حالت تاریک

آخرین نمازجمعه سال ۱۴۰۲ در کرمانشاه اقامه شد

آخرین نمازجمعه سال ۱۴۰۲ در کرمانشاه اقامه شد

ائمه جمعه در شهرستان‌های کرمانشاه در آخرین نماز جمعه سال ۱۴۰۲ بر حل مشکلات اقتصادی اجتماعی جامعه تأکید کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی «مرصاد»، ائمه جمعه در شهرستان‌های کرمانشاه در آخرین نماز جمعه سال ۱۴۰۲ بر حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه تأکید کردند که در ادامه متن به بخشی از خطبه‌های اشاره شده است.

ضرورت حفظ حرمت ماه مبارک رمضان

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی ساداتی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهرستان سرپل‌ذهاب بااشاره به تقارن ماه مبارک رمضان و بهار طبیعت اظهار داشت: از منظر آیات و روایات هم ماه رمضان و هم فصل بهار مدرسه و مکتب توحید و معرفت هستند.

خطیب جمعه شهرستان سرپل‌ذهاب تصریح کرد: برای استفاده بهتر از این تقارن مبارک ایرانی اسلامی، با تاکید بر ملاحظه نقش محوری مساجد با رویکرد جهاد تبیین و امید بخشی و ترسیم مسیر پیشرفت جامعه و استفاده از ظرفیت‌های دینی و ترویج نشاط و تقویت پیوستگی اجتماعی در بستر آموزه‌های دینی، مناسب است برنامه‌ریزی لازم با هم‌فکری با فعالیت فرهنگی و جوانان شهرستان انجام گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ساداتی ادامه داد: راه‌اندازی پویش «شهر ما روزه‌دار است» و اطلاع‌رسانی آن از طریق نصب تابلوهای تبلیغاتی در مراکز اقامتی و پذیرایی، مبادی ورودی شهرها و استان‌های کشور از برنامه‌هایی است که می‌تواند در ایام نوروز اجرا شود.

وی اذعان کرد: استفاده از ظرفیت شبکه‌های تبلیغاتی و آگهی نماها باهدف مزین شدن جاده‌ها به پیام‌های قرآنی با تاکید بر مراقبت از سلامت، ایمنی و رعایت مقررات و حقوق شهروندی از دیگر مواردی است که می‌توان به آن توجه داشت.

امام جمعه شهرستان سرپل‌ذهاب گفت: با تغییر زمان دید و بازدیدها و عید دیدنی‌ها از افطار تا سحر می‌توان هم حرمت ماه رمضان را نگه‌داشت و هم صله رحم را بجا آورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ساداتی خاطر نشان کرد: برگزاری مراسم افطار و احیای سنت حسنه اطعام روزه‌داران به‌صورت محله محور با همکاری مساجد و شهرداری و ... ، ایجاد ایستگاه‌های صلواتی و موکب‌های پخش افطاری برای روزه داران در شهرها و مسیرها برای مسافرینی که در بین راه افطار می‌کنند از دیگر برنامه‌هایی است که می‌توان در این ایام اجرا کرد.

وی با تأکید بر حفظ حرمت ماه رمضان اذعان داشت: استفاده از ظرفیت ماه رمضان و عید نوروز برای تقویت مناسک دینی و قرآنی و تقدیر از فعالان این حوزه، رعایت شأن مسافران معذور از روزه‌داری، تبیین فرهنگ قرآنی در پایگاه های میراث فرهنگی و حمایت از ناهیان از منکر در حوزه روزه خواری در ملاء عام ضروری است.

خصوصی‌سازی به معنای رانت‌خواری و تاراج منابع ملی نیست

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس موسوی در خطبه‌های نمازجمعه گیلان‌غرب به توزیع بسته‌های حمایتی دولت در شرایط گرانی تحت عنوان فجرانه اشاره کرد و اظهار داشت: تدوین این بسته‌های حمایتی نشانگر آن است که خود دولت نیز بر وجود تورم و گرانی بر سفره مردم اذعان دارد.

امام جمعه شهرستان گیلان‌غرب تصریح کرد: پاره‌ای شبهات برای مردم عزیز در مسیر دریافت این خدمات وجود که بر مسئولان است تا برای مردم با روشنگری آرامش خاطر فراهم کنند تا عده‌ای مغرضانه با پیش کشیدن شبهات مردم را از تبعات فجرانه بی‌بهره نکنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به نقش تاثیرگذار آیت‌الله کاشانی در شکل‌گیری نهضت ملی نفت اشاره کرد و گفت: این روحانی مجاهد در کنار نواب صفوی و همراهی و بصیرت مردم در عصر ستمشاهی پایه‌گذاران نهضت ملی نفت بودند آن زمان که در سایه عملکرد نوکر مآبانه شاهنشاهی استکبار منابع این مملکت و مشتقات نفتی را به تاراج برده بود روحانیون آزادی‌خواهان در کنار مردم این تاراج را برنتافتند و میدان مبارزه را برگزیدند.

