حالت تاریک
رئیس شورای اسلامی شهر کنگاور:

انتخابات در برگیرنده چرخه مسالمت‌آمیز قدرت است

انتخابات در برگیرنده چرخه مسالمت‌آمیز قدرت است

رئیس شورای اسلامی شهر کنگاور گفت: انتخابات از ارکان مهم شکل‌گیری ساختار سیاسی در نظام‌های دموکراتیک به شمار می‌رود و در برگیرنده چرخش مسالمت‌آمیز قدرت، گسترش نظارت مردم، مشارکت لایه‌های مختلف و رشد نهادهای جامعه مدنی است.

علی حیدرنژاد در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ با تاکید بر اینکه انتخابات مهمترین و بارزترین نوع مشارکت افراد در عرصه سیاسی است که از یک‌سو پایه‌های اجتماعی قدرت سیاسی را نشان می‌دهد و از سوی دیگر مالک خوبی برای ارزیابی توزیع قدرت در جامعه است، اظهار داشت: در شرایط حساس فعلی کشور در دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی رویداد مهم سیاسی پیش روی تمام آحاد جامعه است که همه ما باید با شور و شعور در آن نقش‌آفرینی کنیم. 

وی افزود: عدم مشارکت گسترده مردم به هر دلیلی که باشد به مفهوم گام نهادن ناخواسته در مسیر دشمنان ایران است و مهم این است که مردم در انتخاب نمایندگان خود آگاهانه و دلسوزانه مشارکت کنند و این امر را دغدغه خود بدانند و به کسانی رأی دهند که صدای آن‌ها هستند و در راستای سامان بخشیدن به وضعیت کنونی کشور، قادر به ایفای نقش موثر هستند. 

حیدرنژاد ادامه داد: موضوع مردم‌محوری دولت‌ها یا به عبارتی؛ جایگاه ملت در تعیین خط مشی سیاست‌ها و عملکردهای حکومت و حدود و ثغور تاثیرگذاری آن‌ها در تعیین و تغییر خطوط سیاسی کشور نقش دارد و در این میان حکومت تا چه میزانی تبلور دهنده خواست و مطالبات مردم باید باشد و تا چه اندازه باورها، آرمان‌ها و نیازهای مادی و معنویی مردم را پاسداری می‌کند، تامین و محقق می‌سازد که البته یکی از مباحث داغ فلسفه سیاسی و حقوق در عصر حاضر است. 

وی خاطرنشان کرد: هرچند مردم‌سالاری و مسائل مطروحه در حوزه آن، هنوز هم یک تعریف و سیمایی مشخص ندارد و مورد مناقشه و بحث فراوان است اما درکل در قلمرو حکومت‌داری پذیرفته شده و به عنوان مهمترین رکن «اقتدار سیاسی» و «مشروعیت حکومت‌ها» به حساب می‌رود. 

این مقام مسئول ادامه داد: این قبیل مباحث بیشتر در بستر تفکرات غربی پرورش یافته و در فرهنگ‌ها و باورهای شرق اسلامی با «اما» و «اگرهای» بسیاری مواجه بوده و با وجود تایید فرم و شکل این مفهوم در حوزه سیاست اسلامی، دگرگونی‌هایی در محتوا و ماهیت آن انجام یافته است که به انقلاب اسلامی ایران و شکل‌گیری اسلام سیاسی در این دهه به عنوان یکی از این موارد می‌توان اشاره کرد. 

وی تصریح کرد: امام خمینی (ره) به عنوان یکی از مهمترین و برجسته‌ترین رهبران معاصر جهان، به عنوان کسی دانسته می‌شود که ضمن تایید و احترام به پدیده «مردم‌سالاری» در حوزه سیاست و حکومت، مردم‌سالاری از نوع موجود در نظام کشورهای غربی را برای فراهم ساختن بستر و زمینه تکامل متوازن ابعاد معنوی و مادی انسان و جامعه می‌دانند و خود، مردم‌سالاری دینی را به عنوان بدیل آن ارائه می‌دهد. 

رئیس شورای اسلامی شهر کنگاور اذعان داشت: رهبر انقلاب تاکید کردند مشارکت قوی، رقابت واقعی، سلامت به معنای حقیقی کلمه و امنیت انتخابات چهار خصوصیت انتخابات اسفندماه است. 

حیدرنژاد ادامه داد: اهمیت این موضوع، معظم‌له را به تکرار این دو جمله بسیار مهم و قابل تامل که «در انتخابات شرکت بکنیم یا نکنیم؟»، «نه، چه فایده دارد؟» ترغیب کرد، جملاتی که این روزها بین بخشی از جامعه دهان به دهان می‌شود. 

وی تاکید کرد: علت پیشرفت ایران، علّت عزّت‌یابی ایران، علّت مطرح شدن ایران به عنوان یک قدرت شاخص در منطقه، علّت پیدا شدن این همه عمق راهبردی برای کشور این نیروهای مقاومت در سراسر منطقه، علّت همه اینها را فهمیده‌اند «حضور مردم در صحنه» اما تا توانسته‌اند مانعِ حضور مردم در صحنه شدند تا پیروز شوند. 

