حالت تاریک
پس از یک ماه ضیافت الهی؛

عید فطر عید اطاعت و بندگی است

عید فطر عید اطاعت و بندگی است

عید سعید فطر بزرگترین عید مسلمانان و عید اطاعت و بندگی پس از یک ماه روزه‌داری و روز گرفتن پاداش بندگی خدا است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ ماه مبارک رمضان پس از ماه‌های رجب و شعبان قرار دارد که بر اساس آیات قرآن و روایت این ماه برتر از هزار ماه است و فرصتی برای رسیدن رحمت و تقوای الهی است و مسلمانان در این یک ماه با روزه‌داری تمرین بندگی خداوند را می‌کند. 

مسلمانان در ماه مبارک رمضان با رعایت قوانین روزه‌داری مانند نخوردن و نیاشامیدن و سایر اقدامات، خود را برای اطاعت پروردگار آماده و سعی می‌کنند با برپایی سفرهای افطار سنت حسنه اطعام را به جای آورند. 

اما مسلمانان پس از یک ماه روزه‌داری و بندگی خداوند متعال خود را برای عید سعید فطر آماده می‌کنند که از اعیاد بزرگ مسلمانان است و گروه‌های رصد هلال ماه برای رصد این ماه به مناطق مورد نظر اعزام می‌شوند. 

یکی از سنت‌هایی که در روز عید سعید فطر به اجرا می‌رسد تکبیر گفتن توسط مسلمانان به ویژه هنگام اقامه نماز عید فطر است که برگرفته از آیات قرآن است و سنت دیگر که توسط خداوند متعال به آن امر شده پرداخت زکات فطره است که باید به نیازمندان پرداخت شود. 

پس از رویت هلال ماه شوال و مسلمانان در کشورهای مسلمان با برپایی نماز عید سعید فطر این نعمت و عید بندگی را با یکدیگر جشن می‌گیرند و نسبت به اطعام یکدیگر اقدام می‌کنند و همچنین در بسیاری از کشورها با تعطیلی این روزها جشن این عید بزرگ را به جا می‌آورند. 

عید فطر پاداش یک ماه بندگی است

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله غفوری در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: ماه مبارک رمضان فرصتی برای عبادت، بندگی و طلب مغفرت الهی است و امیدواریم توانسته باشیم از فرصت‌های این ماه نهایت استفاده را کرده باشیم. 

نماینده ولی‌فقیه در استان کرمانشاه گفت: ان‌شالله مردم مؤمن و روزه‌دار ایران اسلامی بتوانند این اعمال را برای رعایت تقوای الهی در طول یک سال آینده ذخیره کنند تا مایه آرامش و آسایش آن‌ها باشد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین غفوری تصریح کرد: یکی از مواردی که خداوند متعال در ماه مبارک رمضان به آن دستور می‌دهد پرداخت زکات فطره است که باید به اندازه اطعام یک نفر معادل سه کیلوگرم باشد و باید قبل از نماز پرداخت شود. 

وی ادامه داد: خانواده‌هایی که قوت غالب آن‌ها نان است باید معادل قیمت سه کیلوگرم آرد و یا گندم به مبلغ ۶۵ هزار تومان و اگر برنج قوت غالب آن‌ها است به مبلغ ۱۸۰ هزار تومان پرداخت کنند. 

نماینده ولی‌فقیه در استان کرمانشاه افزود: اگر مؤمنان فقرایی را در محل زندگی خود می‌شناسند می‌توانند زکات فطریه خود را به آن‌ها تحویل دهند در غیر این صورت دستگاه‌های کمک‌رسان آماده دریافت زکات آن‌ها هستند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین غفوری گفت: روز پایانی ماه رمضان حال و هوای ویژه خود را دارد اما عید فطر نیز پاداش یک ماه بندگی است که روزه‌داران برای دست‌یابی به رضایت الهی برای آن تلاش کرده‌اند. 

عید فطر جایزه یک ماه بندگی مسلمانان است

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی فاطمی‌نسب در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: عید فطر جایزه یک ماه بندگی مسلمانان است و در این روز تقاضای تعجیل در فرج حضرت ولی‌عصر (عج) را از خداوند متعال داریم. 

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان کرمانشاه گفت: راز و نیاز شب‌های قدر و تسلط بر هوای نفس از برکات ماه مبارک رمضان است که باید آن را در طول سال حفظ و برای افزایش تقوا تلاش کنیم. 

حجت‌الاسلام والمسلمین فاطمی‌نسب افزود: برای رسیدن به مغفرت الهی ماه رمضان بهترین فرصت است زیرا خداوند در این ماه به سادگی توبه را قبول می‌کند و عید فطر این رحمت الهی به اوج خود می‌رسد. 

وی ادامه داد: امیدواریم به حق امیرالمومنین (ع) راز و نیازهای شب‌های قدر ذخیره آخرت و چراغ را ما باشد تا بتوانیم مسیر درست و رحمت الهی را طی کنیم. 

عید فطر جشن بندگی است 

حجت‌الاسلام والمسلمین یوسف احمدی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: مسلمانان سراسر جهان ماه مبارک رمضان را برای اجرای دستور الهی روزه گرفتند و از انجام برخی کارهای حلال نیز اجتناب کردند تا دستور الهی را اجرا کنند. 

کارشناس مذهبی تصریح کرد: ماه رمضان فرصتی و تمرینی برای خودسازی فردی و اجتماعی است که باید با مراقبت آثار و ثمرات آن حفظ و اثرات آن در زندگی نمایان شود. 

وی خاطرنشان کرد: عید فطر جشن بندگی و رحمت الهی است چون روزه‌داران برای اجرای دستور الهی تلاش کردند تا بتوانند به حیات طیبه برسند و مسیر سعادت را طی کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی اضافه کرد: اقامه عزای امیرالمومنین (ع)، شب زنده‌داری شب‌های قدر و راز و نیاز سحر فرصت بسیار مناسبی برای تقویت خودسازی است و قطعا درهای رحمت الهی در روز عید فطر باز است زیرا خداوند توبه‌کنندگان را دوست دارد و اصلا عید فطر بهانه‌ای برای بخشش الهی است. 

وی خاطرنشان کرد: حضور پرشور مردم در راهپیمایی روز قدس نیز در راستای اجرای فرمان قرآن برای ایستادگی در برابر مستکبران و ظالمان است که امسال به لطف الهی صحنه‌های بی‌نظیری توسط مردم ایران و جهان خلق شد تا بار دیگر با مردم فلسطین نیز ابراز همدردی و همبستگی کنیم. 

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ عید فطر برای مؤمنان به مثابه روز دریافت اجر و پاداش یک ماه روزه‌داری و فرصتی برای بخشش و رحمت الهی است که باید غنیمت شمرده شود. 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از