پنج‌شنبه 29 شهر 1403
1403-05-08 15:01 - شماره خبر : 8461 0
مدیر شبکه بهداشت و درمان سرپل‌ذهاب خبر داد:

آمادگی بهداشت و درمان سرپل‌ذهاب در اربعین

مدیر شبکه بهداشت و درمان سرپل‌ذهاب از آمادگی کامل شبکه بهداشت و درمان این شهرستان جهت میزبانی از زوار اربعین حسینی (ع) خبر داد.

رضا منصوری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: با توجه به اینکه سرپل‌ذهاب بار دیگر توفیق میزبانی از زوار اربعین حسینی دارد و هرساله خیل جمعیتی از زوار وارد شهرستان می‌شود مسئله تأمین سلامت زوار اربعین در اولویت اصلی حوزه بهداشت و درمان شهرستان است. 

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان سرپل‌ذهاب افزود: با کمک نهادهای ذی‌ربط و به ویژه نهادهای امدادی و خدماتی، همچون سال‌های گذشته تلاش خواهیم کرد که میزبان خوبی برای زوار باشیم و نسبت به سال گذشته خدمات بهتری ارائه دهیم. 

وی تصریح کرد: امسال پیش‌بینی می‌شود ۲ میلیون زائر حسینی (ع) از شهرستان سرپل‌ذهاب تردد کنند و باید برنامه‌ریزی لازم جهت تأمین سلامت زوار در این راستا به عمل آید و همچنین با توجه به گرمای هوا، باید تمهیدات لازم جهت جلوگیری از گرمازدگی اندیشیده شود. 

منصوری بیان داشت: با توجه به شیوع بیماری تب دنگی در کشور، آمادگی لازم جهت اجرای نظام مراقبت سندرومیک بیماری‌های واگیر، شناسایی، پیگیری و درمان افراد مشکوک و بیماران احتمالی و همچنین پیشگیری از شیوع بیماری‌های منتقله از آب و غذا و به ویژه وبا در دستور کار است. 

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان سرپل‌ذهاب ادامه داد: تأمین آب شرب بهداشتی، نظارت بر مواد غذایی و محل‌های تهیه و توزیع موادغذایی، نظارت بر کارخانه یخ و محل‌های اسکان زائران، دفع بهداشتی فاضلاب سرویس‌های بهداشتی، دفع بهداشتی و تخلیه به موقع زباله موکب‌ها، نظارت بهداشتی بر پمپ بنزین‌ها، مساجد، نمازخانه‌ها، بوستان‌ها و سایراماکن عمومی، شستشو و گندزدایی معابر، پیاده‌روها و کانال‌های جمع آوری آب‌های سطحی وهمچنین سمپاشی محل‌های اسکان و موکب‌ها در اولویت و پیگیرهای به عمل آمده است که با جدیت دنبال می‌شود. 

منصوری گفت: راه‌اندازی ایستگاه‌های سلامت در جوار موکبها، معاینات پزشکی رایگان، انجام فشارخون، تست قندخون، ارائه آموزشهای بهداشتی، مشاوره چهره به چهره وگروهی بهداشت روان، تغذیه، مامایی، خدمات دندانپزشکی سیار رایگان به زائران از جمله دیگر برنامه‌های حوزه سلامت شهرستان است که انجام خواهد شد. 

وی خاطرنشان کرد: ارائه آموزش‌های بهداشتی به موکب‌داران، انجام معاینات، آزمایشات و صدورکارت سلامت رایگان متصدیان موکب‌ها از دیگر برنامه‌های شبکه بهداشت و درمان است، در حوزه اورژانس پیش‌بیمارستانی و فوریت‌های پزشکی طی زمان اجرای طرح اربعین، برنامه‌ریزی لازم جهت استقرار نیروهای اورژانس به همراه آمبولانس در مسیرهای رفت و برگشت و در جوار موکب‌ها به عمل آمده است. 

منصوری در پایان گفت: در حوزه درمان هم، سه مرکز خدمات جامع سلامت، درمانگاه تخصصی و یک بخش ویژه در بیمارستان شهداء سرپل ذهاب آماده ارائه خدمات درمانی مطلوب به زائران هستند و تمهیدات لازم جهت تامین دارو، سرم و تجهیزات موردنیاز درمانی و تامین گروه‌های خونی مورد نیاز بیمارستان به عمل آمده است، همچنین جهت ارائه خدمات مطلوب‌تر به زائران، همه مرخصی کارکنان بخش بهداشت و درمان از ۱۵ مرداد به بعد لغو می‌شود. 

استان کرمانشاه  ۳۷۱ کیلومتر مرز با کشور عراق دارد و سرپل‌ذهاب یکی از شهرستان‌های مسیر مرز خسروی است که  مورد استفاده برای تردد زوار عتبات عالیات قرار می‌گیرد. 

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که  این مرز بین‌المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است. 

 

خبرنگار: سیروس صدیقی

انتهای خبر/

https://mersadnews.ir/short/eqvj1
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
آخرین اخبار