حالت تاریک
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه خبر داد:

اجرای طرح دادرس در 210مدرسه استان کرمانشاه

اجرای طرح دادرس در 210مدرسه استان کرمانشاه

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه گفت: طرح ملی دادرس(دانش‌آموزان آماده در روزهای سخت) در 210 مدرسه این استان با هدف ارتقای ظرفیت خودامدادی و دگر امدادی آغاز شده است.

محمدباقر محمدی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد، اظهار داشت: آموزش‌های دادرس جمعیت هلال احمر در تعداد  ۲۱۰مدرسه در سطح استان کرمانشاه و در ۱۵ شهرستان برگزار می‌شود.

 

وی گفت: این طرح در راستای تقویت علم و دانش امدادی در میان دانش‌آموزان، افزایش سطح توانمندی‌ها و مهارت‌های امدادی دانش‌آموزان در راستای تقویت تاب‌آوری در جامعه در قالب تربیت تیم‌های دانش‌آموزی آماده برای مقابله با حوادث اجرا می‌شود. 

 

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه افزود: بعد از واقعه آتش‌سوزی منطقه شیناباد آذربایجان غربی در سال ۹۱ تفاهم‌نامه‌ای بین جمعیت هلال‌احمر و معاونت تربیت‌بدنی در آموزش و پرورش منعقد شد تا این آموزش‌ها در هشت آیتم برای دانش‌آموزان اجرا شود.

 

وی گفت: این هشت آیتم شامل مخاطرات طبیعی، ارزیابی و کنترل علائم حیاتی، احیای قلبی_ریوی (cpr)، آسیب‌های بافت نرم، آسیب‌های اسکلتی_مفصلی، انتقال و حمل مصدوم، اطفای حریق و سوختگی و اسکان اضطراری هستند.

 

محمدی با بیان اینکه آموزش‌های مذکور هم به صورت تئوری و هم به‌صورت عملی ارائه می‌شوند، گفت: همان‌گونه که از اسم این طرح پیداست دادرس به معنای دانش‌آموز آماده در روزهای سخت است که در دوره متوسطه اول و در پایه‌های هفتم، هشتم و نهم برگزار می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: ثبت‌نام‌ طرح مذکور از مهرماه شروع می‌شود و پس از آن آموزش‌ها تا نیمه بهمن‌ ماه ادامه می‌یابد و در پایان بهمن ماه نیز مسابقات آن برگزار خواهد شد.

 

وی گفت: مسابقات استانی نیز طی اسفند ماه در سطح استان برگزار می‌شود و راه یافتگان به مرحله کشوری در رقابت‌های آن که احتمالاً در خرداد یا تیر ماه سال آینده است، شرکت خواهند کرد.

 

محمدی گفت: مدارسی که تقاضای شرکت در این آموزش‌ها را داشته باشند از طریق معاونت تربیت بدنی آموزش و پرورش اعلام آمادگی و ثبت‌نام ‌کنند و در ادامه این معاونت نیز اسامی متقاضیان شرکت در این آموزش‌ها را به هلال احمر ارجاع می‌دهد که در نهایت هلال احمر نیز آموزش‌ها را در مدارس متقاضی شرکت در این طرح برگزار خواهد کرد.

 

وی افزود: در رابطه با مسابقات نیز باید گفت که تعداد اعضای شرکت کننده در رقابت‌ها ۳۰نفر خواهد بود که در قالب دو تیم ۱۵ نفره شرکت خواهند کرد که از این تعداد ۱۴ نفر عضو اصلی و یک نفر عضو ذخیره خواهد بود.

 

محمدی گفت: نکته اصلی اینکه در هر گروه یک نفر به تنهایی نمی‌تواند یک آیتم مخصوص را انجام دهد بلکه هر ۱۴ عضو یک گروه باید توانایی انجام آن آیتم را داشته باشند، از این رو داور حاضر در مسابقات تنها از یک نفر نمی‌خواهد که مثلاً آیتم تنفس مصنوعی را انجام دهد بلکه ممکن است از هر کدام از اعضای آن گروه این مهارت را چه به صورت تئوری و چه به صورت عملی امتحان بگیرد.

 

وی یادآوری کرد: افرادی که در نهایت حائز مقام شده و عنوان دادرس را کسب می‌کنند می‌توانند به‌عنوان داور در رقابت‌های سال‌های بعد ایفای نقش کنند و این خود سابقه‌ای برای جذب آنها در ارگان‌های مربوطه در سال‌های آینده محسوب خواهد شد. 

 

 این مسئول با بیان اینکه حوادث غیر مترقبه از جمله زلزله هیچ‌وقت خبر نمی‌کند، گفت: با ارائه آموزش خودامدادی و دگرامدادی به دانش‌آموزان در مواقع بحران می‌توان از ظرفیت آنها استفاده کرد.

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از