حالت تاریک
معاون آموزشی دانشگاه رازی خبر داد:

رشد ۱۹ پله‌ای دانشگاه رازی کرمانشاه

رشد ۱۹ پله‌ای دانشگاه رازی کرمانشاه

معاون آموزشی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: بر اساس داده‌های پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، دانشگاه رازی در سال ۱۴۰۱ با ۱۹ پله رشد از رتبه ۳۶ به رتبه ۱۷ ارتقا پیدا کرد.

 

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ سجاد دادفر عصر امروز دوشنبه هفدهم اردیبهشت‌ماه در آئین نکوداشت روز معلم و تکریم سرآمدان آموزشی دانشگاه رازی که در سالن همایش دانشکده ادبیات و علوم انسانی کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: بر اساس داده‌های پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، در سال یک‌هزار و ۴۰۱ دانشگاه رازی با ۱۹ پله رشد از رتبه ۳۶ به رتبه ۱۷ ارتقا پیدا کرد. 

معاون آموزشی دانشگاه رازی کرمانشاه افزود: استاد شهید مطهری شخصیت فرزانه‌ای بود که از متن حوزه‌های علمیه برخاست و به راستی نمونه‌ای بارز از وحدت حوزه و دانشگاه بود.

وی گفت: شهید مطهری شخصیتی بود که اسلام را بر اساس مقتضیات زمان می‌شناخت و تحلیل می‌کرد، این شهید بزرگوار شخصیت پیشرویی در وحدت حوزه و دانشگاه بودند و امیدواریم بتوانیم اندیشه، منش و آثار ایشان را به دانشگاه‌های خود تسری بدهیم. 

دادفر تصریح کرد: بدون شک آموزش، محور توسعه و پیشرفت کشور است، با وجود همه مشکلات موجود در حوزه آموزش بخشی از کارکرد آن تربیت نیروهای متخصص در رشته‌های مختلف است. 

وی ادامه داد: توسعه، ترقی و پیشرفت هر جامعه مرهون آموزشی است که در بطن آن جامعه در جریان است، درست است که تأکید زیادی در حوزه پژوهش وجود دارد اما اگر بخواهیم پژوهش‌های کارآمدی داشته باشیم، قطعاً این پژوهش‌ها وابسته به تربیت دانشجویان کارآمد، دغدغه‌مند و علاقه‌مند به حل مشکلات کشور است. 

دادفر بیان کرد: باید منزلت آموزش در کشور را پاس داشت و جایگاه آن را احیا کرد همچنین باید در حد توان از کسانی که در این حوزه مجاهدت می‌کنند تجلیل و قدردانی به عمل آورد و امروز اگر دانشگاه رازی جایگاهی مطلوب در میان دانشگاه‌های مطرح کشور و جهان دارد به دلیل تلاش اساتید پرتلاش آن است. 

تأسیس علوم و فناوری‌های راهبردی در کرمانشاه

وی افزود: یکی از اتفاقات مهم در دانشگاه رازی، بر اساس سیاست‌های وزارت علوم در ارتباط با دانشکده‌های راهبردی و برنامه محور، تأسیس دانشکده علوم و فناوری‌های راهبردی بود.

دادفر خاطرنشان کرد: این دانشکده با چهار گروه آموزشی و ۶ رشته فعال در دانشگاه رازی مشغول به‌کار است که مجوز این دانشکده از هیأت امنا اخذ شده و اقدامات لازم برای اخذ مجوز آن از شورای گسترش نیز در جریان است. 

این مسئول گفت: در سال یک‌هزار و ۴۰۲ طرح بورسیه شغلی در دانشگاه رازی عملیاتی شد در این خصوص در سال گذشته برنامه‌ریزی‌های لازم با همکاری آموزش و دفتر ارتباط با جامعه صورت گرفت که در این طرح ۵۰ نفر از دانشجویان دانشگاه رازی بورسیه شغلی می‌شوند که به این منظور از ۱۰۰ نفر از دانشجویان مصاحبه صورت گرفت.

وی بیان کرد: به دلیل روشن نبودن سیاست‌های این طرح مشکلاتی در میانه راه به وجود آمد که امیدواریم این مشکلات امسال از میان برداشته شوند.

دادفر گفت: یکی از مسائلی که در حوزه آموزش دانشگاه با جدیت آن را پیگیری می‌کنیم موضوع کوآپ است؛ کوآپ یعنی کار و آموزش پایه، که از نیازهای جدی جامعه امروز ما به شمار می‌آید.

وی تصریح کرد: امروزه کشور نیازمند فارغ‌التحصیلانی است که علاوه بر مباحث نظری از نظر علمی نیز کارایی لازم را در جامعه داشته باشند، با مسائل روز آن آشنا باشند و در راستای حل مشکلات بکوشند.

دادفر با بیان اینکه طرح کوآپ یک طرح قدیمی است که در بسیاری از دانشگاه‌های مطرح جهان در حال اجرا است، گفت: آیین‌نامه این طرح در دانشگاه رازی اجرا شده و ما امیدواریم بتوانیم آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن اجرا کنیم.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات خوبی که در حوزه آموزش در سال‌های اخیر اتفاق افتاد ارائه دوره‌های مهارتی کسب و کار و دوره‌های نرم بود که از مهر سال یک‌هزار و ۴۰۱ شروع شد که تمام دانشجویان دانشگاه رازی در مقطع کارشناسی موظف هستند بین چهار تا هشت واحد مهارتی را به صورت اجباری بگذرانند در این خصوص تا به حال ۵۰ درس مهارتی تعریف شده و در زمینه دروس دیگر نیز این کار در حال انجام است.

دادفر افزود: اتفاق خوبی که در حوزه آموزش در سال گذشته در دانشگاه رازی وجود داشت کسب رتبه ۳ مهارت آموزشی در میان تمام دانشگاه‌های کشور بود که دانشگاه رازی در سال گذشته با برگزاری ۱۱۲ دوره تخصصی با مشارکت بخش صنعت، ۳۶۷ دوره تخصصی در داخل دانشگاه و ۹۰ دوره عمومی موفق به کسب رتبه ۳ مشارکت با صنعت در همه کشور شد.

وی با بیان اینکه تدوین و بازنگری برنامه‌های درسی یکی دیگر از کارهایی بود که در حوزه آموزش در طی سال‌های گذشته اتفاق افتاد، گفت: آیین‌نامه تدوین و بازنگری داخلی دانشگاه در این سال تعبیه و ابلاغ و سه برنامه درسی جدید با تلاش و همکاری مجموعه تعریف شد و در این خصوص چهار برنامه دیگر نیز در دست بررسی است.

دادفر ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات دانشگاه در حوزه آموزش افزایش ظرفیت دانشجویان دکترا از ۱۷۰ به ۲۶۰ نفر بود و امسال شاهد ۶۱ پایان‌نامه تقاضامحور در دانشگاه بودیم که رقم خوبی به شمار می‌رود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از