بیماران سنقری از دردی مضاعف رنج میبرند؛
از کمبود پزشک تا نبود خدمات درمانی
بیماران در شهرستان سنقر و کلیایی با چالشهای جدی از جمله کمبود پزشک و عدم ارائه خدمات تخصصی درمان رنج میبرند.
به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ خدمات درمان و بیمارستان باید منجر به رضایت بیماران شود خدمات اثربخش، با کیفیت و ایمن بیمارستانی باید بهصورت بیمارمحور ارائه شود تا منجر به رضایت مراجعهکنندگان شود.
رضایت بیمار یکی از مهمترین شاخصهای کیفیت خدمات درمانی است. بیماران راضی مراقبت بیشتری از خود میکنند، همکاری بیشتری با ارائهکنندگان خدمات سلامت دارند که منجر به تسریع روند بهبود و عملکرد بحث درمان و پزشکی آنها میشود.
یکی از مواردی که میتواند کیفیت خدمات را کاهش دهد، افزایش تقاضا و محدودیت منابع و نیروی انسانی و کمبود امکانات در ارائه خدمات است.
در بخش مراقبتهای بهداشتی، سیستمهای برنامهریزی کارآمد قرار ملاقات برای اطمینان از رضایت بیمار و تعالی عملیاتی بسیار مهم هستند. در سرتاسر جهان، بیمارستانها و مراکز مراقبتهای بهداشتی مختلف راهحلهای نوآوری در زمانبندی را اتخاذ کردهاند که خدمات آنها را به میزان قابل توجهی بهبود بخشیده است.
توزیع پزشکان متخصص بهصورت سالیانه است
روح الله حیدری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ در خصوص کمبود پزشکان متخصص در بیمارستان، اظهار داشت: بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان سنقر ۲۴ متخصص در رشتههای مختلف دارد. توزیع متخصصین بهصورت سالیانه و توسط معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی انجام میگیرد.
رئيس بیمارستان شهرستان سنقر و کلیایی درخصوص کم بودن شیفت پزشکان متخصص در طول هفته افزود: کشیک پزشکان بهصورت ۲۴ ساعته است، تعداد کشیک پزشکان بر اساس قوانین بالادستی و با تعداد مشخص تعیین میشود همچنین در درمانگاه تخصصی طی ۹ ماهه نخست سال ۲۸ هزار ویزیت توسط متخصصین انجام شد که رشد ۳۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را به ثبت رساند.
وی ادامه داد: توزیع همکاران متخصص، در تخصصهای جراحی عمومی، جراحی زنان و زایمان، رادیولوژی، مغز و اعصاب و اطفال همکار جدید به مجموعه اضافه شده خوشبختانه در حال حاضر در رشتههای اساسی و اورژانسی پوشش کامل برنامه ماهیانه پزشکان متخصص در اورژانس و بخشهای بستری برقرار است.
رسیدگی به بیماران بیمارستان بر اساس وخامت حال بالینی
حیدری در خصوص کمبود خدمات و کمبود پرسنل برای مداوای سرپایی بیماران توسط کادر درمان در اورژانس بیمارستان، عنوان کرد: تعداد پرسنل بیمارستان بر اساس چارت سازمانی بیمارستان، توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معین شده است.
وی افزود: بیمارستان دارای واحد تریاژ ۲۴ ساعته در ورودی اورژانس است که وظیفه آن تفکیک بیماران بر اساس وخامت حال بالینی آنها است لذا با وجود این واحد، بیماران اولویتبندی میشوند و افراد نیازمند مداخلات فوری بلافاصله مورد درمان قرار میگیرند. در رابطه با رسیدگی به این دسته از بیماران بستری در اورژانس نیروی انسانی کافی وجود دارد.
رئيس بیمارستان امام خمینی شهرستان سنقر و کلیایی خاطرنشان کرد: در ۹ ماه اول سال جاری قریب به ۲ میلیون خدمت ( اعم از ویزیت، نسخهپیچی داروخانه، تزریقات، آزمایشگاه، رادیولوژی و...) برای ۲۱۰ هزار بیمار انجام شده که این موضوع نشانگر پویایی این مرکز است.
