مدیرکل کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه:
کتابخانههای کرمانشاه از کمبود اعتبار رنج میبرند
مدیرکل کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه گفت: مشکل اصلی در حوزه کتاب و کتابخوانی، مشکل اعتبارات است.
محمدامین بهرامی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ از برگزاری بیش از ۳۰۰ برنامه حضوری و مجازی در هفته کتاب و کتابخوانی در کتابخانههای استان خبر داد و با اشاره به آمار سرانه مطالعه هر ایرانی که بهطور متوسط ۳۵ دقیقه در روز است، بر اهمیت برگزاری چنین برنامههایی تأکید کرد.
مدیرکل کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه گفت: یکی از مهمترین برنامههای این هفته، مراسم بزرگداشت هفته کتاب است که روز ۲۷ آبانماه برگزار میشود؛ در این مراسم از کتابداران فعال و فعالان فرهنگی که در ترویج فرهنگ کتابخوانی نقش داشتهاند، تقدیر خواهد شد؛ همچنین، به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، عضویت رایگان در کتابخانههای عمومی برای متقاضیانی که در روزهای ۲۳ و ۲۴ آبانماه به سامانه الکترونیکی saman.pl.ir مراجعه کردند، در نظر گرفته شد.
بهرامی با اشاره به وضعیت کتابخانههای استان، اظهار داشت: در حال حاضر ۸۵ کتابخانه فعال در سطح استان کرمانشاه وجود دارد که شامل ۲۳ کتابخانه روستایی و سیار و مابقی شهری هستند؛ وی همچنین به مشکلاتی همچون نیاز به تعمیرات و کمبود اعتبارات در برخی کتابخانهها اشاره کرد.
مدیرکل کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه در ادامه به وضعیت کتابخانههای مناطق زلزلهزده اشاره کرد و گفت: بازسازی این کتابخانهها در دستور کار قرار دارد؛ همچنین، بهدلیل فرسودگی ساختمان، کتابخانه شهید آوینی کرمانشاه تعطیل شده و روند تخصیص اعتبارات برای تعمیرات آن هنوز بهطور کامل مشخص نیست.
بهرامی مشکل اصلی در حوزه کتاب و کتابخوانی را مشکل اعتبارات دانست و بر لزوم اختصاص اعتبارات کافی برای بازسازی کتابخانههای زلزلهزده تأکید کرد.
وی به موضوع عدم استقبال کافی از کتاب اشاره کرد و این موضوع را به دو بخش تقسیم کرد: بخش اول مربوط به متولیان کتاب و کتابخوانی است که باید با ارائه محتواهای جذاب، مردم را به مطالعه تشویق کنند و بخش دوم مربوط به خانوادهها است که باید از سنین پایین، فرزندان خود را با مطالعه آشنا کنند.
مدیرکل کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه با اشاره به سند ملی «خواندن و ترویج مطالعه مفید» بر لزوم همکاری دستگاههای مختلف در این حوزه تأکید کرد و گفت: در این سند ذکر شده دستگاههای مختلف اعم از شهرداریها، آموزش و پرورش و... در مورد مسئله مطالعه وظیفه دارند؛ یکی از چالشها ایجاد هماهنگی بین این دستگاهها است.
وی در پایان گفت: فعالیت حوزه کتاب و کتابخوانی فرابخشی است و همه دستگاههایی که در این سند ملی نام برده شدهاند باید به وظایف خود عمل کنند تا زنجیره کار هماهنگ حفظ شده و برنامههای این حوزه به نتیجه مطلوب برسند.
انتهای خبر/