حالت تاریک
از شایعه تا واقعیت؛

بررسی تغییرات قیمت گوشت در کرمانشاه

بررسی تغییرات قیمت گوشت در کرمانشاه

اخیرا اخباری مبنی بر افزایش قیمت گوشت قرمز در استان کرمانشاه دریافت شده که به بررسی صحت و سقم این موضوع پرداختیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، کرمانشاه به‌عنوان یکی از مناطق مستعد پرورش دام، سالانه بیش از ۲۰درصد مازاد بر نیاز خود گوشت تولید می‌کند اما قیمت این محصول پروتئینی پر مصرف در بازارهای این استان بنا به‌دلایلی از دیگر نقاط کشور بیشتر است.

 

این روزها تأمین گوشت قرمز که سهم عمده‌ای باید در سبد غذایی مردم داشته باشد به دغدغه اصلی برای شهروندان تبدیل شده است.

گوشت قرمز از محوری‌ترین محصولات در سبد غذایی بخش قابل توجهی از خانوارهای کرمانشاهی است اما قیمت‌ها به حدی زیاد  است که درصد کمی از مردم توانایی تهیه آن را دارند.

 

اکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی در بازار استان کرمانشاه ۴۸۰ هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله نیز ۵۵۰هزار تومان است که بسیاری از خانوارها توان خرید آن را ندارند.

 

طی روزهای اخیر هم شایعاتی مبنی بر افزایش مجدد قیمت گوشت در کرمانشاه شنیده می‌شود که به‌ بررسی صحت و سقم آن پرداختیم؛

 

قیمت گوشت طی ۴ماه گذشته ثابت بوده است

 

س.صیدی در گفتگو  با خبرنگار مرصاد، اظهار داشت: از چهار ماه گذشته تاکنون قیمت گوشت قرمز افزایش پیدا نکرده است.

 

وی گفت: با وجود همین قیمت بسیاری از خانواده ها قادر به تهیه خرید حتی نیم کیلوگرم گوشت قرمز نیستند اینکه برخی از افراد تقاضای خرید ۲۰هزار تومان یا ۵۰ هزار تومان گوشت دارند واقعاً دردناک است.

 

مردم با قیمت فعلی هم توان خرید گوشت را ندارند

 

ع. محمدی یکی دیگر از قصابان کرمانشاهی در گفتگو با مرصادنیوز، اظهار داشت: قیمت گوشت تغییری نکرده است و البته بسیاری از مردم با این قیمت هم نمی‌توانند گوشت قرمز بخرند.

 

وی از فعاليت دست‌فروشانی که به‌صورت غیرمجاز در کنار خیابان کشتار انجام می‌دهند گلایه‌ کرد و گفت: به دليل نبود هزينه‌های جانبی، گوشتی كه توسط اين افراد به فروش می‌رسد، ارزانتر از ديگر قصابی‌های مجاز است و همین باعث کسادی بازار و فروش گوشت توسط مغازه‌های دارای پروانه شده است.

 

به گفته وی يک قصاب با هزينه‌های متعددی همچون پرداخت وجه به سلاخی، كشتارگاه و شهرداری، هزینه آب و برق و گاز و.. مواجه است كه قصابان غیرمجاز هزینه این پرداخت‌ها را ندارند.

 

این قصاب کرمانشاهی از کوتاهی برخی از دستگاه‌ها در برخورد قاطع با متخلفان انتقاد کرد و گفت: لازم است برای برخورد با این پدیده، اجراییات شهرداری، دامپزشکی، مرکز بهداشت، نیروی انتظامی، بازرسی اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت و  حفاظت محیط زیست پای کار بیایند.

 

گوشت از سبد غذایی مردم حذف شد

 

م. امیریان نیز که یکی از شهروندان کرمانشاهی و راننده تاکسی است در گفتگو با مرصادنیوز، اظهار داشت: گرانی گوشت قرمز توان خرید آن را از ما گرفته است به طوری که اگر این افزایش قیمت‌ها ادامه پیدا کنند مردم چاره‌ای به غیر از حذف آن از سبد غذایی خود را ندارند.

 

وی با بیان اینکه مسئولان باید فکری به حال درآمد مردم و حساب جیب آنها کنند، گفت: مدتی است گوشت قرمز را از سبد غذایی حذف کرده و به‌جای آن مرغ مصرف می‌کنیم و گاهی در طول ماه در حد نیم کیلو گوشت چرخ‌شده آماده می‌خریم.

 

قیمت گوشت قرمز هیچ‌گونه افزایشی پیدا نکرده است

 

سعید جوادی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد، اظهار داشت: قیمت گوشت قرمز هیچ‌گونه افزایشی پیدا نکرده و هر خبری در مورد افزایش قیمت گوشت قرمز کذب است.

 

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: خوشبختانه یک آرامش نسبی بر بازار گوشت قرمز حاکم است.وی گفت: برخی سایت‌های فروش و مراکز عرضه با تغییر قیمت‌ها به‌دنبال گران‌فروشی هستند که باید مورد پیگیری دستگاه‌های نظارتی قرار بگیرند.

 

تاکید استاندار کرمانشاه بر منطقی‌شدن قیمت گوشت

 

گفتنی است استاندار کرمانشاه نیز چندی پیش در بازدید از کشتارگاه دام بیستون با تاکید بر اینکه قیمت گوشت قرمز در بازار کرمانشاه باید منطقی شود، گفت: قیمت گوشت قرمز در بازار فاصله معناداری با دیگر شهرها دارد که این تفاوت باید با اقدام کارشناسی هر چه زودتر اصلاح شود.

 

محمدطیب صحرایی خاطرنشان کرد: استانی که تولید کننده گوشت در کشور است باید شهروندانش هم به گوشت بهداشتی با قیمت مناسب دسترسی داشته باشند.

 

وی بر ضرورت ساماندهی بازار گوشت بر اساس یک برنامه مدون و در یک زمان قابل قبول تاکید کرد و گفت: اگر همه کسانی که در چرخه تامین و عرضه گوشت فعال هستند، با دغدغه‌مندی و دلسوزی در این عرصه فعالیت کنند حتما قیمت و کیفیت گوشت در استان بهتر خواهد شد.

 

وی یکی از عوامل افزایش قیمت‌ها در بازار گوشت را قاچاق دام دانست که باید مسیرهای آن مسدود شود و اضافه کرد: امکان صادرات دام مازاد استان نیز تنها در صورتی فراهم خواهد شد که این کار به افزایش قیمت‌ها دامن نزند.

 

استاندار کرمانشاه همچنین عرضه غیربهداشتی گوشت را یکی دیگر از معضلات این حوزه دانست و گفت: روند عرضه گوشت حتما باید به صورت سالم و بهداشتی باشد و سلامت شهروندان را به خطر نیاندازد.

 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، موضوع گرانی قیمت گوشت در کرمانشاه نسبت به دیگر نقاط کشور از سال‌های گذشته در ستاد تنظیم بازار مطرح شده اما تاکنون به غیر از زمان‌های کوتاهی، این اختلاف قیمت جبران نشده است و بسیاری از خانوارها توان تهیه این محصول پروتئینی را ندارند، لذا ساماندهی قیمت گوشت قرمز در حال حاضر یکی از دغدغه‌ها و مطالبات به حق مردم کرمانشاه است.

 

بررسی تغییرات قیمت گوشت در کرمانشاه
بررسی تغییرات قیمت گوشت در کرمانشاه
بررسی تغییرات قیمت گوشت در کرمانشاه

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از