پنج‌شنبه 29 شهر 1403
1403-05-22 14:53 - شماره خبر : 8879 0
زنگ خطر یک آسیب علمی به صدا درآمد؛

افت تحصیلی آفتی شایع در شهرستان سنقر

مقوله افت تحصیلی به عنوان آفتی شایع در کشور، استان کرمانشاه و شهرستان سنقر و کلیایی مطرح است که باید برای آن چاره‌ای جدی اندیشیده شود.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ با گریزی در مقالات علمی می‌توان بیان کرد دستگاه تعلیم و تربیت نه تنها در ایران، بلکه در سایر کشورهای جهان وظیفه سنگینی را بر عهده دارد. 

سرمایه‌گذاری برای تربیت نیروی انسانی کارآمد که در بخش‌های مختلف جامعه مشغول به‌کار خواهند شد امری مهم تلقی می‌شود. 

افت تحصیلی دانش‌آموزان می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد که برخی از آن‌ها به خود فرد برمی‌گردد و برخی دیگر به محیط و شرایط زندگی و عوامل بیرونی و محل زندگی مربوط است. 

شهرستان سنقر و کلیایی با توجه به تراکم جمعیت بالا به تبع جزو شهرستان‌هایی با تعداد دانش‌آموزان بالا است در این شهرستان با توجه به سطح درآمد پایین و کمبود یا متناسب نبودن امکانات آموزشی به خصوص در روستاها و نوساز نبودن برخی مدارس می‌توان گفت شاهد رشد چشمگیر موفقیت دانش‌آموزان با استعداد و نخبه شهرستان در رشته‌های مهم علمی و فرهنگی هستیم اما گاهاً با افت تحصیلی  دانش‌آموزان مواجه است. 

مشکلات خانوادگی از دلایل اصلی افت تحصیلی است

سحر فرهادی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد؛ اظهار داشت: آموزش یکی از مهم‌ترین جنبه‌های رشد و توسعه شخصیت کودک و نوجوانان است و افت تحصیلی مسلماً به عزت نفس و اعتماد به نفس آن‌ها ضربه هولناکی می‌زند. 

وی ضمن اشاره به اثر زیان‌بار روحی و جسمی افت تحصیلی بر دانش‌آموزان افزود: دانش‌آموز  با دیدن کارنامه ناکام و بدون پیشرفت دچار استرس و سرخوردگی می‌شود. 

این کارشناس فرهنگی مشکلات خانوادگی را یکی از دلایل اصلی افت تحصیلی برشمرد و خاطرنشان کرد: مشاجره پدر مادرها و احساس ناامنی از جانب خانواده، فشار روانی زیادی را به دانش‌آموز وارد می‌کند که باید این مهم توسط مشاورین خانواده و کارشناسان ریشه‌یابی شود. 

وی  بی‌علاقگی  دانش‌آموزان را دلیل دیگر افت تحصیلی برشمرد و عنوان کرد: گاهاً مواجهه با معلم بدون اشتیاق و کلاس درس خشک و بدون انعطاف این بی‌علاقگی را تشدید می‌کند، پس لازم است دبیران در سطح مدارس  و حتی کل کشور از روش‌های نوین و جذاب حین تدریس استفاده کنند. 

فرهادی در ادامه گفت: کودکان از حیث داشتن اختلال‌های یادگیری یا مشکل‌عدم تمرکز و یا حواس‌پرتی به خوبی و بدون سوگیری غربال نمی‌شوند و افزایش رفتارهای ضداجتماعی و اختلالاتی مانند اختلال سلوک در کودکان و نوجوانان نیز می‌تواند سبب این افت تحصیلی شود. 

وی با بیان اینکه دلایل درون‌فردی نیز می‌تواند منجر به افت تحصیلی شود، افزود: سبک زندگی ناسالم مانند کم‌خوابی یا مطالعه بی‌کیفیت در نیمه شب یاعدم شناسایی زمان طلایی مطالعه با کیفیت ناخودآگاه سبب افت تحصیلی می‌شود. 

این کارشناس فرهنگی نقص توجه را از دلایل دیگر  افت تحصیلی خواند و اظهار داشت: اختلال خواندن یا اختلال نارسانویسی اختلال ریاضی و شناسایی کودکان بیش فعالADHD است، کودک که در همه دروس خوب عمل می‌کند اما نمی‌تواند خوب بنویسد اگر این مشکل به موقع درمان نشود می‌تواند منجر به افت تحصیلی شود. 

وی ضمن اشاره به اینکه ضریب هوشی پایین هم می‌تواند از دلایل افت تحصیلی باشد، افزود: کودکانی که نمی‌توانند همزمان با دیگر هم‌کلاسی‌ها مطالب را یادبگیرند در این صورت جزو کودکان دیرآموز محسوب می‌شوند که صبر و حوصله ویژه‌ای از سوی معلمان ارجمند می‌طلبند. 

