
استاد دانشگاه هرسین مطرح کرد:
رنج هرسینیها از عریضنبودن خیابان اصلی هرسین
استاد دانشگاه هرسین گفت: از وضعیت نامطلوب خیابان امام خمینی (ره) هرسین به دلیل باریک بودن و مشکلات ترافیکی انتقاد کرد و گفت: از میدان استقلال تا میدان جمهوری اسلامی، خیابان فقط برای عبور تاکسی و حمل کالا اختصاص یابد.
سیاوش بهرامی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ درباره تحلیل وضعیت اجتماعی خیابان اصلی شهر هرسین، اظهار داشت: خیابانها از جمله شاخصهای مدرنیته جوامع شهری به حساب میآیند و نقش بهسزایی در حمل مسافر و کالاها بر عهده دارند. خیابانها نماد و نشانه تاریخ شهری شدن و تمدن به معنای امروزی آن هستند.
وی عنوان کرد: کیفیت خیابانها از نظر عرض آن، وجود علائم راهنمایی و رانندگی، وضعیت زیرساخت و کیفیت آسفالت و… یا تسهیلکننده و یا کُندکننده عبور و مرور افراد و خودروها است در واقع وضعیت خیابان با معیارهای ذکر شده نشان از به حساب آمدن مردم شهر دارد.
این استاد دانشگاه افزود: قدمت تاریخی شهر هرسین از توابع استان کرمانشاه به دوران باستان بر میگردد، آثار به جا مانده تاریخی در نقاط مختلف این شهر در سراب آن و قلعههای داخل و اطراف آن گواه این مدعاست، اما متاسفانه وضعیت خیابان اصلی شهر با نام خیابان امام خمینی (ره) دارای شرایط نامطلوبی از نظر عرض و پهنای آن است.
وی خاطرنشان کرد: هرچند باریک بودن خیابان و کوچه در مرکز شهرهای قدیمی در همه جهان این سرنوشت را دارند ولی این خیابان با تاریخ خود هیچگونه پیشرفت فیزیکی عرضی و کیفیتی نداشته و به علت بار سنگین مالی تعریضکردن آن، کمتر مسئولی به فکر بهینهسازی و تعریص آن است، بر همین اساس مشکلات ترافیکی، پارک خودرو، آلودگی صوتی، آلودگی هوا و…همچنان به قوت خود باقی است.
بهرامی گفت: به راستی برای تعریضکردن این خیابان و حل مشکلات مطرح شده آن راهکار مدیریتی دیگری وجود ندارد؟ اگر پای درد دل رانندگان خصوصاً رانندگان تاکسی این شهر بنشینید به انواع مشکلات آن از قبیل؛ فشردگی و حجم بالای ترافیک و سختی عبور و مرور، نبود کمترین جا برای پارک خودرو، فاصله اندک خیابان تا داخل مغازهها و برخورداری کسبه از آلودگیهای هوا و صوتی واقف خواهید شد.
این جامعهشناس افزود: به نظر میرسد چون امکان تعریض خیابان مذکور از لحاظ مالی و مهندسی ضعیف است میتوان از راهکار مدیریتی استفاده کرد تا تسهیل در ترافیک و مسائل مرتبط دیگر آن هم برطرف شود، به این منظور پیشنهاد میشود که از میدان استقلال (تازهآباد) تا میدان جمهوری اسلامی (لک) خیابان فقط مختص عبور تاکسی و حمل مسافر و وانت - نیسان حمل کالا شود با این راهکار تقریباً مشکلات یاد شده فوق برطرف میشود و دو کمربندی زیر شهر و بالای شهر برای عبور و مرور خودروهای سنگین در نظر گرفته شود.
وی خاطرنشان کرد: هر چند شاید نخستین معترضان به این پیشنهاد خود کسبه به خاطر آوردن خودرو از منزل تا دم مغازهشان باشند، اما این طرح باعث در امانماندن آنها از انواع آلودگیهای صوتی، محیطی میشود در واقع تردد کسبه با وسائل نقلیه عمومی بسیار ایمنتر، کمهزینهتر و منطقیتر است. امروزه خریداران کالا از مغازهای بیشتر خرید میکنند که دردسر حمل و باربری کالایشان با وانت - نیسان راحتتر صورت بپذیرد و این بیشتر به نفع کسبه است همچنین اندکی پیادهروی بر سلامت جسمانی آنها میافزاید.
بهرامی اظهار داشت: فراموش نکنیم کسانی که زحمت ورزشکردن را نمیکشند باید زحمت بیمارستان رفتن را بکشند و از طرفی با این طرح از قشر زحمتکش حمل و نقل شهری هم حمایت شغلی به عمل میآید امروزه حل انواع مشکلات در شهرها بسته به انواع مشارکت مردمپایه دارد و در حل مشکلات همه باید همت داشته باشند، تنها به فکر خود بودن باعث ماندگاری مشکلات در جامعه میشود و امید است با ایجاد گفتمان در بین مردم در این رابطه و مطالبه آن از مسئولان شهر و همت مسئولان امر در شهر شاهد حل مشکل باریک بودن خیابان باشیم.
انتهای خبر/