حالت تاریک
نقش تربیتی آموزش و پرورش باید تقویت شود؛

تربیت اسلامی حلقه‌‌ای مفقوده در مدارس سنقر

تربیت اسلامی حلقه‌‌ای مفقوده در مدارس سنقر

با وجود اینکه انتظار می‌رود آموزش و پرورش در حفظ و نشر ارزش‌های دینی، فرهنگی و هنری نقش‌ داشته باشد، اما در شهرستان سنقر و کلیایی این نقش‌آفرینی بسیار کم‌رنگ است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ یکی از اهداف مهم نظام آموزش و پرورش زمینه‌سازی برای ورود نگرش‌های دینی و ارزش‌های انقلاب اسلامی به سیستم نظام آموزش و پرورش و حفظ مدارس از آفات فرهنگی و سیاسی از انگیزه‌های ایجاد این نهاد است. 

همچنین با توجه به جایگاه مباحث تربیتی در سند تحول بنیادین، مهمترین کاری که باید انجام داد گفتمان‌سازی و تبیین اهمیت امور تربیتی به‌عنوان حلقه مفقوده در این راستا است. 

آموزش و پرورش سنگ بنای آینده کشور است

سحر فرهادی در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز؛ اظهار داشت: آموزش و پرورش سنگ بنای آینده کشور و شغل معلمی هم شغلی شریف و با عظمت است. 

وی افزود: امروزه کیفیت معلم به معنای واقعی یکی از عوامل مهم کیفیت آموزش و پرورش است و به تبع از مهمترین اهداف نظام آموزشی در هر جامعه‌ای حفظ عناصر و ارزش‌های آن جامعه است. 

این کارشناس فرهنگی در ادامه بیان کرد: ارزش‌های دینی، فرهنگی و هنری با جدیت در سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش عنوان شده است و مصادیق آن مهم هم با زیبایی و دقت تمام نگاشته شده و همیشه مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است. 

فرهادی خاطرنشان کرد: در این سند ۶ ساحت بسیار مهم ذکر شده که مهمترین اصل آن ساحت اعتقادی، عبادی و اخلاقی است، آموزش و پرورش متشکل از چندین عضو مهم است که نقش کلیدی و حیاتی این مجموعه به عهده معلمان است. 

وی افزود: معلمان شهرستان با وجود نقش الگویی که دارند آنچه که می‌گویند و آن‌گونه که عمل می‌کنند و چگونه گفتنشان تاثیرات به سزایی در انتقال فرهنگی و هنری و ارزش‌های دینی این نظام مقدس دارد. 

فرهادی عنوان کرد: رشد رسانه‌ای، سن و سال دانش‌آموزان و فرهنگ فردی معلم هم به نحو کلیدی در ایجاد و تقویت فرهنگ اسلامی در بین مدارس موثر است. 

وی داشتن پوشش اسلامی و طبق سخنان ائمه شادابی چهره و ایجاد فضای امن روانی در فضای کلاس و مدرسه را جزو ملزومات اداره کلاس درس مدارس شهرستان سنقر مطرح کرد. 

فرهادی افزود: کودکان نه تنها جذب مدرسه می‌شوند بلکه تمام تلاش خود را خواهند کرد که تعلیمات معلم را به خوبی فراگیرند و واقعا حیات طیبه مدنظر سند تحول بنیادین کم کم محقق خواهد شد. 

وی تاکید کرد: با وجود هجمه‌های گوناگون فرهنگی و رشد بسیار زیاد استفاده دانش‌آموزان از فضای مجازی قاعدتا تلاش، عشق و دلسوزی مضاعفی را می‌طلبد تا ارزش‌های دینی حفظ شود و فرهنگ مقدس ما همچنان به سمت رفع موانع فرهنگی پیش رود. 

این کارشناس فرهنگی تصریح کرد: با پر رنگ‌ترشدن توجه به فعالیت‌های فرهنگی، هنری، ورزشی، محیطی شاد پر از جذابیت‌های علمی و فرهنگی برای بچه‌ها ایجاد شده و با قدم‌های کوچک و مستمر می‌توان در دراز مدت این جذابیت‌های فرهنگی و میل دانش‌آموزان را به سمت حفظ هرچه بیشتر آموزه‌های دینی، فرهنگی و هنری کشور سوق داد. 