خطیب جمعه گیلان‌غرب همچنین به نقش منفعل ملی‌گرایان در آن دوران در کنار زدن نقش مردم و روحانیت در امور جاری کشور، انتقاد کرد و افزود: کنار زدن روحانیون در امورات جاری و حوزه نهضت ملی نفت بسترساز مقوله عبرت‌آمیز شکست این انقلاب در بستر نهضت ملی نفت بود چون در زمینی که نقش آفرینی از روحانیون و آزادی‌خواهان گرفته شده بود دشمنان بار دیگر گستاخانه چشم غارت به اموال و منابع نفتی این کشور گشودند.

امام جمعه شهرستان گیلان‌غرب نفت را جزو منابع ملی و متعلق به همه مردم عنوان کرد و گفت: خیانت و جفای بزرگی است که تحت عنوان خصوصی‌سازی مردم را از حقوق و منابعی که متعلق به آنها است بی‌بهره کرد.

وی به موضوع پالایشگاه کرمانشاه اشاره کرد و با  تاکید بر امر خصوصی‌سازی افزود: این امر فراموش نشود که اگر منابع و ساختاری به بخش خصوصی واگذار شد باید حداقل به شکل تعاونی باشد تا هم مردم از تبعات و فواید مالی آن بهره‌مند شوند.

وی افزود: متاسفانه در سال‌های گذشته و در دولت قبل تحت عنوان خصوصی‌سازی پالایشگاه کرمانشاه اسیر رانت شد و اکنون مردم از هرگونه عواید بی‌بهره‌اند و این خیانت بزرگی در حق مردم است. 

حجت الاسلام والمسلمین موسوی افزود: در برهه کنونی باید تدابیر عاجل و موثری اتخاذ شود تا این سرمایه ملی به دولت یا به شکل تعاونی مدیریت شودکه به دور از رانت مردم از این سرمایه ملی بهره‌مند باشند.

کاهش فرزندآوری و کمرنگ‌شدن ازدواج به دلیل مشکلات اقتصادی است

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا حسینی در خطبه‌های نماز جمعه شهرستان کنگاور با اشاره به ۲۲ اسفند روز تاسیس روز شهید به فرمان امام یاد و خاطره شهدای امنیت و سلامت، مدافع حرم و دیگر شهدای گرانقدر انقلاب را گرامی داشت. 

امام جمعه شهرستان کنگاور در ادامه در خصوص بحث جوانی جمعیت گفت: رشد جمعیت جهانی هشت دهم درصد و این رشد در ایران هفت دهم درصد است.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی ادامه داد: از نتایج عدم رشد جمعیت این است که جامعه احساس نشاط نمی‌کند و علت آن شرایط اقتصادی است که موجب می‌شود انگیزه خانواده‌ها برای فرزندآوری کم شود و انگیزه ازدواج هم در حال کمرنگ شدن است. 

وی در ادامه به بحث صله ارحام نیز اشاره و تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند زودترین چیزی که پاداش آن به شما می‌رسد صله ارحام است و لذا قدر عزیزانتان را بدانید حتی به سلام کردنی.

ضرورت نظارت بیشتر بر بازار عید

 حجت‌الاسلام والمسلمین رحمان آدینه‌وند در خطبه‌های نمازجمعه شهرستان اسلام‌آبادغرب اظهار داشت: روزه فکر ما را پاک می‌کند و به افکار ما جهت می‌دهد به تصویب ما قدرت می‌دهد قدرت الهی و معنوی ما را به آن بندگی که مد نظر خداست می‌رساند.

وی افزود: در این ایام که بهار طبیعت در پیش داریم سعی کنیم شادی‌هایمان با افراد کم برخوردار تقسیم کنیم و اشخاصی که لحاظ مالی ضعیف هستند به آنها کمک کنیم.

خطیب جمعه اسلام‌آبادغرب در بخش دیگری از سخنانش گفت: اکثر اتفاقات خوبی که در جامعه ما افتاده به خاطر حضور استقرار و حرکت مردمی بوده است لذا در کنار مردم، مسئولان هم مراقبت و مواظبت کنند که انشاالله حرمت ماه مبارک رمضان حفظ شود.

وی با اشاره به روز ۲۵ اسفند ماه و بمباران شیمیایی حلبچه توسط ارتش عراق عنوان کرد: این اتفاق به دست نیروهای تحت امر صدام انجام شد که باعث کشته شدن ۵ هزار نفر مردم کردنشین عراق شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین آدینه‌وند در بخش دیگری از خطبه‌ها گفت: ۲۹ اسفند‌ماه روز ملی‌شدن نفت تحت لغو قرارداد ۱۳۱۲ ایران و انگلیس و ملی شدن صنعت نفت در مجلس پانزدهم بدون حتی برگ مخالف تصویب شد.

وی در پایان گفت: در روزهای اخیر مسئولان بر بازار شهرستان مراقبت و نظارت کنند چرا که بعضی اشخاص هستند از این ایام سوء استفاده می‌کنند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از