حجم بالای خدمات در بیمارستان سنقر میتواند چالشبرانگیز باشد
حیدری بیان داشت: حجم بالای خدمات میتواند چالشبرانگیز باشد و نارضایتی حتی درصد پایینی از مراجعان نیز، شمار زیادی نارضایتی را رقم میزند. با این حال تلاش مجموعه بیمارستان این است که درصد رضایتمندی را افزایش دهد.
وی ضمن اشاره به ارائه خدمات به بیماران سرپایی بیان داشت: در حوزه بیماران سرپایی و در رابطه با صف ویزیت پزشک عمومی، در ۹ ماه سال جاری، قریب به ۱۲۰ هزار ویزیت و خدمت به ثبت رسید؛ با توجه به اینکه الگوی تعداد مراجعین سرپایی، بر اساس فاکتورهای مختلفی از جمله افزایش شیوع بیماریهای ویروسی در مقاطعی از سال، افزایش شمار مسافران عزیز در شهرستان، تفاوت در مراجعه بیماران در ساعات مختلف شبانهروز و... متغیر است.
رئيس بیمارستان شهرستان سنقر و کلیایی با بیان اینکه در برخی از روزها و ساعات ممکن است تجمع بیماران سرپایی در درمانگاه عمومی ایجاد شود، گفت: مواقعی که تجمع بیماران زیاد است ضمن بهکارگیری از راهکارهایی از طرف بیمارستان، برای تداوم خدماترسانی به بیمارانی که دچار مشکلات تهدیدکننده حیات هستند و همچنین حفظ تمرکز تیم بالینی، از مردم فهیم شهرستان تقاضا میشود با سعه صدر و صبر، برای استفاده از خدمات سرپایی اقدام کنند. همچنین در ساعات اداری، علاوه بر بیمارستان، مراکز جامع سلامت شهری و روستایی آماده ارائه خدمات سرپایی به مردم هستند.
اختلال سامانه نوبتدهی بیمارستان سراسری است
حیدری عنوان کرد: سرور سامانه نوبتدهی بیمارستان سراسری است و در صورت ایجاد اختلال، همکاران در بیمارستان بلافاصله برای رفع مشکل با پشتیبانی این سامانه در ارتباط هستند.
اولویت استفاده از خدمات سونو و عکسبرداری با بیماران بستری در بیمارستان سنقر
رئيس بیمارستان امام خمینی سنقر و کلیایی مطرح کرد: واحد رادیولوژی بیمارستان برای ارائه خدمات متعددی از جمله عکسبرداری، سونوگرافی، ct scan و فعال است. در این بین انجام سونوگرافی و همچنین انجام گزارش ct scan فرآیندهای زمانبرتری هستند و روزانه امکان انجام تعداد کمتری از این خدمات میسر است.
وی ادامه داد: اولویت انجام این خدمات ابتدا بیماران بستری اورژانس و بخش است؛ با این حال علی رغم اینکه در بسیاری از بیمارستانها این خدمات صرفاً برای بیماران بستری صورت می گیرد، در این مرکز متناسب با تعداد بیماران بستری در بخش نیازمند این خدمات، به فراخور زمان، روزانه برای چندین بیمار سرپایی نیز این خدمات ارائه میشود.
علت نبود برخی اقلام دارویی در بیمارستان سنقر
حیدری اظهار داشت: سهمیه داروی مراکز دولتی، بر اساس جمعیت شهرستان، توسط معاونت غذا و دارو تعیین میشود و خارج از سهمیه تعیین شده، بیمارستان امکان خرید مستقل دارو را ندارد؛ با توجه به مسافرپذیر بودن شهرستان و همچنین مراجعه بیماران برخی از شهرستانهای اطراف به این بیمارستان، در برخی اقلام ممکن است سهمیه مذکور کافی نباشد که مجدداً اولویت تخصیص دارو برای بیماران بستری خواهد بود.
