حالت تاریک
ماه؛ تنها چراغ‌روشن شب‌های یک کلان‌شهر؛

رشد جرائم در پس تاریکی شب‌های کرمانشاه

رشد جرائم در پس تاریکی شب‌های کرمانشاه

خاموشی معابر کلان‌شهر کرمانشاه تراژدی دیگری است که با وجود هشدارهای رسانه‌ها در این باره کک مسئولان امر نگزید‌ و اوضاع به همان منوال باقی است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ عجیب است شهری با سابقه مدال‌آوری در نرخ بیکاری، تورم، شاخص فلاکت و انواع و اقسام معضلات اجتماعی که دست بر قضا عنوان کلان‌شهری را هم یدک می‌کشد اخیراً مزین به معضل تاریکی معابر شهری شده است عجیب‌تر آنکه در پی انتقاد رسانه‌ها به این موضوع، متولیان امر هیچ واکنشی نشان ندادند!

چه کسی پاسخ‌گوی جرائم فزاینده‌ای است که در پس تاریکی معابر شهری توسط سودجویان انجام می‌گیرد کدام دستگاه یا نهاد جواب‌گوی مسکوت‌ماندن مطالبه مردمی مبنی بر برخورداری یک کلان‌شهر از روشنایی خواهد بود حسرتی که این ایام و در دل شب‌های بلند تابستان بر دل مردم کرمانشاه مانده است!

اقدامات متولیان امر و کوتاهی آنها در راستای تحقق حقوق شهروندی بسیار تاسف‌بار است و اسف‌ناک‌تر بی‌توجهی آنها به ابراز نگرانی رسانه‌ها به عنوان نمایندگان اذهان عمومی و چشم و گوش بیدار جامعه که به رایگان عواقب تلخ این تاریکی را به مسئولان گوش‌زد می‌کند هرچند که آنها بهتر از ما می‌دانند...

 

خاموشی معابر برنامه ابلاغی است

محمد مرادی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: ۲۰۵ هزار عدد چراغ معابر در سطح شهر کرمانشاه در خیابان‌های اصلی و داخل روستاهای شهرستان وجود دارد که به صورت هر ماه یک‌بار بازدید و بازرسی از آنها توسط کارکنان شرکت توزیع انجام می‌شود تا در صورت مشکل، در اسرع وقت برطرف شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه عنوان کرد: علاوه بر بازدیدهای میدانی مردم از طریق سامانه ۱۲۱ که کانال ارتباطی ۲۴ ساعته شرکت توزیع برق با مشترکین است، می‌توانند به ما برای رسیدگی به مشکلات در حوزه برق اطلاع‌رسانی کرده تا مشکل مدنظر مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.

مرادی با اشاره به خاموشی برخی از معابر اصلی در سطح شهر خاطرنشان کرد: در فصل تابستان سیاست‌های کاری سازمان توزیع با دیگر فصول سال به دلیل شرایط خاص و پیک مصرف بالا متفاوت است، لذا در بحث مدیریت مصرف دستوری که از شرکت مادر تخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران(توانیر) به استان‌ها ابلاغ شده است بر اساس آن خیابان‌های اصلی باید ۵۰ درصد از معابر آنها روشنایی داشته باشد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه اذعان کرد: بر اساس آمار شرکت توزیع برق استان کرمانشاه تعدادی میان ۱۰ تا ۱۵ هزار لامپ در سال جاری در شبکه معابر به صورت یک مانور جهادی، استفاده شده است؛ با این حال به محض اینکه لامپی از معابر خاموش شود و مشترکین به صورت تلفنی از طریق سامانه ۱۲۱ به ما اطلاع‌رسانی کنند در اسرع وقت معابر محله را روشن خواهیم کرد.

مرادی با تأیید اینکه خاموشی در برخی از معابر در سطح شهر وجود دارد، گفت:  خاموشی برخی از معابر در سطح شهرستان کرمانشاه را منکر نمی‌شویم چرا که در بعضی مواقع در بازدید‌ها شاهد خاموشی معابر هستیم اما در حال تلاش هستیم که با خدمت‌رسانی شبانه‌روزی، عملکردمان رضایت مردم را به دنبال داشته باشد.

وی در رابطه با عدم وجود معابر و خاموشی کامل در بلوار شهید سرابیان تصریح کرد: در راستای ایجاد روشنایی معابر بلوار شهید سرابیان، پیمان‌کار مشخص شده و تجهیزات مورد نیاز با استفاده از منابع داخلی شرکت توزیع خریداری شده است که ان‌شاءالله در هفته دولت معابر بلوار شهید سرابیان روشن خواهد شد.

مرادی در خصوص عدم روشنایی فضاهای سبز در کنارگذر خیابان‌های اصلی و پارک‌ها، تأکید کرد: روشنایی معابر در پارک‌ها و فضای سبز کنارگذر خیابان‌های اصلی از جمله مسیر میدان شهدا به میدان امام خمینی(ره) بر عهده سازمان شهرداری است و تنها معابر وسط بلوار مربوط به شرکت توزیع برق است که طی بازدید‌های متعدد شبانه شاهد مشکل خاصی نیستیم و روشنایی به صورت کامل وجود دارد.

