حالت تاریک
معاون فرهنگی، اجتماعی اداره کل اوقاف استان کرمانشاه:

حکومت مهدی (عج) مردمی بصیر نیاز دارد

حکومت مهدی (عج) مردمی بصیر نیاز دارد

معاون فرهنگی، اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه گفت: حکومت مهدی(عج) مردمی بصیر نیاز دارد، تا وقتی این ویژگی را در خود نهادینه نسازیم شاید لایق درک ظهور آن حضرت نباشیم و ظهور در زمانه دیگری اتفاق بیفتد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید میرزایی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: تأثیرگذاری مردم را بسیار فراتر از تصور ما است، با کمی تأمل در تمام دوره‌ها و زندگی پیامبران در می‌یابیم که یک نقطه محوری مشترک وجود دارد و آن تکیه بر حضور اثربخش مردم بوده است.

معاون فرهنگی، اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه افزود: هر زمان مردم در کنار ائمه‌اطهار(ع) حضور پیدا کردند تأثیر گذاری خاص خود را داشته است و حکومت جهانی حضرت ولی‌عصر(عج) نیز از این قاعده مستثنی نیست بلکه پایه و اساس حکومت مهدوی، مردم هستند.

وی افزود: امام علی(ع) می‌فرمایند: «بدانید که زمین از حجت خدا خالی نمی‌ماند؛ اما خداوند به‌ دلیل ستمی که انسان‌ها در حق خود روا می‌دارند حجتش را از آن‌ها مخفی نگه می‌دارد».

میرزایی تصریح کرد: مردم در عصر موسوم به آخرالزمان به چند طریق می‌توانند در ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) مؤثر باشند؛ اولین نکته حضور تأثیرگذار در جامعه است، بر همین اساس در زمان نبی‌مکرم اسلام(ص) و همچنین ائمه اطهار(ع) با وجود اینکه تعداد مردم زیاد بود اما تعداد افراد با بصیرتی که در رویدادها و حوادث زمانه خود اثرگذار باشند اندک بود، مهم اینجاست که این انسان‌ها تا چه میزان در فرآیند تصمیم‌گیری جامعه اثرگذار هستند؛ این نقطه اتکا در طول زندگی همه پیامبران و امامان معصوم به همین‌صورت بوده است.

 وی افزود: حکومت جهانی حضرت ولی‌عصر(عج) هم بر همین اساس شکل خواهد گرفت؛ بنابراین اگر ما می‌بینیم درحال حاضر غیبت اتفاق افتاده است منشأ آن عدم آمادگی مردم برای پذیرش حجت خداست؛ در حکومت جهانی آن حضرت، مردم یکی از ارکان حکومت هستند.

وی با بیان اینکه امام عصر «خلیفة اللّه فی الأرض» است، بیان داشت: دلایل غیبت امام معصوم در چند نکته قابل ذکر است؛ اول ستم‌پیشه بودن، به این معنا که اگر ستمی روا داشته شد، تا زمانی‌که مردم نسبت به ظلم و ظالم واکنش جدی نشان ندهند آمادگی برای درک ظهور منجی وجود ندارد.

میرزایی ادامه داد: دوم، اگر یار وفادار در بین مردم برای امام عصر(عج) وجود نداشته باشد ظهور اتفاق نمی‌افتد شجاعت، صبر، اخلاص، جهاد، ترجیح دادن آخرت به دنیا، پیراستگی باطن از عیوب، سرآمدی و سلامت عقل از ویژگی‌های مردمی است که آرزومند درک حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) هستند.

وی افزود: در روایات آمده است که ۳۱۳ نفر یار با وفای حضرت این ویژگی‌هایی دارند که زمینه‌ساز ظهور آن حضرت است؛ تا زمانیکه تحول لازم در جوامع ایجاد نشده نمیتوان گفت که جامعه آماده درک حضور امام معصوم هست یا خیر؛ در زمان ظهور و حتی قبل و بعد از آن، منشأ تحول و اثرگذاری مردم هستند.

وی اذعان داشت: حکومت مهدی موعود(عج) مردمی آگاه و بصیر نیاز دارد، تا وقتی این ویژگی را در خود نهادینه نسازیم شاید لایق درک ظهور آن حضرت نباشیم و ظهور در زمانه دیگری اتفاق بیفتد که مردم آن شرایط لازم برای پذیرش حکومت جهانی را در خود ایجاد کرده باشند.

میرزایی خاطرنشان کرد: آماده نبودن جوامع بشری به‌عنوان زمینه‎سازان ظهور حضرت حجت نشان‌دهنده این است که تأثیر مردم و نظر و رأی آن‌ها چه در زندگی خودشان و چه در پذیرش احکام الهی و حتی حضور امام عصر(عج) بسیار مهم است.

این کارشناس دینی ادامه داد: مردم در هر عصری رکن تحول در جامعه هستند چه در زمان حضور امام و چه در زمان غیبت، و زمینه‌سازی برای ظهور امام باید به‌واسطه حضور و نقش‌آفرینی مردم در یک جامعه اتفاق بیفتد و تحول لازم را ایجاد کند.

میرزایی در پایان گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ» بر پایه همین اثرگذاری و تحول، نقش اصلی در زمان حکومت امام عصر(عج) و زمینه‌سازی برای ظهور آن حضرت بر عهده مردم است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از