حالت تاریک
یادداشت؛

حضور نمایشی نمایندگان کرمانشاه در مجلس

حضور نمایشی نمایندگان کرمانشاه در مجلس

عملکرد ضعیف و نمایشی نمایندگان مجلس می‌توان در شکاف‌های میان اعتراض و مطالبه و تبدیل آن به یک معضل دید.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ طبق قانون اساسی بسته به جمعیت هر استان تعدادی از نخبگان شایسته و منتخب مردم به نمایندگی از مردم در مجلس شورای اسلامی به قانون‌گذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون می‌پردازند که با توجه به پیشرفت‌های چشمگیر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، متأسفانه در دورترین نقاط و مراکز مهم استان کرمانشاه با توجه به آمار، نه‌تنها در وضعیت مناسبی قرار نداریم بلکه به‌جای شتاب در پیشرفت به سمت وضعیت نامطلوبی پیش می‌رویم.

معین و یاری کننده مردم جمهوری اسلامی ایران در رسیدن به اهداف کلان انقلاب، دولت‌مردان، قانون‌گذاران و نیز قوه قضائیه بود که با پشتیبانی به‌حق امامین انقلاب و ستاد کل نیروهای مسلح، ایران را در جایگاه مناسبی در تصمیم‌گیری‌های کلان جهانی قرار داده است استان کرمانشاه نیز همواره پیشرو بوده و نقش مؤثری در عرصه‌های سیاسی، نظامی و اجتماعی کشور داشته است؛ اما چه شده که استان کرمانشاه به‌عنوان یکی از گران‌ترین استان‌ها در حوزه‌های مختلف هزینه‌های مادی و معنوی با کسب رکورد آمار شاخصه‌های منفی در ایران اسلامی شناخته‌شده است.

این سؤال پیش می‌آید که چه کسی عملکرد درستی در این استان نداشته است؟ به‌حق می‌توان گفت در حوزه‌های مدیریتی و نظامی این استان تلاش‌های بی‌شائبه‌ای صورت گرفته که با توجه به سیاست‌گذاری‌های کلان مملکت، مسیر درست بوده است؛ اما در حوزه راهبرد گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری و ایجاد شبکه نخبگانی در کشور متأسفانه در جایگاه مناسبی قرار نداریم دلیل را می‌توان به بخشی که وظیفه مطالبه گری، گفتمان‌سازی و شناسایی نخبگانی به عهده داشته، جویا شد.

مجلس شورای اسلامی به‌عنوان راه ارتباطی و مطالبه‌گرانه حقوق مردم در راستای پلکان مدیریتی این وظیفه را بر عهده دارد، در واقع بهارستان‌نشینانی که باید با شناسایی و احصای نظام مسائل از طریق شبکه نخبگانی و ارائه راهکار مناسب در حوزه مدیریتی و اجرایی وظیفه خود را انجام می‌دادند در استان به تیم‌سازی و جزیره‌ای کردن مدیریت‌های کلان استان و تصمیم‌گیری در اجرای امور با دخالت‌های غیرقانونی در انتصابات پرداختند.

وقتی نماینده مجلس به‌جای چراغ راه بودن برای تارنمایی حوزه مدیریتی، خود را به‌عنوان نه نماینده مجلس بلکه مسئول اجرایی در برطرف کردن مشکلات معرفی می‌کند، این امر موجب پیش آمدن دو اتفاق ناخوشایند می‌شود؛ اول آنکه سطح پوشش و تلاش بی‌شائبه مدیران اجرایی با نقدهای نامناسب جنابشان به سطح زیر صفر تنزل پیدا می‌کند و دوم اینکه ایجاد دو قطبی‌سازی در اجرای فرامین دولتی و حکومتی را به همراه دارد.

حال اینکه یک نماینده وظیفه رساندن مشکلات را به گوش مسئولان در حوزه‌های مختلف از خود دریغ می‌کند و با رقابت‌های غلط باعث از خود گسیختگی مجمع نمایندگان در استان می‌شود که این در هم گسیختگی در نداشتن جلساتی با مدیران اجرایی و مسئولان، خود نمایان این معضل نگران‌کننده در استان است.

