کارآفرین کرمانشاهی:
تولید ملی راهی برای خودکفایی اقتصادی است
بانوی کارآفرین کرمانشاهی گفت: هدف من فراهم کردن فضایی امن و مناسب برای فعالیت بانوان بوده و دلم میخواست که بتوانم یک محصول داخلی با کیفیت بالا تولید کنم، بهطوری که دیگر نیازی به واردات محصولات خارجی نباشد.
نسیم نوروزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ درباره مسیری که در صنعت پوشاک طی کرده و چالشهایی که با آن روبهرو است، صحبت کرد و توضیح داد که حدود سه سال پیش وارد دنیای تولید پوشاک شده و هماکنون با برند خود در حال تولید لباسهای زنانه، از جمله مانتو، شلوار، پالتو و کاپشن زنانه است.
این کارآفرین جوان و صاحب برند پوشاک زنانه با اشاره به دلایل ورود خود به این حوزه گفت: من در ابتدا مهندسی خوانده بودم، اما چون در رشته تحصیلی خود بازار کار مناسبی نداشتم، تصمیم گرفتم وارد رشتهای شوم که برای خانمها مناسب باشد و چالشهایی همچون تایم کاری یا محدودیتهای مربوط به حضور در محیطهای کاری را نداشته باشد؛ این تصمیم باعث شد تا به حوزه تولید پوشاک وارد شوم.
وی با تأکید بر این که هدف اصلی او از ورود به این صنعت حمایت از زنان سرپرست خانوار بوده است، گفت: من خودم سرپرست خانوار هستم و به خوبی میفهمم که شرایط مالی برای یک زن در این وضعیت چقدر سخت است؛ هدف من این بوده که فضایی امن و مناسب برای کار زنان فراهم کنم و تا حد ممکن شرایط مالی بهتری برای آنها ایجاد کنم؛ دلم میخواست که بتوانم یک برند داخلی با کیفیت بالا بسازم، بهطوری که دیگر نیازی به مقایسه با محصولات خارجی نباشد.
او همچنین در مورد همکاری با خواهرش که به تازگی به او در این کسب و کار پیوسته است، توضیح داد: خواهرم در بخشهای مختلف تولید، از جمله چرخ کاری، بستهبندی و اتوکاری، به من کمک زیادی میکند؛ من خودم مسئول خرید، برش، الگوسازی و نمونهگیری هستم و بخش عظیمی از کار را او انجام میدهد.
یکی از مشکلات اصلی که نوروزی در این مسیر با آن مواجه است، هزینههای بالای تولید به دلیل واردات پارچه است؛ وی با نگرانی از هزینههای زیاد گفت: واردات پارچه محدود است و اگر هم از خارج تأمین کنیم، قیمتها بسیار بالا هستند؛ این مسئله باعث میشود که نتوانیم قیمتهای پایینتری برای محصولاتمان ارائه دهیم، در حالی که هدف من این است که کار باکیفیتی را به بازار عرضه کنم، اما قیمتها بهدلیل هزینههای بالا، زیاد میشود.
او افزود: یکی دیگر از مشکلات ما اجاره مکان است؛ قیمتهای اجاره هیچ ثباتی ندارد و این باعث میشود که نتوانیم به راحتی فضای مناسب برای تولید پیدا کنیم؛ همین مشکلات هزینهای موجب میشود که قیمت نهایی محصولات بالا برود و من نمیخواهم که اینطور باشد، چون دوست دارم محصولات با کیفیت و قیمت مناسب به دست مردم برسد.
نسیم نوروزی در ادامه توضیح داد: برای حل این مشکلات در نظر دارم که تولید را به فروش مستقیم وصل کنم تا واسطهها حذف شوند و قیمتها کاهش یابند؛ من با چند اداره دولتی در ارتباط هستم و قرار است بهزودی از آنها کمک بگیرم تا فضایی برای عرضه مستقیم محصولاتم فراهم شود، این به من کمک میکند که از هزینههای اضافی واسطهها خلاص شوم و قیمتها را کاهش دهم.
وی در مورد نحوه تبلیغات برندش نیز نوروزی توضیح داد که برای بازاریابی محصولاتش بهصورت بازاریابی حضوری کار میکند و بازاریابان به فروشگاهها و بازارهای مختلف سر میزنند اما از آنجا که هزینه تبلیغات اینترنتی و عکاسی بسیار بالا است، هنوز نتوانسته است در این زمینه فعالیت چشمگیری داشته باشد.
او در خصوص نیروهای کاریاش گفت: در حال حاضر حدود ۱۲ نفر پرسنل داریم که در کارگاه یا خارج از کارگاه بهصورت نیمهوقت یا تماموقت فعالیت میکنند؛ بیشتر کارگران ما خانم هستند که بهدلیل شرایط خانوادگی، مانند بچهداری، نمیتوانند در محل کار حضور داشته باشند و برخی از کارها را در خانه انجام میدهند.
نوروزی همچنین به مسئله فروش محصولاتش اشاره کرد و گفت: در استان کرمانشاه، اکثر فروشگاهها از تهران خرید میکنند، حتی اگر محصولات ما از نظر کیفیت و قیمت رقابتیتر باشند؛ این مسئله برای من ناراحتکننده است، چون میخواهم تولیدات خودم در استانم فروش داشته باشند و مردم از کیفیت محصولات داخلی بهرهمند شوند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا در طول مسیر خود از حمایتها و تسهیلات دولتی بهرهمند شده است، گفت: امسال از سوی سپاه وام دریافت کردیم که تأثیر زیادی داشت؛ این وام به ما کمک کرد تا تجهیزات خود را بهروز کنیم و دیگر برای برش کاری به بیرون مراجعه نکنیم؛ همچنین چرخهای دوخت جدید خریدیم و توانستیم کارگاه را گسترش دهیم.
نوروزی در پایان سخنانش با اشاره به مشکلاتی که زنان سرپرست خانوار در مسیر کارآفرینی با آن مواجه هستند، اظهار داشت: برای زنان کارآفرین، حمایتهای دولتی میتواند تأثیر زیادی داشته باشد اگر حمایتها مستمر و در طول مراحل مختلف تولید و فروش باشد، میتوانیم به خودکفایی برسیم و محصولات با کیفیتی تولید کنیم که در بازار رقابت کنند؛ همچنین دولت باید به تولیدکنندگان فضای بیشتری برای فعالیت بدهد و به فروش مستقیم محصولات کمک کند.
او در نهایت به زنان سرپرست خانوار توصیه کرد که به تواناییهای خود اعتماد کنند و با هدفگذاری دقیق و توکل به خدا، مسیر موفقیت را طی کنند؛ زنان میتوانند با هدفگذاری و ایمان قلبی به موفقیت برسند؛ تنها باید تصمیم بگیرند و قدم اول را بردارند، حتی اگر مشکلات زیادی در مسیرشان باشد.
انتهای خبر/