فرهادی ضمن اشاره به شیوع بیماری کرونا و استفاده از تلفن همراه برای یادگیری آنلاین، خاطرنشان کرد: در شرایط کرونا استفاده از تلفن همراه ناخودآگاه ذهن و روان کودکان را به استفاده بیش از پیش به تلفن واداشت. 

این کارشناس تربیتی در ادامه افزود: این رویکرد آموزشی اجباری آنلاین سبب وسوسه بچه‌ها و رفتن به سمت بازی‌های آنلاین با گوشی شده همچنین فشار تکالیف مدرسه یا بمباران اطلاعاتی همگی افت تحصیلی دانش‌آموزان را در پی داشته است. 

وی ابراز داشت: اما در سال‌های اخیر در اقدامی ابتکاری فضای مجازی و بردن بخشی از آموزش در برنامه شاد همراه فیلم‌های آموزشی جذاب این هدف تا حدی برآورده شده است. 

فرهادی تاکید کرد: خوشبختانه با شناسایی به موقع و سنجش، قبل از ثبت‌نام کودکان در مدرسه یا حتی تشخیص و درمان به موقع به محض بروز مشکل توسط دبیران شهرستان برخی از مشکلات تحصیلی شناسایی و از همان نطفه حل می‌شود که این مهم، نیازمند نگاه و توجه ویژه‌تری از سوی والدین، مسئولان و دبیران است. 

وی با بیان اینکه در شهرستان سنقر این امر هم مورد توجه قرار گرفته، خاطرنشان کرد:   به دلیل به‌کارگیری معلمان فعال که  مهیج و هدفدار با روش تدریس متنوع و از قبل برنامه‌ریزی شده امروزه کمتر شاهد بروز مشکلات و افت تحصیلی دانش‌آموزان هستیم. 


وابستگی دانش‌آموز به والدین از دلایل افت تحصیلی است

زهرا خزایی نیز در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد؛ نقش مهم والدین در افت تحصیلی دانش‌آموزان را مهم تلقی کرد و اظهار داشت: سطح سواد والدین، رفتار، وضعیت اجتماعی خانواده و حتی چشم‌انداز کسب و کار آن‌ها به عنوان عوامل بیرونی همگی نقش به سزایی در کاهش یادگیری فرزند دارد. 

وی گفت: سطح درآمد و سطح سواد کم برخی از خانواده‌ها در شهرستان منجر به ناتوانی تأمین نیازهای اولیه فرزندان برای تحصیل و احساس سرخوردگی دانش‌آموز نسبت به هم‌سن و سالان و عامل بروز افت تحصیلی در دانش‌آموز می‌شود. 

خزایی وابستگی دانش‌آموز به والدین را یکی از دلایل افت تحصیلی برشمرد و افزود: دانش‌آموز  در دوران دبستان وابستگی  به والدین خود دارد  و این منجر به بروز مشکلاتی در بحث یادگیری دانش‌آموز می‌شود والدین در این امر با کمک روان‌شناسان مجرب در سطح شهرستان می‌توانند به استقلال شخصیتی فرزند خود کمک کنند. 

این کارشناس حوزوی مطرح کرد: در کنار تمام دلایل مؤثر بر رشد یا افت تحصیلی دانش‌آموز، روش‌های اصولی تدریس و شخصیت دبیر و استاد، امکانات آموزشی مناسب و منابع علمی موجود در مدارس نیز به عنوان عوامل درون‌سازمانی در راستای ارتقاء سطح کیفیت آموزش اهمیت دارند. 

وی با بیان اینکه یادگیری جزئی از زندگی است و همواره در تک‌تک لحظات زندگی هر انسان جاری و ساری است، تاکید کرد: اگر فرزندان خود را با فرهنگ قرآنی تربیت  و رشد دهیم قطعاً معضلاتی این چنین پیش نخواهد آمد، انسانی که در مکتب اسلام و قرآن و پای منبر اهل بیت (ع) تربیت یافته باشد، هیچ مانعی بر سر راه او نخواهد بود که او را از تلاش برای تحصیل علم باز دارد. 

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ کسب نمرات ممتاز در دوران تحصیل و موفقیت‌های درسی نه تنها برای دستیابی به فرصت‌های شغلی و موجب افزایش انگیزه دانش‌آموزان نیز می‌‎شود، کمک به شکوفایی و توسعه استعدادهای بالقوه هر دانش‌آموز و ایجاد سیستم آموزشی و بسترهای  مناسب به او کمک می‌کند تا آینده بهتری برای خود ایجاد کند که این مهم نیازمند توجه ویژه مسئولان امر در بحث آموزش و تربیت نیروی انسانی کارآمد است. 

انتهای خبر/

https://mersadnews.ir/short/Vm5ZG
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
آخرین اخبار