حالت تاریک
استاد حوزه علمیه اسلام‌آبادغرب:

کلید تعالی جامعه در دست دختران است

کلید تعالی جامعه در دست دختران است

استاد حوزه علمیه اسلام‌آبادغرب گفت: بخش عمده‌ای از تعالی معنوی و تعالی علمی و فرهنگی جامعه در دستان توانمند و هنرمند زنان و دختران جامعه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس قنبری در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛  اظهار داشت: اسلام در مقطعی ظهور پیدا کرد که روابط و جایگاه اجتماعی یا بر اساس ثروت بود یا قدرت و نیروی مردان بادیه‌نشین متعصب، در این عصر که در روایات به عصر جاهلیت معروف شده میان همه افراد جامعه بیشترین ظلم متوجه دختران و بانوان جامعه می‌شد در واقع شأن زن و دختر در زمان جاهلیت نادیده گرفته می‌شد و مخصوصاً دختردار شدن به منزله ننگ و خسارت بود. 

استاد حوزه علمیه اسلام‌آبادغرب افزود: در چنین فضایی که هیچ حرمت و شخصیتی برای دختر و زن قائل نبودند، پیامبر اسلام(ص) در سایه تعالیم الهی جامعه را از دام جاهلیت نجات داد و یک دگرگونی کلی را بنیان نهاد، همچنین پیامبر بنیان و اساسی دیگر بر جامعه حاکم کرد، در این میان شأن زن و جایگاه خاص آن را به جامعه معرفی کرد، طوری که والاترین و برترین هدیه خداوند به  پیامبر ختمی‌مرتبت کوثر بود.

وی با اشاره به اینکه رفتار پیامبر(ص) اساس فکری جامعه اسلامی را شکل می‌داد، گفت: پیامبر به عنوان الگوی تمام‌عیار برای همه انسان‌ها در برخورد با دخترش تمام عشق و محبتش را نثار فاطمه می‌کرد چنان‌که درباره دخترش فرمودند: بابی انت و امی، یعنی پدر و مادرم به فدایت. 

قنبری بیان داشت: در نگاه اسلام همه انسان‌ها در جایگاه بلند انسانی قرار دارند که خداوند در ذات همه بشر قرار داده است لذا کسی نه حق اهانت به هم‌نوع خود را دارد و نه حق ظلم؛ بنابراین خداوند در وجود همه انسان‌ها فطرتی قرار داده است که بر اساس آن نقش آن‌ها در جامعه روشن می‌شود.

استاد حوزه علمیه اسلام‌آبادغرب ادامه داد: فطرت ذاتی که خداوند در وجود دختر و زن قرار داده لطافت، عطوفت، عشق، مهر، وفا و پاکدامنی است، لذا جامعه‌ای فعال، پویا و زنده است که محور روابط انسانی آن بر اساس عشق و لطافت شکل گرفته باشد. 

وی خاطرنشان کرد: دختران و زنان که اساس خانه و خانواده‌ هستند می‌توانند باعث تعالی و رشد جامعه باشند، در واقع بخش عمده‌ای از تعالی معنوی و تعالی علمی و فرهنگی جامعه در دستان توانمند و هنرمند زنان و دختران جامعه است. 

قنبری گفت: طبق دیدگاه اسلام دختر در عین اینکه با حیا، با نجابت و با تقوا است، می‌تواند بالاترین مراتب کمال را از منظر علمی طی کند؛ چنان‌که حضرت معصومه(س) در زمان خود از منظر علمی فردی شناخته شده و مطرح بود و هنگامی که شیعیان برای سئوال علمی خود از محضر موسی‌ابن جعفر(ع) به مدینه می‌آمدند و حضرت حضور نداشت، سئوالات خود را محضر حضرت معصومه(س) می‌پرسیدند و جواب کامل دریافت می‌کردند. 

این استاد حوزه علمیه با اشاره به نقش بی‌بدیل و انکار ناشدنی دختران در جامعه، اذعان داشت: آنچه اساساً مایه رشد و تعالی فرهنگ و رشد علمی جوامع بشری است معارف ناب آسمانی اسلام است که در سایه آن همه انسان‌ها به رشد و تعالی خود خواهند رسید. 

وی در پایان گفت: کمترین ضرر دور شدن از معارف ناب اسلام و انحطاط ارزش‌های انسانی است که امروزه در جوامع مختلف شاهد آن هستیم و در این میان بیشترین آسیب متوجه دختران و زنان جامعه می‌شود که همانند عصر جاهلیت بزرگترین ظلم تاریخ مجدداً دامن‌گیر آنها خواهد شد، به امید آن روزی که در سراسر هستی شاهد درخشش معارف ناب اسلام باشیم.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از