 

 خاموشی معابر در راستای اجرای برنامه مدیریت مصرف است

جعفر الفتی‌نیا در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: با توجه به اینکه در فصل تابستان در اوج مصرف و در اوج حرارت دمایی هستیم، طبیعی است که مصرف برق به حداکثر میزان خود در طول سال برسد و این وضعیت در همه کشور‌های دنیا به همین صورت است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب عنوان کرد: در این شرایط نیاز است که مردم در مدیریت مصرف با دولت همراهی کنند و کمک‌حال دولت باشند، البته مدیریت مصرفی به معنای کم مصرف کردن نیست بلکه منظور درست مصرف کردن است که مردم باید رعایت کنند.

الفتی‌نیا بیان کرد: در کشور ما چیزی حدود ۳۵ هزار مگاوات تنها بابت مسائل سرمایشی اعم از کولر‌ آبی، کولر گازی و چیلرها مصرف می‌شود، نکته جالب این موضوع در میزان بالای این مصرف برابری آن با میزان مصرف برق کل کشور مصر است، کشوری که از لحاظ موقعیت جغرافیایی بیشتر از ایران در معرض گرما است اما مصرف برق کل کشورش کم‌تر از مصرف کولرهای ایران است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب اذعان کرد: شدت گرما و میزان بالای مصرف هم‌وطنان، کار مدیریت را برای مجموعه وزارت نیرو سخت کرده است، لذا ما ناچار هستیم که در برخی ساعات و اماکن مدیریت مصرف انجام دهیم که با توجه به ابلاغیه توانیر، قطعی روشنایی برخی از معابر در سطح شهر کرمانشاه، ذیل این مدیریت مصرف قرار خواهد گرفت.

الفتی‌نیا خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله تا اواسط شهریورماه شرایط دمایی بهتر خواهد شد و اگر مردم در این شرایط بیشتر همراهی و کمک کنند حتی در حد خاموش‌کردن یک لامپ،  این عمل آنها قطعاً در صرفه‌جویی اثرگذار خواهد بود.

وی در ادامه در رابطه با نحوه صرفه‌جویی و مدیریت صحیح توسط مردم افزود: اگر عموم مردم در سراسر کشور کولر‌های آبی را بر روی دور کند و کولرهای گازی را بر روی درجه ۲۴ سانتی‌گراد تنظیم کنند، این اقدام تأثیر بسیاری بر شبکه برق کشور خواهد گذاشت و این اقدام در همه دنیا برای مدیریت مصرف برق رعایت می شود.

الفتی‌نیا تصریح کرد: با توجه به بررسی آمار پیک مصرفی فصل تابستان در سال‌های گذشته، شاهد رشد مصرف بی‌رویه هستیم، لذا تا زمانی که فرهنگ مصرف و الگوی مصرف توسط مردم اصلاح نشود، هم‌چنان شاهد مشکلات متعدد در حوزه برقی کشور خواهیم بود و هرچقدر نیروگاه ساخته شود کفاف این حجم از مصرف بی‌رویه را نخواهد داد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب در پایان در خصوص نقاطی که جامعه هدف وزارت نیرو برای مدیریت هستند، گفت: در ذیل مدیریت مصرف، بخش‌هایی از جمله: معابر شهری، صنایع، کشاورزی و حتی ادارات قرار می‌گیرند که بتوانیم ان‌شاء‌الله این بحران را در مدت زمان باقی‌مانده از فصل گرما که اوج پیک مصرف است، پشت‌سر بگذاریم.

 

ناترازی در برق عاملی مهم در خاموشی روشنایی معابر است

حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد حسینی‌کیا در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: زمانی که ناترازی در برق وجود دارد این ناترازی به همه بخش‌ها سرایت خواهد کرد که یکی از این بخش‌ها روشنایی معابر در سطح شهرها است.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه عنوان کرد: ناترازی و پیک بالای مصرف برق در فصل تابستان باعث شده که به ناچار برای اجرای برنامه مدیریت مصرف برخی اماکن به صورت مقطعی دچار قطعی برق خواهند شد.

وی در ادامه افزود: قطعی برق معابر، اتوبان‌ها و خیابان‌های اصلی از جمله نقاطی بوده که جزو جامعه هدف برنامه مدیریت مصرف هستند که در این زمینه باید درست مدیریت شود.

حسینی‌کیا با بیان اینکه مردم نقش موثری در مدیریت مصرف دارند، گفت: در بخشی از ناترازی‌ها مردم باید مشارکت داشته باشند که درست مصرف‌کردن را بیاموزند تا مدیریت مصرف درست انجام شود و مردم باید بدانند درست مصرف کردن، اسراف‌نکردن نیست بلکه منظور بهینه مصرف‌کردن است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد؛ با توجه به تبعات جبران‌ناپذیر خاموشی معابر، پیگیری این معضل پیش از اینکه مشکل ریشه‌ای شود امری ضروری است که امیدواریم گوش شنوایی برای آن وجود داشته باشد.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از