پر واضح است در این حالت اگر درایت، زیرکی، تلاش وعدم خودنمایی مسئولان اجرایی و نیروهای مسلح نبود وضع از آنچه می‌بینیم نیز بدتر می‌شد.

در تراز انقلاب اسلامی، نماینده‌ای تراز انقلابی گمنام ولی خوش‌نام به رتق‌وفتق امور می‌پردازد این در حالی است که به‌صورت گسترده با شعارهای دروغین و دادن وعده‌های خلاف واقعیت که از دست نماینده در دالان‌های قانونی برنمی‌آید موجب ناامیدی، یاس و خودبزرگ‌بینی‌های دروغین، از دیدگاه مردم در راهبردهای انقلاب شده است.

نماینده‌ای که تعداد طرح‌ها و لوایح پیشنهادی وی در مجلس شورای اسلامی به انگشتان دو دست نیز نمی‌رسد و تنها منتظر نطق علنی در میان دوربین‌ها با دیدگاه نقد بدون راهکار و پیشنهاد، از دولت است باعث در هم گسیختگی حقوق مردم بر دولت و دولت بر مردم می‌شود.

درحالی‌که بخش اعظمی از مالیات برآورده شده کشور را استان کرمانشاه در حوزه مالی تأمین می‌کند با افتتاح چند پروژه نه باکیفیت بلکه نمایشی، سطح منشور سازمانی و وظیفه ارگان‌های اجرایی و شهرداری‌ها را نسبت به انتظار مردم به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد که این موضوع باعث می‌شود سطح وظیفه و خدمت به حرکت جهادی توسط مسئولان ارتقاء یابد.

به‌عنوان یک شهروند می‌توان گفت باید مطالبات از طریق مردم به گوش مسئولان برسد، اما به‌جای راه‌های قانونی که باید از طریق نمایندگان طی شود به خاطر دخالت نمایندگان در انتصابات، نقد از مسئولان به نقد از مهره‌های خودی تبدیل شده است و جالب آنجاست مدیری که باید پاسخگو باشد چون احدی از نمایندگان سؤال‌کننده نیستند، اغلب مسئولان به مقام طلب‌کار از مردم تبدیل شده‌اند.

در اصل‌های قانون اساسی به جد و مکرر نسبت به جمهوریت که یکی از اصول اساسی نظام مقدس جمهوری اسلامی است اشاره شده، اما نمودهایی از نبود و کم‌رنگ بودن نقش حلقه‌های نخبگانی میان مدیران اجرایی و مردم را با توجه به عملکرد ضعیف و نمایشی نمایندگان مجلس می‌توان در شکاف‌های میان اعتراض و مطالبه و تبدیل آن به یک معضل و اغتشاش دید.

در روزهای نزدیک به پایان دوران نمایندگی می‌بینیم که نمایندگان مجلس به‌جای حضور در مجلس شورای اسلامی برای تصمیم‌گیری‌های کلان کشوری و پیگیری مطالبات بر زمین‌مانده استان همچون دیگر نمایندگان سایر استان‌ها متأسفانه وقتشان در میان مجالس ختم و برگزاری نمایشی تجمع‌های تبلیغاتی سپری می‌شود که ارمغانی به‌غیر از فلاکت وعدم رسیدگی به مشکلات در سطح ملی برای کرمانشاه، چهره زخم‌خورده و سینه ستبر ایران اسلامی ندارد.

حال باید این سؤال را مطرح کرد: چه نماینده‌ای مناسب برای حضور در مجلس شورای اسلامی است؟ که با توجه به منویات مقام معظم رهبری، نماینده‌ای مناسب است که مشکلات و نظام مسائل از جمله کسری بودجه‌های عمرانی و فرهنگی، کسری بودجه‌های صنعتی و راهکارهای برون‌رفت از وضعیت موجود در حوزه‌ی صنعت- اشراف در مسائل و معضلات اجتماعی و ایجاد شبکه نخبگانی تخصصی در هر قشر را بداند و وظیفه مطالبه‌گری را به‌عنوان وکیل‌الرعیا، نه وکیل‌الدوله خوب درک کرده باشد.

 

حمیدرضا  حاتمی؛ خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد و فعال رسانه‌ای



انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از