معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد مهدویت:
نظام تربیت مهدوی تقلیدی و منفعل نیست
معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد مهدویت گفت: نظام تربیتی مهدوی نمیتواند تربیتی تقلیدی، تحمیلی و منفعل باشد بلکه باید فعال و کوشا باشد و بر اختیار و آزادی انسان و خردورزی و حقطلبی انسان تأکید کند.
حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا نصوری در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: دوران آخرالزمان و عصر غیبت دوران حیرتها، تردیدها، شبهات و عصر ظهور ادیان و فرقههای ساختگی، عصر قدرت گرفتن جبهه باطل و گسترش ظلم، کمی و پراکندگی نیروهای جبهه حق و در هم ریختگی حق و باطل است و زمانه ظهور بلاها و کشف پردهها و انقطاع امیدها است.
معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد مهدویت افزود: به هر حال شرایط عصر غیبت شرایط عادی و روزمره نیست، از این رو در رویارویی با سختیها و بلاهایی که در آخرالزمان ظهور میکند هر کسی توان ایستادگی و استقامت ندارد؛ بلکه در چنین شرایطی انسانها آزموده و غربال میشوند؛ پس بر سر راه اعتقاد به مهدویت و باور به منجی الهی، ناملایمات و مشکلات و بلاهای بزرگی نهفته و مسیر انتظار را مسیری طولانی و پر فراز و نشیب کرده است.
وی تصریح کرد: از این رو است که بسیاری پس از باور به مهدویت خسته شده و از مسیر انتظار منحرف و منجی را انکار میکنند و حتی در اصل دین مرتد میشوند و نهایتاً قساوت قلب بر آنها حاکم میشود، چرا که توان تحمل بلاها و مصائب را ندارند.
نصوری بیان داشت: تحمل شرایط عصر غیبت و بهکارگیری راهبرد «انتظار» به معنای واقعی آن، کاری بسیار مشکل و طاقتفرسا است و هر کسی از پس آن برنمیآید؛ بلکه نیازمند آمادگیها و تواناییهای مخصوصی است که باید اکتساب شود.
معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد مهدویت ادامه داد: روشن است که پرورش مؤمنانی در تراز منتظران حقیقی، نیازمند بهکارگیری الگوی تربیتی ویژه و سازگار با شرایط بحرانی عصر غیبت و سازگار با مواجهه با خطرات و مشکلات است؛ از این رو تربیتی که چنین انسانی را تربیت میکند، تربیت برای شرایط عادی نیست، بلکه تربیت برای لحظات سرنوشتساز بشر و تحولات بزرگ جهانی است.
وی افزود: نظام تربیتی مهدوی نمیتواند تربیتی تقلیدی، تحمیلی و منفعل باشد بلکه باید فعال و کوشا باشد و بر اختیار و آزادی انسان و خردورزی و حقطلبی انسان تأکید کند.
معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد مهدویت گفت: تربیت مهدوی، تربیتی عاقبتگرا، منفعتگرایانه و شخص محور نیست تا متربی تنها دغدغههای فردی خود همچون شغل و مدرک و درآمد آیندهاش را مدنظر قرار دهد و زمانی که به آن رسید تربیت را تمام شده انگارد.
نصوی عنوان کرد: تربیت مهدوی، تربیتی عاشقانه و مخلصانه است و بر عناصر مهمی چون عشق و محبت، تعهد و وفاداری، عدالت و ایثار، فتوت و مردانگی استوار است که نهتنها منفعت شخصی، بلکه انسجام جبهه حق و اصلاح اجتماعی و پیشبرد مقاصد انسانی و الهی را نیز در نظر دارد.
وی افزود: تربیت مهدوی محافظهکارانه و گلخانهای نیست، بلکه تربیتی پیش رو و جهادی است که با استفاده از گذشته و حال، چشم به آینده دارد و در عناصری چون اعتماد به نفس، مسئولیتپذیری، مشارکتطلبی، سعه صدر، سعی، سرعت، اعتدال و سبقت تأکید میکند.
معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد مهدویت در پایان گفت: تربیت مهدوی در وسط میدان و در رویارویی با مشکلات و تقابل میان دو جبهه حق و باطل شکل میگیرد؛ بر این اساس میتوان ادعا کرد تربیت مهدوی تنها تربیت یک دسته انسانهای صالح و خوب نیست بلکه به جز تأکید بر صالح بودن به تربیت مصلحان اجتماعی و تاریخسازان فرهنگی توجه دارد.
انتهای خبر/