حالت تاریک
روستا نماد پویایی و کارآفرینی؛

روستاهای کرمانشاه در مسیر توسعه قرار دارند

روستاهای کرمانشاه در مسیر توسعه قرار دارند

مرصادنیوز: دولت با توانمندسازی اقتصادی و ایجاد اشتغال روستایی طی سال‌های اخیر گام نوینی در عمران و توسعه روستایی برداشته است.

 به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد، روستا همواره نمادی از پویایی و کارآفرینی است که می‌توان با احیای ظرفیت‌های بومی و محلی برای رونق اشتغال و تولید در این مناطق گام برداشت.

یکی از اقدامات دولت به‌منظور تکریم جایگاه روستا و نقش غیرقابل انکار آن در تولید و توسعه ثبت روزی با نام روستا در تقویم ملی کشور است و در همین راستا طی چند سال اخیر تلاش شده با تقویت ظرفیت‌های تولید، درآمدزایی در بستر روستاها فراهم شود.

دولت با توانمندسازی اقتصادی و ایجاد اشتغال روستایی طی سال‌های اخیر گام نوینی در عمران و توسعه روستایی برداشته است و به گفته کارشناسان اشتغال و کسب و کار روستایی، به مراتب هزینه‌ کمتری نسبت به کسب و کار در محیط شهری دارد.

 

ضرورت حمایت و توجه دولت به روستاها

امیر خسروانی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد، اظهار داشت: امروزه اغلب روستاها از خدمات متنوع در حوزه‌های مختلف برخوردار هستند که با احیای ظرفیت‌های محلی هر روستا و منطقه می‌توان به اشتغال، رفاه نسبی و رونق تولید در این روستاها امیدوار بود.

 

مدیرکل دفتر امور روستایی و عشایری استانداری کرمانشاه افزود: بر اساس آخرین سرشماری انجام شده تعداد یک ‌هزار و 820 دهیاری و دو هزار و ۵۹۵ روستای داری سکنه در استان کرمانشاه وجود دارد.

 

خسروانی افزود: بر مبنای سرشماری سال 1395 بیش از 450 هزار نفر در استان کرمانشاه سکونت دارند که تقریباً 24 درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند.

 

وی با اشاره به اینکه رویکرد مثبتی به سمت ترویج زندگی روستایی وجود دارد، گفت: با توجه به اختصاص تسهیلات مسکن و اشتغال‌زایی، جمعیت در روستاها رو به افزایش است و محدودیتی در خصوص زیر ساخت‌ها وجود ندارد و شرایط برای زندگی متوسط فراهم است.

 

خسروانی خاطرنشان کرد: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری در بحث تهدید و فرصت که در جریان زلزله اتفاق افتاد حدود 27 هزار واحد مسکونی در روستاهای استان کرمانشاه نوسازی شد به طوری‌که با تخریب 10 هزار واحد روستایی بیش از 27 هزار واحد ساخت و ساز روستایی انجام شد و این یعنی یک تهدید به فرصت تبدیل شد.

 

وی با اشاره به اینکه زیر ساخت‌های اسکان در روستا بدون نیاز به شهر فراهم است، افزود: حمایت و توجه دولت به روستاها، تلاشی برای بازگشت و تقویت جنبه تولیدکنندگی روستاییان و به عبارتی راهبردی برای توسعه روستا است.

 

وجود ۵۰ منطقه روستایی نمونه گردشگری در کرمانشاه

 

داریوش فرمانی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد، یکی از قابلیت‌های مهم استان کرمانشاه را در بحث گردشگری روستایی و عشایری توصیف کرد و اظهار داشت: ۵۰ منطقه روستایی نمونه گردشگری از نظر جاذبه‌های طبیعی و ۱۴ روستای هدف گردشگری در استان کرمانشاه وجود دارد.

 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه افزود: تعداد 50 اقامتگاه بوم‌گردی روستایی دارای مجوز در سطح استان احداث شده‌اند.

