حالت تاریک
جمیله علم الهدی:

خشونت فمینیستی در ایران جواب نمی‌دهد

خشونت فمینیستی در ایران جواب نمی‌دهد

همسر رئیس جمهور کشورمان در مصاحبه با یک نشریه آمریکایی تاکید کرد سیاست‌های خشونت فمینیستی در ایران به کار نمی آید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، جمیله علم الهدی، همسر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان، در اولین مصاحبه خود با یک رسانه آمریکایی، به تام اوکانر، نویسنده ارشد سیاست خارجی نیوزویک و معاون سردبیر امنیت ملی و سیاست خارجی این روزنامه، گفت که فمینیسم به سبک غربی یک ناهماهنگی برای جمهوری اسلامی ایران است. او تلاش‌های آمریکا و دیگر کشورها را برای صدور ارزش‌های خود به کشوری که در آن معتقد بود زنان از همه حقوقی که همیشه به آن‌ها نیاز دارند برخوردار بودند، مورد تمسخر قرار می‌داد.

علم‌الهدی به‌عنوان همسر رئیس‌جمهور ایران، حضور پررنگ‌تری نسبت به پیشینیان خود داشته است و حتی رئیسی را در سفر ژوئن به آمریکای لاتین همراهی کرده است. او از این کانون توجه برای دفاع از سابقه ایران در مورد حقوق زنان در میان محکومیت‌های مداوم ایالات متحده و دیگر کشور‌های غربی استفاده کرده است.

علم الهدی در گفتگو با نیوزویک اعلام کرد که واقعاً قوانین و مقرراتی بر زندگی زنان در ایران حاکم است. اما او تاکید کرد که این قانون یک سیستم برتر از آنچه در غرب وجود دارد، است. او فمینیسم را برابر با خشونت می‌داند.

نیوزویک خطاب به علم الهدی گفت: شما علاوه بر اینکه همسر رئیس جمهور ایران هستید، یک عالم برجسته و یک چهره فعال در عرصه‌های مختلف در جمهوری اسلامی ایران هستید. برای برخی از خوانندگان من که شاید با برخی از آن ابتکارات کاملاً آشنا نیستند، می‌توانید برخی از چیز‌هایی را که در خانه بیشتر فعال بوده اید توضیح دهید؟

علم الهدی: بسم الله الرحمن الرحیم. من در واقع آدم سیاسی نیستم. من تا قبل از انتخاب رئیس جمهور اینقدر فعالیت سیاسی نداشتم. با توجه به شرایط جدید در حال انجام فعالیت‌های جدید در حوزه‌های سیاسی هستم.

قبل از انتخاب رئیس جمهور به فعالیت‌های آکادمیک مخصوصاً در علم تربیت کودکان مشغول بودم. بعد از انتخابات مسئولیت فعالیت‌های سیاسی بیشتری را بر عهده گرفتم. پس از انتخابات ریاست جمهوری و جلسات فراوانی که با رئیس جمهور برگزار شد، متوجه شدم که سوء تفاهمات زیادی وجود دارد و جا برای شفاف سازی وجود دارد، بنابراین تلاش کردم تا مسئولیت‌ها را بر عهده بگیرم و در مورد موارد مربوطه شفاف سازی و روشنگری کنم.

قبل از آن دو مقاله در مورد زنان نوشتم، اما پس از آن به معرفی زنان ایرانی و نقشی که آن‌ها دارند پرداختیم. بنابراین، کنفرانس زنان تأثیرگذار را برگزار کردیم که در آن حداقل ۴۰۰ زن تأثیرگذار شرکت کردند و همچنین نمایشگاهی را برای تشریح توانایی‌های زنان و آنچه برای جامعه دارند برگزار کردیم.

به دلیل ازدواج اخیر شما [که علم الهدی در اینجا به عروسی خبرنگار نیوزویک در ۲۵ شهریور ۲۰۲۳ اشاره می‌کند]باید به شما بگویم که زنان در ایران تحت حمایت خانواده، پدر، همه اعضای خانواده هستند. آن‌ها به دلیل حمایتی که از خانواده دریافت می‌کنند، نقش مهمی در جامعه ایفا می‌کنند؛ و این کاملاً به این دلیل است که هسته اصلی خانواده نقش بسزایی دارد. زنان در ایران یا هر جای دنیا نقش تعیین کننده‌ای در حفظ هسته اصلی خانواده دارند، بنابراین نقش بسیار تعیین کننده‌ای در جامعه دارند.

مردان در ایران ترجیح می‌دهند از همسر خود نخواهند که کار کند یا پولی به خانه بیاورد. زنان به عنوان افرادی در نظر گرفته می‌شوند که در مقام مادر، همسر یا دختر با مردان عشق مشترک دارند.

شاید برای شما بسیار هیجان انگیز و جالب باشد که زنان در ایران برای حقوق خود مبارزه نکرده اند، زیرا از حقوق خود برخوردار هستند. آن هم به دلیل حفظ حرمت آن‌ها در جامعه توسط مردان است. ارزش‌هایی که زنان در کشور مستحق آن هستند، از نظر جنبه‌های اخلاقی، در واقع به قوانین و مقررات تبدیل شده‌اند. ما می‌توانیم این قوانین و مقررات را با شما به اشتراک بگذاریم.

جنبش فمینیستی سایر نقاط جهان نیز در ایران راه پیدا نکرده است و این در درجه اول به دلیل گرایش به خشونت است. برخلاف آن، زنان در ایران آرامش را ترجیح می دهند تا در معرض خشونت از طریق رویکرد فمینیستی. این تفاوت چشمگیر بین این دو عنصر است.

مجری بار دیگر از همسر رئیس جمهور پرسید: شما به سوء تفاهمات در مورد وضعیت حقوق زنان در ایران اشاره کردید. آیا می توانید انتقاداتی را که از سوی کشورهای غربی و آمریکا به خصوص در مورد وضعیت ایران و اتهامات آزاد نبودن زنان در ایران و نیاز به حقوق بیشتر مطرح شده است، بیان کنید؟

خوب، باید اعتراف کنم که آنها چیز زیادی از ایران نمی دانند. علت سوء تفاهم همین است. آنها به عمق وسیع رابطه بین زنان و مردم نپرداخته اند. به همین دلیل است که آنها زنان را با دید غربی می نگرند. باید اعتراف کنم که همه مردم استانداردهای جامعه را رعایت نمی‌کنند، اما آنچه غرب می‌خواهد در مورد زنان در ایران بیان کند، یک موضوع بسیار سیاسی است.

زنان در غرب، در واقع بیشتر آنها، احساس تنهایی می کنند. این به این دلیل است که خانواده و ازدواجشان کمتر مورد حمایت قرار می گیرند. به دلیل احساسات بسیار قوی، زنان باید بسیار مورد احترام قرار گیرند. اما در غرب، آنها کارهای زیادی برای انجام دادن دارند، به اندازه یک مرد کار انجام می دهند تا بتوانند حداقل استانداردهای زندگی را داشته باشند. این تفاوت چشمگیر زنان در غرب و زنان در ایران است.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از