حالت تاریک
سخنی با مسئولان؛

تکلیف لایحه عفاف و حجاب را زودتر مشخص‌کنید

تکلیف لایحه عفاف و حجاب را زودتر مشخص‌کنید

برای مردم، حفظ خانواده، جلوگیری از انحراف جوانانشان و حفظ دستاوردهای انقلاب مهم است. حال، مسئولین، با قانون فعلی و یا با قانون جدید این کار را انجام می دهند، خیلی برای مردم اهمیت ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»، به نقل از جهان‌نیوز، با وجود اینکه مردم انتظار دارند که مسئولین به طور جدی در مورد کشف حجاب و بی بند و باری این روزها که در کف خیابان شاهد هستیم، وارد عمل شوند، اما مشاهده می شود که روزها می گذرند و وضعیت به سمت نگران کننده ای رفته است. در این میان، بعضاً اظهارات مسئولین یا دستگاه ها هم قابل تأمل است.
 
اخیراً در بخشی از اطلاعیه مرکز رسانه قوه قضائیه در رابطه با اظهارات سخنگوی دولت در مورد لایحه عفاف و حجاب مبنی بر اینکه در موضوع مقابله با بی‌حجابی و مسئله کشف حجاب «دولت معتقد بود که نیازمند به اصلاح در قانون نیستیم و قوانین موجود کفایت می‌کند» و لزومی به ارائه لایحه جدید نیست، مع‎ذلک به‎دلیل اینکه قوه قضاییه این لایحه را تدوین و به دولت ارسال کرده و از این حیث لایحه قضایی محسوب می‎شده، لذا دولت به‎جای رویکرد مخالفت، رویکرد تعامل را برگزیده و لایحه را ظرف مدت ۲۰ روز تقدیم مجلس کرده است، آمده بود: «شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست رئیس جمهور محترم، بر اساس مصوبات خود در تقسیم کار دستگاه‌ها در زمینه عفاف و حجاب، تهیه لایحه را به عنوان وظیفه قوه قضاییه تلقی و اعلام کرده است و عدلیه بر اساس تکلیف واگذار شده از سوی این شورا که مصوباتش در حکم قانون است، اقدام به تهیه لایحه در کوتاهترین زمان ممکن نموده است».

همچنین در همین اطلاعیه تصریح شده بود: «رئیس قوه قضاییه در مقاطع زمانی مختلف طی سال گذشته و همچنین سال جاری، بار‌ها بر کفایت مجموعه قوانین و مقررات موجود برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی تاکید کرده و در سخنان چندباره رئیس عدلیه آمده که دستگاه‌هایی که در این خصوص وظیفه دارند هریک باید به تکالیف خود عمل نموده و منتظر قانون جدید نمانند، قوه قضاییه نیز در این راستا به موارد ارجاعی به عنوان جرایم ارتکابی رسیدگی خواهد کرد و از این حیث نیازی به انتظار برای تصویب قانون جدید نیست».
 
در این زمینه، چند نکته کوتاه قابل بیان است:
 
یک: در کشور ما تا دلتان بخواهد قانون، سند بالادستی و سیاستگذاری داریم؛ البته ممکن است در جایی نیاز به قانون، سند یا سیاستگذاری بهتر باشد اما مشکل اصلی ما در عمل نکردن به برخی از قوانین، اسناد و سیاستگذاری هاست. گاهی اوقات نیز با تساهل و تسامح رفتار می کنیم و اقدامات رفع تکلیفی انجام می دهیم. در زمینه حجاب و عفاف هم متأسفانه دستگاه ها و نهادهای گوناگون کشور، ترک فعل داشته اند و دارند. از جمله در دولت و قوه قضائیه شاهد ترک فعل و مسامحه بوده ایم و هستیم.
 
دو: پرسش ما این است که اگر واقعاً قوانین فعلی برای مقابله با کشف حجاب کافی  است –  که نظر برخی کارشناسان هم همین است – پس چرا شاهد ترک فعل برخی دستگاه ها و نهادها هستیم و اینگونه با موضوع کشف حجاب و بی بند و باری رفتار می شود؟!
 
سه: اگر قرار بر مماشات و تساهل و تسامح است، نه قانون فعلی و نه صد قانون و لایحه دیگر هم نمی تواند چاره کار باشد! تا زمانیکه مسئولین ما ورود جدی به موضوع نداشته باشند و متأثر از حاشیه ها و جنجال آفرینی های فضای مجازی و حقیقی باشند، این وضعیت بحرانی، بحرانی تر خواهد شد. مسئولین باید ببینند که تکلیفشان چیست و به آن عمل کنند.

رهبر انقلاب در یکی از دولت ها در دیدار با اعضای هیئت دولت و مدیران اجرایی کشور فرمودند: «همین مسئله‌ی امنیت اخلاقی که این روزها نیروی انتظامی و وزارت کشور دنبالش هستند، بسیار مسئله‌ی مهمی است. بله، جنجال می کنند - مثل همان قضیه‌ی بنزین و مثل خیلی از قضایای دیگر - ولی به این جنجالها نباید توجه بکنند؛ باید ببینند تکلیف چیست، آن را انجام بدهند».
 
چهار: برای مردم، حفظ خانواده، جلوگیری از انحراف جوانانشان و حفظ دستاوردهای انقلاب مهم است. حال، مسئولین، با قانون فعلی و یا با قانون جدید این کار را انجام می دهند، خیلی برای مردم اهمیت ندارد. دولت لایحه جدید داده یا قوه قضائیه و یا مجلس، این هم برایشان اهمیت ندارد. در هر صورت، نتیجه این است که نه به قانون فعلی به درستی عمل می شود و نه تکلیف لایحه عفاف و حجاب معلوم است. در واقع، موضوع حجاب و عفاف که دارای اهمیت بسیار زیاد و موضوعی چند بعدی است، هم اکنون در حالت معلق قرار دارد.
 
پنج: نکته پایانی اینکه همانگونه که در شرایط جنگ نظامی، تعلل و سستی می تواند عوارض جبران ناپذیر به دنبال داشته باشد، در جنگ همه جانبه فرهنگی هم تعلل و سستی، ممکن است عوارض جبران ناپذیری به ما تحمیل کند.

در جنگ نظامی ممکن است یک خاکریز یا سنگر را که اشغال شده، سریع به دست آوریم اما در جنگ فرهنگی، اگر یک خاکریز و سنگر را از دست بدهیم، به همین سادگی نمی توان دوباره به دست آورد. بنابراین مراقب سنگر حجاب و عفاف باشیم.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از