یکی از راه‌های خارج کردن مردم از صحنه مأیوس کردن آن‌ها است

وی افزود: یکی از راه‌های خارج کردن مردم از صحنه، مأیوس کردن آشکارا و مخفیانه مردم از آینده توسط رسانه‌های وابسته به دشمن است، یک نکته منفی را پیدا می‌کنند، تعمیم می‌دهند و بزرگ می‌کنند و با این کار جوان‌ها را مأیوس می‌کنند بعد این را که «حضور در فعّالیّت‌های سیاسی چه فایده دارد؟ حضور در انتخابات چه فایده دارد؟» ترویج می‌کنند. 

حیدرنژاد با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اگر رأی دادن بی‌فایده بود دشمنان این اندازه رای ندادن را تبلیغ نمی‌کردند، اظهار کرد: این افراد به دو گروه تقسیم می‌شوند، گروهی که تحت تاثیر رسانه‌ها قرار گرفتند و گروهی دیگر که کلا دیگران را از رأی دادن منصرف می‌کنند با این ادبیات که انتخاب قبلا انجام شده و رأی دادن شما صرفا یک بازی سیاسی است، اما ما نباید تحت تاثیر تبلیغات دشمنان باشیم، رأی ما مهم است، اینکه چه کسی را به مجلس بفرستیم مهم است. 
رئیس شورای اسلامی شهر کنگاور ادامه داد: افرادی تحت تاثیر رسانه‌های معاند تصمیم به رأی ندادن می‌گیرند یا عده‌ای رأی ندادن را تبلیغ می‌کنند که آن‌ها در حالت خوشبینانه از بصیرت و بینش کافی برخوردار نیستند. 

حیدرنژاد با تاکید بر اینکه برنامه‌های تبیینی برای مردم پیش‌بینی می‌شود تا بدانند با شرکت نکردن در انتخابات چه آسیب‌هایی به کشور وارد می‌شود و چه مضراتی دارد، ادامه داد: رأی حقی است که نباید از آن به سادگی گذشت و وقتی دشمن می‌خواهد رأی ندهیم تکلیف ما برای شرکت در انتخابات روشن است پس همه باید با قوت در پای صندوق‌های رأی حضور پیدا کنیم. 

کاندیدای اصلح باید نسبت به مشکلات واقع‌بینانه عمل کند

وی در خصوص کاندیدای اصلح نیز، گفت: کاندیدای اصلح کسی است که آگاه و باسواد باشد و نسبت به مشکلات جامعه واقع‌بینانه عمل کند و مدام مشکلات جامعه را برجسته نکند همچنین وعده‌هایی بدهد که بتواند عملیاتی و اجرایی شود و صرفا برای رأی گرفتن وعده ندهد که بعدا آن را فراموش کند. 

حیدرنژاد ادامه داد: از کاندیداها انتظار داریم بعد از رأی آوردن به وعده‌هایشان عمل کنند، متاسفانه یک سری از مسئولان به وعده‌های انتخاباتی عمل نکردند و همین مساله موجب شده مردم نسبت به حکومت و مسئولان بی‌اعتماد شوند و پای صندوق‌های رأی نیایند. 

حیدرنژاد با تاکید بر اینکه انتخاب اصلح موجب می‌شود که کشور در تمام عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی پیشرفت کند اذعان داشت:  این مساله موجب می‌شود وقتی مسئولان به وظایف خود درست عمل کنند اعتماد به دولت در مردم به‌وجود آید. 

وی افزود: انتخاب اصلح، یک فرد جوان، با انگیزه، متعهد و انقلابی است که پیگیر مشکلات مردم باشد و برای شهرت کاندید نشود و برای شناخت این فرد باید از کسانی که آگاهی دارند بررسی و پیگیری کنند. 

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: فرد اصلح باید مشکلات مردم را جویا شود، آن‌ها را به مجلس ارائه دهد و آن‌ها را پیگیری کند که این خیلی مهم است اما گاها نمایندگان پس از انتخاب به این موضوع توجه جدی ندارند. 

وی ادامه داد: به نظرم انقلابی بودن، ولایی بودن، پیگیری کردن برای حل مشکلات مردم، اهل جهاد تبیین بودن و به آرمان‌های انقلاب متعهد بودن از خصوصیات کاندیدای اصلح به شمار می‌رود که باید مورد توجه رأی‌دهندگان قرارگیرد. 

حیدرنژاد ادامه داد: بدون تردید، نخستین وظیفه نامزدها در فضای تبلیغات انتخاباتی، سالم نگه‌داشتن فضا و رعایت اخلاق اسلامی است؛ قطعاً یک نامزد انتخاباتی در نظام مقدس جمهوری اسلامی باید ملتزم به رعایت حدود شرعی باشد و از مرسومات تبلیغات سیاسی در دنیای غرب نظیر توهین و تهمت به رقیب و تمسک به رویکردها و اقدامات فریبنده و ضد اخلاقی، پرهیز و اجتناب داشته باشد. 

وی ادامه داد: مورد دیگری که باید به آن عنایت داشت این است که نامزدهای انتخاباتی باید در ایام تبلیغات انتخاباتی، از تخریب رقیب و اهانت به وی و ترور شخصیتی دیگران برای جلب نظر رأی‌دهندگان، به شدت پرهیز و اجتناب کنند. 

رئیس شورای اسلامی شهر کنگاور گفت: یکی دیگر از الزامات مهم در دوران تبلیغات انتخاباتی که نامزدها باید نسبت به آن مقیّد باشند، پرهیز از هنجارشکنی برای بیشتر دیده‌شدن و جلب توجه عده‌ای قلیل است.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از