حالت تاریک
ناظر گمرکات استان کرمانشاه:

37 درصد صادرات از مرز پرویزخان انجام می‌شود

37 درصد صادرات از مرز پرویزخان انجام می‌شود

ناظر گمرکات استان کرمانشاه با بیان اینکه ۳۷ درصد از صادرات به مقصد عراق از طریق گمرک پرویزخان انجام می‌شود، گفت: از لحاظ ترانزیت خارجی به عنوان مبدا شناخته می‌شویم و منطقه پارس جنوبی و سلفچگان نیز جزو مقاصد ما محسوب می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ علی‌اصغر عباس‌زاده عصر امروز یکشنبه در بازدید از مرز پرویزخان اظهار داشت: روزانه ۵۰ کامیون ترانزیتی از طریق مرز پرویز خان تردد می‌کنند که مبدا ترانزیت پایانه‌های مرزی استان و مقصد آنها بندر امام خمینی(ره) و شهید رجایی است.

 ناظر گمرکات استان کرمانشاه افزود: عمده اقلام ترانزیتی شامل نفت و گاز است که از عراق به سمت کشورهای حوزه خلیج فارس و از آنجا معمولاً به سمت کشورهای شرق آسیا ترانزیت می‌شود.

وی گفت: ما به عنوان ترانزیت مقصد، کالاهای غیر نفتی همچون مواد غذایی، پوشاک، خودرو، میوه و تره‌بار و مصالح ساختمانی را نیز داریم اما کشور عراق عمدتاً کالای غیر نفتی صادراتی به سمت بازارهای مقصد ندارد.

عباس‌زاده با بیان اینکه ۳۷ درصد از صادرات به مقصد عراق از طریق گمرک پرویزخان انجام می‌شود، ادامه داد: خوشبختانه از لحاظ ترانزیت خارجی به عنوان مبدا شناخته می‌شویم و منطقه پارس جنوبی و سلفچگان نیز جزو مقاصد ما محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در ۹ ماهه اخیر ۲۲۰ هزار نفر از پایانه‌های مرزی تردد داشته‌اند که ۱۱۷ هزار نفر آن ورودی و ۱۰۳ هزار نفر به مقصد عراق خروجی داشته‌اند که این میزان نسبت به سال گذشته افزایش ۶۸ درصدی داشته است.

ناظر گمرکات استان کرمانشاه تصریح کرد: پرویزخان از لحاظ ترانزیتی از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است در این پایانه ۶ سایت سوخت وجود دارد یعنی طرف ایرانی مخازن خیلی بزرگی با همکاری شرکای عراقی در مرز ساخته است و به جای اینکه سوخت با ماشین‌های حمل سوخت ترانزیت شود در این سایت‌ها تخلیه شده و از طریق تانکرهای ایرانی حمل می‌شود.

وی با بیان اینکه این اقدام موجب ایجاد فرصت‌های اشتغال‌زایی می‌شود، خاطرنشان کرد: هر سایت به طور مستقیم حدود ۱۵۰ نفر اشتغال‌زایی مستقیم و 3 هزار نفر اشتغال‌زایی غیر مستقیم دارد.

 عباس‌زاده گفت: با تبدیل پرویزخان به منطقه آزاد تجاری اگر بتوانیم در آینده این سوخت را بدون ورود کامیون‌های عراقی به داخل کشور از طریق لوله به سایت‌های ایرانی منتقل کنیم یک فرصت استثنایی برای پرویزخان رقم خواهد خورد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از