حالت تاریک
جهش علمی ثمره شجره طیبه انقلاب است؛

تحقق دستیابی‌‌‌به علم ثریایی در سایه انقلاب اسلامی

تحقق دستیابی‌‌‌به علم ثریایی در سایه انقلاب اسلامی

یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران، شتاب رشد علمی و تحقق فرموده پیامبر اکرم(ص) است مبنی بر اینکه علم اگر در ثریا باشد مردانی از ایران به آن دست می‌یابند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ رشد و توسعه هر کشوری بدون توجه به علم و دانش امکان‌پذیر نیست زیرا هر کشوری که توانایی تولید علم و رفع نیازهای خود را نداشته باشد به سایر کشورها متکی و وابسته می‌شود و همین موضوع می‌تواند استقلال و آزادی را زیر سوال ببرد و نیروی انسانی نیز به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم از دست می‌رود.

انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) پس از پیروزی شعار خود را استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی و نه شرقی و نه غربی مطرح ‌کرد؛ موضوعی که عدم وابستگی به کشورهای بیگانه را بیان می‌کرد که به همین دلیل خودکفایی و تولیدات بومی در دستور کار قرار گرفت و علاوه‌بر آن حضور نیروی انسانی با استعداد سبب شد تا برنامه‌ریزی لازم برای رسیدن به اهداف مورد نظر شکل بگیرد.

دانشگاه‌ها و مراکز علمی از جمله مکان‌هایی هستند که سرمایه‌گذاری هرچه بیشتر در آنها موجب پیشرفت کشور خواهد شد و در کشورمان نیز از بدو پیروزی انقلاب اسلامی زمینه حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها فراهم شد و در دوران جنگ تحمیلی نیز زمانی که کشور با تحریم‌های اقتصادی و نظامی روبه‌رو شد همین دانشجویان و اساتید علمی برای رفع نیازهای اساسی کشور به میدان‌آمدند و توانستند صحنه مبارزه را تغییر دهند.

یکی از مظاهر قدرت در دنیای امروز دستیابی به علم و فناوری و دانش به‌روز دنیا است و اگر در فضای فضای مجازی جستجو کنیم رقابت علمی کشورها را با یکدیگر برای رسیدن به سطوح بالاتری از فناوری مشاهده می‌کنيم که می‌توان نمونه آن را صنایع فضایی، نظامی و شرکت‌های دانش‌بنیان مشاهده کرد.

مقام معظم رهبری با اشاره به اهمیت موضوع پیشرفت علمی کشور می‌فرمایند: علم و دست برتر علمی، راز پیشرفت هر کشوری در اقتدار اقتصادی، سیاسی، نظامی و روحیه‌ای است زیرا کشوری که نتواند نیازهای خود را تامین کند تضعیف می‌شود و در سالیان گذشته جمهوری اسلامی ایران با تمرکز بر حوزه علم.  فناوری توانسته در جهان رتبه‌های برتر در محصولات نانو، پزشکی و محصولات دانش‌بنیان را کسب کند.

پیش از پیروزی انقلاب تنها ۲۰ دانشگاه با ۱۷۰ هزار دانشجو در کشور وجود داشت و تنها شاید نیمی از جمعیت کشور باسواد بودند که همین سطح پایین سواد و رتبه علمی موجب عقب‌ماندگی کشور شده بود موضوعی که کشورهای بیگانه با سوءاستفاده از آن اجازه رشد و پیشرفت را به کشورمان نمی‌دادند زیرا آگاهی سبب می‌شد منافع آنها به خطر بیفتد.


انقلاب اسلامی مراکز علمی را متحول کرد

علیرضا دودمان‌تیپی در گفتگو با خبرنگار  شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد؛ اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که پس از پیروزی انقلاب مورد توجه ویژه قرار گرفت بحث سوادآموزی و دانشگاه‌ها بود که تحولی را در کشور رقم زد.

رئیس دانشگاه صنعتی کرمانشاه تصریح کرد: زمانی کشورمان برای به‌کارگیری نیروهای متخصص با وجود حضور نیروهای جوان دچار مشکل بود اما اکنون از لحاظ پیشرفت صورت گرفته با انبوه نیروی تحصیل کرده در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مواجه‌ایم و باید برای اشتغال آنها برنامه‌ریزی کنیم.

دودمان‌تیپی بیان کرد: زمانی در کشور تنها ۲۰ دانشگاه وجود داشت اما اکنون به لحاظ ارتقای سطح آموزشی اکثر شهرها دارای مراکز علمی هستند و باید توجه داشته باشیم دانشجویان امروز نسبت به مسائل کشور حساس و آگاه هستند اما پیش از انقلاب دانشگاه‌ها مرکز قابل گروهک‌ها و فرقه‌های مختلف سیاسی بود که جایگاه دانشگاه‌ را خدشه‌دار کرده بود.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری همواره بر موضوع خودکفایی و ما می‌توانیم تاکید داشتند که همین سخنان سبب شد تا در عرصه‌های مختلف فرصت بیشتری به دانشگاهیان برای حل مشکلات کشور و کاهش وابستگی به خارج داده شود.

