حالت تاریک
کلان‌شهر بی‌کلانتر کرمانشاه؛

جولان سگ‌های ولگرد در کرمانشاه ادامه دارد

جولان سگ‌های ولگرد در کرمانشاه ادامه دارد

قصه تکراری جولان سگ‌های ولگرد در کلان‌شهر بی‌کلانتر کرمانشاه موجبات نارضایتی عمومی را فراهم آورده است.

 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی «مرصاد»؛ اگر در ساعات مختلف شبانه‌روز در سطح محله‌های مختلف کرمانشاه به ویژه شهرک‌های تازه احداث‌شده و محلات حاشیه‌نشین گشتی بزنید در هر کوچه و پس کوچه‌ای چندین سگ یا گوشه‌ای لمیده یا به صورت گله‌ای در پیاده‌روها در حال گذر هستند!

معضل بلاتکلیفی و پرسه‌زدن سگ‌های ولگرد که همچنان در معابر و پارک‌ها گریبان‌گیر این کلان‌شهر است کی حل می‌شود که علاوه بر مسائل محیط‌‌ زیستی، ترس و وحشت و حمله به عابران، سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازد.

شهروندان کرمانشاهی برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد با سامانه ۱۳۷ تماس بگیرند

برومند نامداری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: عواملی همچون شرایط آب و هوایی، اطلاع‌رسانی ناکافی در زمینه ساماندهی سگ‌های ولگرد، عدم ایجاد پناهگاه‌های مناسب برای حیوانات طبق بخشنامه‌هایی که به شهرداری‌های کل کشور ابلاغ شده و همچنین بی‌اطلاعی مردم، وضعیت نامطلوبی در حوزه سگ‌های ولگرد در برخی نقاط کشور به ویژه محدوده شهر کرمانشاه ایجاد کرده است. 

وی افزود: شهرداری کرمانشاه از سال گذشته اقدام به تجهیز و تکمیل امکانات پناهگاه‌های حیوانات کرده است که در این راستا یک پناهگاه مجهز برای حیوانات در جاده سراب نیلوفر احداث کرده است. 

معاون خدمات شهری شهرداری کرمانشاه با بیان اینکه تعدادی از دامپزشکان و داوطلبان نیز در این پناهگاه مشغول به‌کار هستند، گفت: همچنین یکی از سمن‌های فعال محیط زیستی استان، طبق فراخوانی که انجام شد مسئول رسیدگی به امور این پناهگاه شده است.

نامداری با بیان اینکه شهرداری امکانات داخل پناهگاه را آماده‌سازی و تجهیز کرده است، خاطرنشان کرد: به این منظور شهرداری اقدام به دیوارکشی و فنس‌کشی اطراف محوطه پناهگاه کرده است. 

وی ادامه داد: یکی دیگر از کارهایی که در این پناهگاه انجام می‌شود عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد است، همچنین به فراخور شرایط در هر فصل بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ سگ در این پناهگاه جا داده می‌شوند.

نامداری در ادامه تصریح کرد: به دلیل بی‌توجهی به بخشنامه‌ها و عدم پیگیری احداث پناهگاه‌های متعدد برای سگ‌ها در اطراف کرمانشاه به وسیله شهرداری، برخی شهرها و استان‌های دیگر اقدام به رهاسازی سگ‌های ولگرد خود در محدوده شهر کرمانشاه می‌کنند، از این‌رو شاهد افزایش شمار سگ‌های ولگرد نسبت به گذشته بوده‌ایم. 

وی افزود: گزارشات مربوط به افزایش این معضل به فرمانداری، شورای تأمین و دادستان کرمانشاه ارائه و در نتیجه راهکارهایی در این رابطه ارائه شد که از آن جمله می‌توان به تشکیل گروه‌هایی برای برخورد با رهاکنندگان سگ که عمدتاً از شهرها و استان‌های مجاور هستند اشاره کرد. 

نامداری گفت: دادستان و فرماندار کرمانشاه طی نامه‌هایی به دادستان‌ها و فرمانداران شهرهای مجاور از آنها خواسته‌اند تا با جدیت بیشتری با جمع‌کنندگان و رهاکنندگان سگ برخورد کنند.

