حالت تاریک
چهارشنبه, 24 اردیبهشت 1404
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن پایگاه اطلاع رسانی مرصاد هستید؟
هوش مصنوعی به مدارس دانش‌آموزان سنقری وارد شد
اوضاع مدارس سنقر در عصر دیجیتالی آموزش؛

هوش مصنوعی به مدارس دانش‌آموزان سنقری وارد شد

در مدارس شهرستان سنقر و کلیایی وضعیت استفاده از آموزش‌های دیجیتال بهتر از دیگر شهرستان‌های استان است تا جایی که شاهد ورود علم هوش مصنوعی به مدارس این شهرستان هم هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ آموزش الکترونیکی یعنی آموزش در مدارس به کمک رایانه از طریق شبکه‌هایی مانند اینترنت، اینترانت که به صورت چند رسانه‌ای انجام می‌شود. به عبارت دیگر، محتوای برنامه‌های درسی با استفاده از صدا، تصویر، متن، فیلم و… ارائه می‌شود. 

در واقع آموزش الکترونیکی امکان بهره‌گیری از تعامل و ارتباطات دوسویه و چند سویه بین معلم و شاگرد و نیز بین شاگردان، کیفیت فرآیند یاددهی و یادگیری را به بالاترین سطح خود می‌رساند.

 آموزش الکترونیک جایگزین آموزش سنتی در مدارس نیست، بلکه نقش مکمل آن را دارد و به‌خصوص این نوع آموزش برای آن دسته از افرادی که، به دلایلی مانند محدودیت‌های زمانی و مکانی و یا به دلیل هزینه، امکان یادگیری سنتی و معمول را ندارند، فرصت‌های یادگیری فراهم می‌آورد.

در ادامه این موضوع به وضعیت الکترونیکی شدن مدارس شهرستان سنقر و کلیایی و اینکه چه گام‌هایی در راستای آموزش الکترونیکی در شهرستان برداشته شده است و چه موانعی بر سر این راه وجود دارد، می‌پردازیم؛

زیرساخت‌های آموزش دیجیتال در روستاهای سنقر فراهم است

ملکی مدیر مخابرات شهرستان سنقر و کلیایی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد؛ اظهار داشت: در سطح شهرستان تقریباً به کل مدارس سرویس ADSL و در روستاها مودم همراه برای دسترسی به اینترنت تحویل داده شده است اما در روستاها با وجود تحویل مودم از آن استفاده نمی‌کنند و اگر مدارس شهرستان به فیبر نوری (FTTH) احتیاج داشته باشند به آن‌ها ارائه خواهیم داد.

عقب‌افتادگی مدارس روستایی سنقر از آموزش دیجیتال 

میثم مهدوی کارشناس فناوری و اطلاعات آموزش و پرورش شهرستان سنقر و کلیایی نیز در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد؛ اظهار داشت: در شهرستان سنقر و کلیایی تعداد ۲۵۴ مدرسه دسترسی به اینترنت دارند و ۱۷ مدرسه شهرستان اصلاً اتصال به اینترنت ندارند چون زیرساخت‌های مخابراتی ندارند.

وی در ادامه بیان کرد: فعالیت‌های آموزشی ما دیگر محدود به ارسال محتوهای ساده از طریق شبکه اصلی شاد نیست. ما دوره‌های توانمندسازی و آموزش‌های مرتبط با تولید محتوای الکترونیک و رسانه‌های آموزشی داریم.

مهدوی گفت: در حال حاضر، در شهرستان‌ها ما از دیجیتالی شدن فراتر رفته‌ایم و به دوره‌های مرتبط با هوش مصنوعی رسیده‌ایم. این اقدام شهرستان ما را در مقایسه با سایر شهرهای استان جلوتر قرار داده است، حتی واحد فناوری استان از ما خواسته تا امکانات مدرسه‌مان را به صورت آنلاین در اختیارشان قرار دهیم. 