وی شادی، شوق، خوش‌اخلاقی و روی گشاده در نماز جماعت و فعالیت‌های پرورشی معلمان شهرستان سنقر را از موارد الگوگیری برای دانش‌آموزان برشمرد و افزود: ناخودآگاه بچه‌ها الگو می‌گیرند و علاقه‌مند می‌شوند و به تدریج می‌توان بچه‌ها را به سمت اهداف تعریف شده سوق داد. 

ضرورت نقش‌آفرینی بیشتر آموزش و پرورش در تربیت دانش‌آموزان 

میثم بشیری نیز در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز؛ اظهار داشت: باید فرض را بر این قرار دهیم که در حال اجرای یک بازی هستیم که در این بازی باید یک شخصیت را پرورش دهیم و شخصیت در این دنیای خیالی زندگی می‌کند که پر از آدم‌های مختلف، رسم و رسومات و عقاید گوناگون است و ما باید به آن فرد کمک کنیم تا هویتش را پیدا کند و بفهمد کی هست و در این دنیا چه جایگاهی دارد. 

وی افزود: آموزش و پرورش مانند یک مربی است که کمک می‌کند تا شخصیت فرد را در دنیای واقعی پرورش دهد. 

این کارشناس فرهنگی بیان کرد: معلم‌ها، کتاب‌ها و تجربیات در مدرسه به فرد کمک می‌کند تا چیزهای مختلفی را یاد بگیریم از جمله تاریخ و فرهنگ، هنر و مذهب. 

وی افزود: آموزش و پرورش به افراد کمک می‌کند تا بفهمیم از کجا آمده‌ایم، چه کسانی قبل از ما زندگی می‌کردند، و چه رسم و رسوماتی دارند، این به دانش‌آموز کمک می‌کند تا هویت فرهنگی خود را پیدا کند و به سنت‌ها و ارزش‌های قومیت خود احترام بگذارد. 

بشیری خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش کمک می‌کند تا خلاقیت خود را کشف کنیم و یاد بگیریم چطور از طریق هنر خود را بیان کنیم، این می‌تواند شامل نقاشی، موسیقی، رقص، نوشتن، یا هر چیز دیگری باشد که به آن علاقه داریم.

وی افزود: آموزش و پرورش کمک می‌کند تا با عقاید و باورهای مختلف مذهبی آشنا شویم و بفهمیم که هر کدام چه پیامی برای بشریت دارند، این کمک می‌کند تا دانش‌آموز بتواند به دیدگاه روشن و منطقی نسبت به مذهب پیدا کند و به انتخاب‌های درست در زندگی خود عمل کند. 

بشیری با بیان اینکه در شهرستان سنقروکلیایی، آموزش و پرورش باید به گونه‌ای باشد که به دانش‌آموزان کمک کند تا هویت فرهنگی، هنری و مذهبی خود را در چارچوب جامعه خود پیدا کنند. 

وی تصریح کرد: این یعنی آشنایی با تاریخ و فرهنگ محلی، و تشویق خلاقیت و نوآوری در زمینه‌های مختلف هنری و مذهبی به روی است. 

بشیری ضمن اشاره به اینکه آموزش و پرورش نقش مهمی در شکل‌گیری هویت فرهنگی، هنری و مذهبی دانش‌آموزان دارد، بیان کرد: با ارائه یک برنامه آموزشی جامع و متناسب با نیازهای جامعه، می‌توانیم به دانش‌آموزان کمک کنیم تا به انسان‌هایی متعهد، خلاق و با هویت تبدیل شوند. 

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ آموزش و پرورش شهرستان سنقر و کلیایی با توجه به آسیب‌هایی که ما در مدارس با آن روبرو هستیم باید به گونه‌ای باشد که به دانش‌آموزان کمک کند تا هویت فرهنگی، هنری و مذهبی خود را در چارچوب جامعه خود پیدا کنند و بیش از پیش در راستای توجه به تربیت اسلامی بکوشد.


انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از