وی خاطرنشان کرد: از شهروندان گرامی نیز تقاضا می‌شود در صورت مشاهده سگ‌های ولگرد به صورت گروهی یا رهاسازی سگ‌ها به وسیله وسائل نقلیه، مراتب را به سامانه ۱۳۷ شهرداری یا پلیس ۱۱۰ گزارش کنند تا با برهم‌زنندگان آسایش مردم برخورد قانونی شود.

مراجعه ۷ هزار نفر بر اثر حیوان‌گزیدگی به مراکز بهداشت

کیوان خاصی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد» با بیان اینکه گزش حیوانات اهلی و وحشی را باید جدی گرفت، اظهار داشت: هاری نوعی بیماری ویروسی است که موجب التهاب مغزی حاد در انسان و برخی پستانداران دیگر می‌شود که از طریق گزش حیواناتی همچون سگ اتفاق می‌افتد.

رئیس پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیر استان کرمانشاه گفت: علائم اولیه هاری شامل تب، تهوع، استفراغ، رفتارهای خشونت‌آمیز، هیجان کنترل‌نشده، ترس از آب، ناتوانی در حرکت بخشی از بدن، گیجی و از دست دادن هوشیاری است.

وی با بیان اینکه فاصله زمانی بین ابتلا به بیماری و شروع علائم از یک هفته تا بیش از چند ماه متغیر است، گفت: ویروس از طریق بزاق حیوان مبتلا به هاری و پس از گازگرفتگی یا ایجاد خراش، وارد بدن انسان شده و پس از ورود به اعصاب محیطی، به‌سوی دستگاه عصبی مرکزی رفته و شروع به تکثیر کرده و در نهایت منجر به مرگ می‌شود.

 خاصی با اشاره به اینکه طی سال یک‌هزار و ۴۰۲  بیش از ۷ هزار و ۸۲ مورد حیوان‌گزیدگی به مراکز بهداشتی استان مراجعه کرده‌اند و خدمات رایگان واکسن و دیگر خدمات بهداشتی و درمانی لازم را دریافت کرده‌اند، تأکید کرد: کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد، همکاری ادارات و سازمان‌های مرتبط شامل شهرداری‌ها، دامپزشکی، دهیاری‌ها، شورای شهر و روستا و حمایت فرمانداری‌ها را می‌طلبد.

وی در خصوص اقدامات پیشگیرانه و درمانی در مواجهه با حیوان‌گزیدگی توصیه کرد: از نزدیک‌شدن و آزار و اذیت سگ‌های ولگرد و بدون صاحب پرهیز شود زیرا آلوده به ویروس هاری هستند و در صورت گزش فرد مبتلا به بیماری می‌شود.

رئیس پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه تصریح کرد: در صورت بروز گزش یا تماس با حیوانات و مجروح شدن یا خراش پوستی بلافاصله فرد باید به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه کند.

وی افزود: در لحظات اولیه بعد از گزش، محل گزش با آب و صابون به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه شستشو داده شود و پس از آن نیز با مراجعه به مراکز بهداشت برای تزریق واکسن هاری اقدام شود.

خاصی در پایان یادآوری کرد: در حال حاضر مراکز ارائه‌دهنده خدمات پیشگیری از هاری حتی در ایام تعطیل آماده ارائه خدمات و واکسیناسیون برای افرادی که در معرض حیوان گزیدگی قرار گرفته‌اند به صورت  ۲۴ ساعته فعال هستند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ در شهر کرمانشاه خلاف ادعای مسئولان شهرداری در خصوص جمع‌آوری روزانه سگ‌های ولگرد، اما متأسفانه شاهد پرسه سگ‌های ولگرد در اکثر محله‌ها هستیم، لذا فرهنگ‌سازی و قانون‌گذاری برای کنترل و جمع‌آوری سگ‌های ولگرد که تعداد آنها روز به روز در کشور از جمله در کلان‌شهر کرمانشاه رو به افزایش است نیاز به فرآیندی همگانی دارد تا این معضل زیست‌محیطی را کنترل کند.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از