حالت تاریک

تأمین اعتبارسامانه گرمسیری بزرگترین اتفاق در کرمانشاه

تأمین اعتبارسامانه گرمسیری بزرگترین اتفاق در کرمانشاه

رئیس واحد آب‌ و خاک جهاد کشاورزی استان گفت: تأمین اعتبار لازم برای ادامه پروژه سامانه گرمسیری در استان کرمانشاه بزرگ‌ترین اتفاق در استان بعد از دوران دفاع مقدس است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»، حسنی صبح امروز دوشنبه در حاشیه کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی شبکه‌های فرعی سامانه گرمسیری در دشت‌های قلعه شاهین، یشیوه و پاطاق سرپل‌ذهاب، اظهار داشت: سامانه گرمسیری یک طرح بسیار بزرگ آبی در حوزه کشاورزی در غرب کشور است که تاکنون ۱۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان‌های مرزی استان کرمانشاه را تحت پوشش قرار داده است.

مسئول واحد آب‌وخاک جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: بر اساس قرارداد این پروژه بزرگ آبی ۲۳ هزار هکتار از اراضی استان کرمانشاه باید تحت پوشش طرح مذکور قرار گیرد که از دشت ازگلِ در شهرستان ثلاث باباجانی شروع شده و بعد از گذشتن از اراضی شهرستان‌های قصرشیرین و سرپل‌ذهاب به اراضی کشاورزی گیلانغرب رسیده و طرح در این شهرستان برای استان کرمانشاه پایان می‌یابد و وارد استان ایلام می‌شود.

وی تصریح کرد: در چند سال گذشته وجود مشکلات اعتباری باعث شده بود که فقط ۱۷ هزار هکتار از اراضی تحت پوشش آب این سامانه قرارگرفته و ادامه کار برای تحت پوشش قرار دادن ۶ هزار هکتار از باقی‌مانده قرارداد متوقف شود که خوشبختانه با تلاش و پیگیری‌های بسیار و با لطف رهبر معظم انقلاب و نگاه ویژه دولت اعتبار لازم برای ادامه کار تأمین شده و با قراردادی که بین وزارتخانه جهاد کشاورزی با قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه پاسداران منعقد شده، عملیات اجرایی برای باقی‌مانده طرح آغاز می‌شود.

رئیس واحد آب و خاک جهاد کشاورزی استان تأکید کرد: تأمین اعتبار لازم برای ادامه پروژه سامانه گرمسیری در استان کرمانشاه بزرگ‌ترین اتفاق در استان بعد از دوران دفاع مقدس است.

وی خاطرنشان کرد: در شهرستان سرپل‌ذهاب درخواست و مطالبه مردمی برای تحت پوشش قرار دادن اراضی مستعد جامانده از این طرح بزرگ وجود دارد که مازاد بر ۲۳ هزار هکتار موجود در قرارداد است و پیگیری‌های بسیاری از سوی استان برای تحقق آن انجام‌شده و در صورت تأمین اعتبار لازم در فازهای بعدی انجام خواهد گرفت.

اجرای طرح سامانه گرمسیری در دشت‌ذهاب طی ۲ ماه آینده

در ادامه علی رضایی؛ مدیرعامل موسسه حیات سبز قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء نیز اظهار داشت: قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه پاسداران، پروژه تکمیل شبکه‌های فرعی آبیاری و زه‌کشی سامانه گرمسیری استان کرمانشاه را ضمن قراردادی که با وزارت جهاد کشاورزی منعقد کرده از امروز آغاز کرده است.

وی افزود: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء ۱۰ هزار هکتار از این پروژه را قبلاً انجام داده و به بهره‌برداری رسانده و در این فاز هفت هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی باقی‌مانده در دشت‌های بشیوه و پاطاق، قلعه شاهین، جگرلو و لیگ یک که بخشی از آن توسط جهادگران قرارگاه انجام شده کار تکمیلی آن انجام خواهد گرفت و مردم محروم منطقه از برکات و عواید آن بهره‌مند خواهند شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: طبق زمان‌بندی انجام‌گرفته و توافق صورت گرفته با وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو در مرحله اول دشت‌های بشیوه، پاطاق و قلعه شاهین در دو ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی اذعان داشت: عملیات تکمیل شبکه‌های فرعی آبیاری در دشت‌های جگرلو و لیگ یک نیز در فاز بعدی آغاز و برابر جدول زمان‌بندی مشخص به بهره‌برداری خواهد رسید.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از