وی افزود: با وجود اینکه شهرستان ما از آموزش دیجیتال و تولید محتوای الکترونیک که سه یا چهار سال پیش به آن پرداخته می‌شد، فراتر رفته‌ و حالا بحث هوش مصنوعی را هم وارد کرده‌ایم ولی این فعالیت‌ها اغلب محدود به مدارس مستقل است و نه مدارس روستایی کوچک که ممکن است تجهیزات مناسب مانند برد هوشمند یا ویدیو پروژکتور نداشته باشند. 

به گفته مهدوی سنقر و کلیایی در زمینه آموزش در مقاطع ابتدایی و متوسطه دوم پیشتاز است. معلمان محتوا را یک‌بار تولید می‌کنند و سپس با کیفیت خوب در کلاس‌هایشان استفاده می‌کنند. در مقطع ابتدایی، تقریباً تمامی مدارس از تجهیزات جدید در هر زنگ و هر دقیقه استفاده  می‌کنند.

آموزش مستمر معلمان سنقری در دستور کار است

زهره حشمتی، کارشناس گروه آموزشی، آموزش و پرورش شهرستان سنقر و کلیایی نیز در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد؛ اظهار داشت: در حال حاضر فناوری و دیجیتال در روند توسعه جهانی نقش اساسی ایفا می‌کند. با توجه به تغییرات سریع زمان، افراد در تمامی حوزه‌های کاری، باید خود را با این تحولات هماهنگ کرده و از ابزارهای فناورانه مرتبط با کار خود استفاده کنند. 

وی گفت: در دوران همه‌گیری کرونا، حتی معلمانی که با تلفن‌های هوشمند آشنایی نداشتند، فرصت یافتند تا محتوای آموزشی را تولید کرده و در فضای مجازی به نمایش بگذارند. به این ترتیب، ما دانش‌آموزان خود را از مقاطع ابتدایی برای ورود به دنیای دیجیتال آماده کرده‌ایم.

حشمتی در ادامه بیان داشت: درست است که برخی مناطق به دلیل محدودیت‌های منابع، از امکانات پیشرفته دیجیتال بهره‌مند نیستند، اما آموزش و پرورش تلاش کرده تا با آموزش معلمان و ارتقای سطح سواد دیجیتالی آنان، خود را با تغییرات تطبیق دهد. معلمان یاد گرفته‌اند که چگونه از همان گوشی‌های خود که تنها ابزار ارتباطی بوده‌اند، برای جمع‌آوری اطلاعات و تخصصی کردن آموزش‌های خود استفاده کنند.

وی اظهار داشت: ما دوره‌های توانمندسازی مختلفی برای دانش‌آموزان و معلمان برگزار کرده‌ایم؛ از جمله آموزش برنامه‌نویسی و فعالیت‌های خلاقانه مانند اسکرچ که از مقطع ابتدایی شروع شده است. افزون بر این، دوره‌هایی مثل هوش مصنوعی برای معلمان تدوین و ارائه شده است تا از فناوری‌ها به صورت بهینه در فرآیند تدریس استفاده کنند.

موانع آموزش دیجیتالی شدن مدارس شهرستان سنقر 

وی در ادامه با موانع پیش روی دیجیتالی شدن مدارس اشاره کرد و گفت: موانعی مانند مشکلات اقتصادی و کمبود منابع مالی در پیشبرد دیجیتالیزه‌سازی مدارس وجود دارد. بسیاری از مدارس فاقد تجهیزات مناسب هستند و اگر هم تجهیزاتی اختصاص داده می‌شود، معمولاً زیربنای مناسبی ندارند یا قدیمی هستند. همچنین، برخی معلمان هنوز اعتماد به نفس کافی برای انتقال به روش‌های دیجیتال را ندارند، اما با گذراندن دوره‌ها و آموزش‌های لازم، می‌توان بر این چالش‌ها غلبه کرد و نظام آموزشی را به سوی نوآوری‌های بیشتر پیش برد.

گزارش به قلم زهرا دانیاری؛ فعال رسانه‌ای 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!