما با این وجود شرکت متولی وظایف خود را بهدرستی انجام نمیدهد و باعث بهوجود آمدن این شرایط شده است.
وی در ادامه با اشاره به نقش رسانهها در رابطه با شنیدن مطالبه و صدای مردم، بیان کرد: از رسانهها خواهشمندم که به عنوان یک مطالبه واقعی، صدای مردم استان کرمانشاه را به گوش سرمایهگذار و شرکت مرزراه برسانند که کارهای بر زمین مانده درجهت بهبود هرچه بهتر شرایط آزادراه شرقی را انجام دهد و قصوری صورت نگیرد؛ لذا ادارهکل راهداری نمیتواند در محور آزادراه اقدام خاصی انجام دهد.
کهریزی اذعان کرد: اگر از سوی وزارتخانه این اقدام به اداره راهداری واگذار میشد، قطعاً همه کارها به درستی انجام میگرفت؛ در این محور تابلو و خطکشی وجود نداد و حتی آسفالت مشکل دارد، متأسفانه با وجود این شرایط اختیار دو کنارگذر غربی و شرقی شهر کرمانشاه در دست ادارهکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمانشاه نیست و کاملاً بهصورت صفر تا صد در اختیار شرکت مرزراه بوده که تا به امروز اقدام خاصی به جهت رفع مشکلات صورت نگرفته است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمانشاه در رابطه با آزادسازی حریم جادهای از مقبره فاضل تونی به سمت منطقه درودفرامان، گفت: در رابطه با آزادسازی حریم جاده در محور منوچهرآباد به موریان چندین مرتبه بحث آزادسازی مطرح شده است اما به دلیل اینکه این محور، قبلاً محل کورههای آجرپزی بوده در حال حاضر مالکین همکاری نمیکنند و حتی تا نزدیک ترین بخش به جاده از زمینها بهرهبرداری میکنند؛ اگر اهالی منطقه با ادارهکل راهداری همکاری داشته باشند، آزادسازی جاده از جمله برنامههای راهداری است که حتی دستور قضائی آن نیز موجود است و به زودی اقدام خواهیم کرد.
کهریزی در پایان در رابطه با کانال رواناب میان محورهای دو طرفه کنارگذر شرقی که خروجی نداشته و موجب ایجاد مشکلات در زیرگذر جاده به سمت موریان میشود، بیان کرد: با توجه به اینکه در جریان وجود همه مشکلات در این محور مواصلاتی هستیم اما ادارهکل راهداری هیچگونه مسئولیتی در رابطه با این محور ندارد چرا که این مسئولیت از راهداری سلب و به شرکت پیمانکاری مرزراه واگذار شده است ولی تا به امروز هیچگونه اقدامی را شاهد نیستیم.
در هفته آینده نخالهها و زبالهها جمعآوری خواهد شد اما شهرداری به تنهایی توانایی مقابله با متخلفان را ندارد
شهرام عارفکیا در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: از میدان کیهانشهر - اول بلوار فاضل تونی - تا قبرستان کهریز جزو محدوده شهر است که برخی اقدامات ازجمله درختکاری و جدولگذاری برای این منطقه انجام شده است، در مسیر قبرستان کهریز به سمت روستای منوچهرآباد و کمربندی کنارگذر شرقی که حوزه ادارهکل راهداری بوده در سال گذشته با همکاری شهرداری و راهداری روکش آسفالت یکی از معبرهای بلوار فاضل تونی به صورت کامل انجام شد.
مدیر منطقه سه شهرداری کرمانشاه عنوان کرد: در محدوده و حریم جادهای بلوار فاضل تونی تا روستای منوچهرآباد زبالهها و نخالههای ساختمانی بسیاری وجود دارد، لذا طبق برنامهریزی انجام شده در هفته آینده عملیات پاکسازی تا قبرستان کهریز که جزو محدوده شهری بود و از وظایف شهرداری است انجام خواهد شد.
عارفکیا در رابطه متخلفانی که نخالههای ساختمانی را در حریم جاده تخلیه میکنند، بیان کرد: متأسفانه تخلیه نخالههای ساختمانی توسط متخلفان در حریم و محدوده شهر انجام میشود که اکثر کمپرسیهای حامل نخاله، به صورت شبانه و برخی مواقع حتی در روز این تخلفات انجام میشود اما به دلیل اینکه این خودروها فاقد شماره انتظامی هستند، مأموران شهرداری نیز نمیتوانند آنها را متوقف کنند و متأسفانه برخوردی با آنها صورت نمیپذیرد.
مدیر منطقه سه شهرداری کرمانشاه در ادامه افزود: شهرداری به تنهایی نمیتواند از تخلفی که در این محدوده شهر انجام میشود جلوگیری کند، لذا لازم است برنامهریزی ویژهای توسط شهرداری، نیروی انتظامی بخصوص راهنمایی و رانندگی برای حل این موضوع صورت گیرد چراکه باعث مشکلات متعددی در این منطقه شده و متخلفان حتی در معابر رسمی نیز این تخلف را انجام میدهند که موجب نارضایتی مردم شده است.
عارفکیا در رابطه با کانال احداث شده برای دفع روانابهای فصلی در کنار بلوار فاضل تونی خاطرنشان کرد: زمینی که کانال در آن وجود دارد دارای سند مالکیت است ولی در اختیار شهرداری نیست؛ کارایی این کانال جمع آوری آب پس از بارشهای فصلی و هدایت آن به رودخانه قرهسو میباشد.
وی افزود: شهرداری هرساله کار لایروبی و پاکسازی این کانال را انجام میدهد اما زمین مورد نظر که دارای کاربری فضای سبز است، در صورت رفع مشکل مالکیت، شهرداری برای احداث فضای سبز اقدام خواهد کرد.
به گزارش شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ وظیفه و رسالت رسانهها، پیگیری مشکلاتی است که موجب نارضایتی عموم مردم شده است و برای رفع باید به مسئولان انعکاس داده شود؛ لذا در این راستا مرصادنیوز با پیگیریها و استفاده از ظرفیت خود توانسته گوشهای از مشکلات کلانشهر کرمانشاه را به گوش مسئولان برساند و تا به این لحظه، این اقدامات به خوبی صورت گرفته است؛ مرصادنیوز به عنوان یک پایگاه خبری مطالبهگر تا حصول نتیجه مطلوب، مطالبات و مشکلات مردم را پیگیری خواهد کرد، امید آنکه بتواند قدمی کوچک در راستای اعتلای استان کرمانشاه به عنوان چهره زیبا و سینه ستبر ایران اسلامی بردارد.
حمیدرضا حاتمی؛ خبرنگار و فعال رسانهای
انتهای خبر/