حالت تاریک
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:

فشار خون و دیابت درمان قطعی ندارند

فشار خون و دیابت درمان قطعی ندارند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه فشار خون و دیابت درمان قطعی ندارند، گفت: بیماران باید تحت درمان‌های نگهدارنده دارویی و آموزش‌های اصلاح سبک زندگی بیماری خود را کنترل کنند.

ابراهیم شکیبا در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد» اظهار داشت: پویش ملی سلامت، غربالگری دیابت و فشارخون همزمان با سراسر کشور از بیستم آبان ماه در استان کرمانشاه شروع و تا سی‌ام دی‌ماه ادامه خواهد داشت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: خوشبختانه با توجه به فعالیتی که همکاران ما در حوزه بهداشت در خانه‌های بهداشت روستایی و پایگاه های سلامت شهری داشته‌اند هم‌استانی‌های عزیز از این طرح استقبال شایانی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه گروه سنی هدف ما در این طرح افراد ۱۸ سال به بالا بوده‌اند، افزود: طبق آخرین آمار بالغ بر یک میلیون و ۳۳۴ هزار نفر معادل ۹۲ درصد جمعیت هدف در این طرح شرکت کرده‌اند و از لحاظ فشار خون و قند خون کنترل شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: مبحثی که در این طرح مهم است این است که بیماران جدیدی شناسایی شده‌اند که غالباً از بیماری خود اطلاعی نداشتند این افراد یا دارای فشار خون و یا قند خون بالا بودند. این بیماری‌ها به‌ویژه در سنین پایین معمولاً علائمی از خود بروز نمی‌دهند از این‌رو افراد غالباً متوجه آنها نمی‌شوند.

شکیبا ادامه داد: در پویش ملی سلامت، این افراد توسط بهورزان و مراقبین سلامت شناسایی شده و برای تایید نهایی بیماری به پزشکان مستقر در مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی ارجاع داده شدند که پس از تایید، دوره درمانی آنها بلافاصله شروع شده است.

وی افزود: نکته دیگر در این رابطه گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال هستند که به‌دلیل سن پایین و آغاز دوره جوانی اکثراً فکر نمی‌کنند که به قند خون بالا یا فشار خون بالا مبتلا باشند لذا همکاران ما با فراخوان و مراجعه به محل‌هایی هم‌چون دانشگاه‌ها و پادگان‌ها از ۲۹۵ هزار جوان ۱۸ تا ۲۹ ساله ۲۵۱ هزار نفر آنها را غربالگری کردند.

شکیبا گفت: از آمار فوق تعداد ۳۵۱ نفر مبتلا به فشار خون بالا و ۲۵۳ نفر مبتلا به دیابت شناسایی شدند این افراد اصلاً از بیماری خود خبر نداشتند و حتی فکر نمی‌کردند که به این گونه بیماری‌ها مبتلا باشند اگر بیماری این جوانان به‌موقع شناسایی نشود به مرور زمان با عوارضی همچون سکته قلبی، مغزی، نابینایی، قطع عضو و بیماری‌های کلیوی مواجه می‌شوند.

وی تصریح کرد: با اقدام به موقع، این افراد از بیماری خود آگاه شده و کار درمان را شروع کردند، نکته مهم دیگر در این رابطه این است که این طرح تداوم دارد بدین صورت که اطلاعات بیمارانی که شناسایی شده‌اند در پرونده الکترونیک سلامت خانوار ثبت می‌شود و هر ماه توسط بهورزان و مراقبین سلامت و هر سه ماه توسط پزشکان مستقر در مراکز خدمات جامع سلامت ویزیت می‌شوند.


این مسئول با بیان اینکه فشار خون و دیابت درمان قطعی ندارند، عنوان کرد: در واقع این بیماران تحت درمان‌های نگهدارنده دارویی و آموزش‌های اصلاح سبک زندگی از جمله تغدیه سالم، افزایش فعالیت بدنی، مدیریت استرس و... قرار می‌گیرند تا بیماری آنها کنترل شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این بیماری‌ها درمان قطعی ندارند لذا با تشخیص به‌موقع و کنترل مناسب و صحیح، عوارض جبران‌ناپذیر آنها به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.


شکیبا اظهار کرد: باید با تشکیل پرونده، بررسی‌های منظم، مشاوره صحیح و ارجاع به پزشک، بیماران را در طول مسیر کنترل و درمان یاری دهیم.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از