رئیس دانشگاه صنعتی کرمانشاه عنوان کرد: دانشگاه‌ صنعتی کرمانشاه اکنون با ۲ هزار نفر دانشجو و ۱۰۰ نفر اعضای هیات علمی به همراه دانشگاه رازی دارای نزدیک به ۵۰ دانشمند برتر و پراستناد در جهان است که پیش از انقلاب حتی یک دانشمند نیز نداشتیم.



رشد مراکز علمی پس از انقلاب بی‌سابقه است

مسلم حدیدی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد اظهار داشت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران حضور در مراکز علنی و دانشگاهی بسیار محدود بود و تعداد افراد اندکی دارای تحصیلات دانشگاهی بودند اما پس از انقلاب اسلامی در اکثر شهرهای ایران دانشگاه‌ها راه‌اندازی و تاسیس شد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه گفت: پس از پیروزی انقلاب و سال‌های پس از به واسطه افزایش سطح سواد در جامعه نیاز به گسترش مراکز علمی بیشتر از گذشته احساس می‌شد از طرفی ظرفیت دانشگاه‌های دولتی نیز پاسخگوی نیاز کشور نبود و برهمین اساس مراکز علمی غیردولتی مانند دانشگاه آزاد اسلامی تاسیس شد که توانست خدمات مفیدی را ارائه کند.

حدیدی عنوان کرد: رشد علمی کشور سبب شده تا فرآیند بلوغ فکری افزایش یابد و اقدامات اثر بخشی را در جامعه شاهد باشیم و شاید در مقطعی تنها تحصیلات دانشگاهی محدود به کارشناسی بود اما اکنون شاهد تحصیلات تکمیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری هستیم که سطح سواد علمی کشور را بالا می‌برد زیرا وارد فرآیند تحقیق و پژوهش می‌شویم.

وی اضافه کرد: پیش از انقلاب دانش و فناوری کشور بسیار محدود بود و علم مورد نیاز خود را از سایر کشورها تأمین می‌کردیم اما امروز در حوزه‌های پزشکی و فنی و مهندسی جز کشورهای شاخص وصاحب فکر و اندیشه هستیم و در حوزه‌هایی مثل سلول‌های بنیادی علم خود را عرضه می‌کنیم و جز منابع این علوم هستیم.



دانش‌بنیان‌ها روحیه ما می‌توانیم را معنا کرده‌اند

سیامک آزادی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد گفت: استان کرمانشاه درحال حاضر ۵۰۰ واحد فناور دارد که ۹۲ شرکت آن دانش‌بنیان هستند و ۲۰ محصول منحصربه‌فرد را تولید می‌کنند که مایه افتخار برای کشور هستند زیرا دستیابی به محصولات برتر فناوری کار آسان و سهل وصولی نیست.

رئیس پارک علم و فناوری استان کرمانشاه تصریح کرد: این شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتر در حوزه‌های برق و الکترونیک، ماشین‌آلات پیشرفته و صنایع شیمیایی فعال هستند که بیش از ۶۰ درصد محصولات آنها تجاری‌سازی شده است.

آزادی تصریح کرد: اکنون با گسترش حوزه اینترنت در حال فراهم کردن زیرساخت‌های اقتصاد دیجیتال هستیم که می‌تواند زمینه اشتغال افراد بسیاری را فراهم کند و لازم به ذکر است محصولات شرکت‌ها دانش‌بنیان استان به ۱۰ کشور صادر می‌شود که ارزش این صادرات طی سال گذشته به ۱۷ میلیون دلار می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: دانش‌بنیان به معنای دستیابی به محصولی است که قابلیت کپی برداری را نداشته باشد و تولیدکننده پس از طی مراحل تحقیق و توسعه به مشخصات خاصی از محصول دست پیدا کرده باشد.

رئیس پارک علم و فناوری استان کرمانشاه افزود: دستیابی به محصولات دانش‌بنیان تنها با پذیرش روحیه ما می‌توانیم ممکن است و اکنون در کشور ۹ هزار شرکت دانش‌بنیان و ۵۰۰ پارک علم و فناوری هستیم که توجه ویژه به آنها می‌تواند تحول بیشتری را در کشور رقم بزند زیرا باید ما نیازمندیم که علم را به محصول فناور تبدیل کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛  پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران رشد و شکوفایی و اهمیت دانشگاه‌ها افزایش یافت به صورتی که در اکثر شهرهای کشور دانشگاه‌ها و مراکز علمی تأسیس شد و اکنون پس از گذشت ۴۵ سال از پیروزی انقلاب اسلامی کشورمان دارای بیش از ۲ هزار دانشگاه‌ و پنج میلیون دانشجو است و متوسط نرخ سواد به ۹۷ رسیده و این موئد شتاب رشد علمی در سایه این نظام الهی و مردمی است.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از