حالت تاریک
به دنبال بارش‌های سیل‌آسا انجام شد؛

آسیب‌دیدگی ۷۰۰ کیلومتر راه عشایری در کرمانشاه

آسیب‌دیدگی ۷۰۰ کیلومتر راه عشایری در کرمانشاه

مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه گفت: در پی بارش‌های سیل‌آسا در استان به حدود ۷۰۰ کیلومتر از ایل‌راه‌های عشایری خسارت وارد شده است.

 

علی‌جعفر رضایی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: در ارزیابی اولیه، بارندگی‌های سیل‌آسای هفته گذشته در کرمانشاه حدود ۷۰۰ کیلومتر از ایل‌راه‌ها و راه‌های عشایری را تخریب و دچار آسیب کرد.

مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه با بیان اینکه به چادرها، وسایل زندگی و دام عشایر نیز خساراتی وارد شده، افزود: بیشترین خسارت وارده به زیرساخت‌های راه‌های عشایری به دلیل نداشتن ابنیه فنی بوده که برای بازسازی و تعمیر آنها به اعتباری بیش از ۵ میلیارد تومان نیاز است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به کوچ معکوس عشایر استان اشاره کرد و گفت: از اواخر فروردین‌ماه زنگ کوچ عشایر در مناطق غرب کرمانشاه به صدا در می‌آید و از مناطق گرمسیری مثل خوزستان، ایلام، شهرستان‌های قصرشیرین و سرپل‌ذهاب، به سمت مناطق سرد و ییلاقی حرکت می‌کنند.

رضایی خاطرنشان کرد: عشایر کرمانشاه به مناطق ییلاقی و خوش آب و هوایی همچون بخش‌هایی از شهرستان‌های اسلام‌آبادغرب، صحنه، دالاهو، گیلانغرب و مناطقی در اورامانات کوچ می‌کنند.

وی افزود: عشایر کوچ‌رو تا اواسط مهر و آبان در مناطق ییلاقی سکونت دارند و سپس با شروع سرما برای گذراندن فصل قشلاق به مناطق گرمسیر استان کرمانشاه کوچ می‌کنند.

مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه تصریح کرد: تعداد خانوارهای عشایری استان کرمانشاه ۱۳ هزار و ۶۶۰ خانوار با جمعیتی بیش از ۷۵ هزار نفر هستند.

 رضایی افزود: استان کرمانشاه حدود ۵ هزار خانوار عشایری کوچ‌رو دارد و مابقی عشایر استان نیمه کوچ‌رو هستند که اغلب در روستاها ساکن می‌شوند.

وی اذعان داشت: خانوارهای عشایری کوچ‌روی استان حدود ۲۰ هزار نفر جمعیت دارد که به دو صورت درون استانی و برون استانی کوچ می‌کنند.

رضایی در پایان به تأثیر عشایر در تولید محصولات پروتئینی اشاره کرد و افزود: عشایر استان کرمانشاه سالانه بیش از ۱۲ هزار تُن گوشت قرمز، ۲۳ هزار تُن شیر، ۹۰۰ تن روغن حیوانی و یک‌هزار و ۷۰۰ تن الیاف دامی شامل پشم، کُرک و مو تولید می‌کنند.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از