زمستان و بهار زمان شیوع بیماریهای ویروسی
رئيس بیمارستان سنقر و کلیایی ضمن توصیه به مردم در خصوص بیماری ویروسی در فصل سرما، تأکيد کرد: در فصل زمستان و ابتدای بهار، شیوع بیماریهای ویروسی را در پیش داریم به مردم پیشنهاد میشود تا حد امکان در مواقع پیک بیماریهای ویروسی از حضور غیرضروری در مکانهای پرتجمع و آلوده پرهیز و از ماسک استفاده کنند.
وی افزود: نکته قابل توجه در صورت ابتلا به این دسته از بیماریها آن است که اغلب بیماریهای تنفسی و گوارشی ویروسی، بیماریهای خودمحدودشونده هستند. استفاده از مایعات کافی، خواب و تغذیه مناسب به سلامت ایشان کمک میکند.
علت نبود برخی اقلام دارویی در داروخانه تأمین اجتماعی سنقر
هادی دبیران نیز در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: درمانگاه تأمین اجتماعی سنقر و کلیایی به غیر از درمانگاههای عمومی سازمان به تبع آن داروها طبق فرم ابلاغی سازمان و بهصورت بیمهای است و فروش دارو بهصورت آزاد و غیربیمه وجود ندارد.
پزشک متخصص بهصورت مأموریت کاری در درمانگاه مشغول است
رئيس درمانگاه تأمین اجتماعی شهرستان سنقر و کلیایی افزود: درمانگاه تأمین اجتماعی جزو درمانگاههای عمومی است و در این میان برای حضور پزشک متخصص مکاتباتی انجام شده و پزشک متخصص در درمانگاه در قالب مأموریت در درمانگاه مشغول میشود و پرستار خانم نیز برای انجام تزریقات و ارائه خدمات به مراجعان زن جذب درمانگاه شده است.
وی گفت: در درمانگاه تأمین اجتماعی شهرستان دو پزشک عمومی، یک دندانپزشک، یک داروساز، ماما و متخصص زنان مشغول خدمت هستند.
دبیریان در خصوص سیستم نوبتدهی، افزود: قطعی سیستم نوبتدهی بهصورت اینترنتی سراسری است، درمانگاه برای ارائه خدمات به مراجعان هم بهصورت اینترنتی هم تلفنی امکان نوبتدهی را دارد.
علت نبود خدمات سونو و اسکن در درمانگاه تأمین اجتماعی
وی افزود: خدمات سونوگرافی، اسکن جزو خدمات بیمارستانی است و مشمول درمانگاه تامین اجتماعی نیست.
مراجعه غیرحضوری مراجعان، چالش درمانگاه تأمین اجتماعی
هادی دبیریان گفت: علی رغم اینکه درمانگاه بهصورت ماهانه آمادگی ارائه خدمات درمان به بیش از ۴ هزار نفر بیمار را داشته، برخی از مراجعکنندگان غیرضروری به درمانگاه مراجعه میکنند و این موجب ازدحام جمعیت و عدم رسیدگی درست به بیماران واقعی و در اولویت درمان میشود.
گلایه شهروند سنقری از نحوه ارائه خدمات درمانی
محمد اسدی شهروند سنقری نیز در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: در بیمارستان سنقر پزشک متخصص در هر حوزه یک روز در هفته شیفت است و شهرستان سنقر با توجه به حجم جمعیتی بالا این تعداد شیفت کاری و متخصص جوابگو نیاز بیماران در بیمارستان نیست.
وی ضمن گلایه از قطعی سیستم نوبتدهی بیمارستان مطرح کرد: سیستم نوبتدهی گاهی با اختلال همراه است و این موجب مراجعه حضوری بیماران برای نوبتدهی به بیمارستان میشود برخی از بیماران از روستا مراجعه میکنند و شرایط مراجعه حضوری را ندارند و ظرفیت نوبتدهی روزانه تکمیل و پر میشود و برخی از گرفتن نوبت باز میمانند.
این شهروند سنقری عنوان کرد: داروخانه بیمارستان برخی اقلام دارویی را ندارد و ناچار باید برای تهیه دارو به داروخانههای سطح شهر مراجعه کرد.
گزارش به قلم سمانه فعلهگری
انتهای خبر/