 

وی با اشاره به نقش دهیاران و شوراها در توسعه روستاها، گفت: از ظرفیت و توان فکری و مالی شورای اسلامی شهر و روستا استفاده می‌شود و با همکاری یکدیگر و مشارکت شوراها در بحث معرفی روستاها به خصوص برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌ها  استفاده می‌شود.

 

فرمانی افزود: با توسعه گردشگری روستایی و گردشگری مناطق عشایری زمینه‌ای برای فروش تولیدات مردم محلی فراهم می‌شود و همین سرآغازی برای رونق گرفتن اقتصاد آنها خواهد شد.

 

نقش ارزنده روستاییان در تولید محصولات کشاورزی

علی چاله‌چاله در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد، اظهار داشت: سطح زیرکشت محصولات زراعی استان 847 هزار و 799 هکتار است و سالانه بالغ بر سه میلیون و 826 هزار تن انواع محصولات زراعی برداشت می‌شود.

 

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه سطح زیرکشت محصولات جالیزی 16 هزار و 350 هکتار است، افزود: سالانه حدود 789 هزار تن محصولات سبزی و صیفی در سطح استان برداشت می‌شود.

 

وی سطح زیر کشت باغات استان را 44 هزار هکتار عنوان کرد و گفت: سالیانه بالغ بر 340 هزار و 250 تن انواع محصولات باغی در این سطح برداشت می‌شود.

 

چاله‌چاله در ادامه به توانایی و نقش روستاییان در تولید محصولات کشاورزی اشاره و تصریح کرد: استان کرمانشاه در تولید نخود رتبه اول و در تولید گندم رتبه سوم و چهارم را دارد.

 

عشایر کرمانشاه ۴ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند

علی‌جعفر رضایی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد، اظهار داشت: جمعیت عشایری استان کرمانشاه بر اساس آخرین آمار راستی‌آزمایی شده 62 هزار نفر در قالب ١٣ هزار و 361 خانوار و ۱۴ ایل است.

 

مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه افزود: عشایر استان حدود چهار درصد از جمعیت استان را تشکیل می‌دهند که هفت درصد از کل دام عشایر کشور متعلق به آنها و دارای رتبه چهار کشوری است.

 

وی در خصوص تولیدات دام عشایر، گفت: عشایر استان کرمانشاه سالانه حدود ١٢ هزار تن گوشت قرمز و 24 هزار تن شیر تولید می‌کنند.

 

رضایی به سایر تولیدات دامی عشایر استان اشاره کرد و افزود: سالانه بیش از یک هزار و 600 تن الیاف دامی شامل پشم، کرک و مو همچنین 900 تن روغن حیوانی توسط عشایر تولید می‌شود.

 

وی در خصوص تولیدات صنایع دستی توسط عشایر استان کرمانشاه، گفت: تولیدات صنایع دستی عشایر بیش از 21 هزار و 900 قطعه در سال است که بخشی به مصرف عشایر و بخش دیگر روانه بازار می‌شود.

 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، روستاها کانون تولید هستند که متناسب با نیازها و توانمندی اقتصادی آنها می‌توان به ایجاد سایر صنایع و خدمات مرتبط با اقتصاد روستا برای استفاده حداکثری از ظرفیت تولید و اشتغالزایی در آن پرداخت.

رویکرد دولت سیزدهم در توجه به مناطق روستایی، عشایری و محروم نور امیدی را در دل مردم و مسئولان تابانده و نویدبخش آینده خوبی در توجه به این مناطق و از جمله مناطق روستایی کرمانشاه است.

برای رسیدن به پویایی و تولید در روستاها باید از تمام ظرفیت‌ها در حوزه‌های مختلف بهره گرفت، علاوه بر کشاورزی که نمی‌توان منکر آن شد باید سایر حوزه‌ها هم مورد توجه باشند.

لازم به‌ذکر است؛ هر چند در سال‌های اخیر در ایجاد امکانات زیرساختی، ارتباطی و خدماتی در روستاها موفقیت‌هایی حاصل شده اما در ایجاد احساس رضایت از بودن در روستا و تصویر فرهنگی از روستا و دادن منزلت اجتماعی به روستاییان هنوز هم می‌توان اقدامات بیشتری را انجام داد.

 

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از