حالت تاریک
شنبه, 01 دی 1403
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن پایگاه اطلاع رسانی مرصاد هستید؟
رفع نقاط حادثه‌خیز ضرورتی انکارناپذیر است
سرپرست اداره‌کل راهداری استان کرمانشاه:

رفع نقاط حادثه‌خیز ضرورتی انکارناپذیر است

سرپرست اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه گفت: عملیات ایمن‌سازی نقاط پرخطر، گام مهمی در جهت کاهش تصادفات و افزایش ایمنی جاده‌ها بوده است و تا پایان سال، چهار نقطه باقی‌مانده نیز ایمن خواهند شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ یزدان خسروی در نشست خبری که صبح امروز، چهارشنبه به مناسبت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری در محل این اداره‌کل برگزار شد؛ ضمن تبریک این هفته، گزارشی از وضعیت راه‌ها، حمل و نقل، و اقدامات انجام‌شده در استان کرمانشاه ارائه کرد و همچنین به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و چالش‌ها و راهکارهای موجود را تشریح کرد.

سرپرست اداره‌کل راهداری استان کرمانشاه در ابتدای این نشست، ضمن تبریک هفته حمل و نقل گفت: هفته حمل و نقل که از بیست و ششم آذرماه آغاز می‌شود، با سالگرد فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (ره) در تخلیه بنادر جنوبی کشور همزمان است؛ پایان این هفته نیز مصادف با یکم دی‌ماه است که با شروع فعالیت‌های زمستانی و خدمات‌دهی پرسنل راهداری در جاده‌های کشور همزمان است؛ در این جلسه قصد داریم گزارشی مختصر از عملکرد خود ارائه کنیم و به پرسش‌های شما پاسخ دهیم.

وی در ادامه، به بررسی وضعیت راه‌ها و راهداری در استان پرداخت و گفت: استان کرمانشاه با ۷ هزار و ۹۲۶ کیلومتر راه، دارای ۴۶۴ کیلومتر بزرگراه، ۵۲۰ کیلومتر راه اصلی، حدود هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه فرعی، ۴۲۰ کیلومتر راه مرزی و ۴ هزار و ۹۵۰ کیلومتر راه روستایی است.

وی به فعالیت‌های انجام‌شده در زمینه خدمات‌رسانی و نگهداری راه‌ها اشاره کرد و افزود: در استان کرمانشاه ۴۷ راهدارخانه فعال است که ۵۵۰ نفر نیروی انسانی در قالب ۵۳ اکیپ ثابت و سیار، به خدمات‌دهی در راه‌ها مشغول هستند.

خسروی به میزان تردد در استان کرمانشاه نیز اشاره کرد و گفت: طی هشت ماهه سال جاری، نزدیک به ۲۵ میلیون تردد مربوط به وسائل نقلیه سنگین و تعداد ۱۴ میلیون تردد مربوط به وسائل نقلیه سبک بوده است؛ بیشترین تردد در محور کرمانشاه به بیستون و بالعکس ثبت شده است.

در بخش فنی، خسروی به نصب تجهیزات هوشمند در محورهای استان اشاره کرد و گفت: اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه در راستای ارتقای سطح ایمنی و کنترل ترافیک در محورهای مواصلاتی استان، اقدام به نصب و راه‌اندازی سیستم‌های هوشمند نظارت تصویری کرده است؛ در حال حاضر ۶۲ دستگاه سامانه ثبت تخلف، پنج دستگاه توزین در حین حرکت، ۱۲۲ دستگاه تردد شمار و ۴۲ دستگاه دوربین نظارتی در راه‌های استان فعال است.

وی تصریح کرد: علاوه بر این، پیگیری‌های ویژه‌ای برای نصب سیستم‌های هوشمند در مرکز مدیریت راه‌ها و شهرستان‌های پاوه و مرز خسروی در حال انجام است؛ در حال حاضر، یک سامانه مرکزی در استان فعال بوده و دو سامانه دیگر نیز در شهرستان‌های پاوه و خسروی در آینده‌ای نزدیک راه‌اندازی خواهد شد.

وی همچنین افزود: در هشت ماهه سال جاری، این اداره‌کل با برگزاری ۷۱ مناقصه و ۵۳ استعلام، به منعقد شدن ۱۹ قرارداد بزرگ و ۴۸ قرارداد کوچک و متوسط دست یافته است؛ لازم به ذکر است که اداره فنی و نظارت، به‌عنوان زیرمجموعه معاونت فنی و امور روستایی، مسئولیت نظارت بر کلیه پروژه‌های عمرانی در حوزه پاسگاه‌های پلیس راه، راهدارخانه‌ها، پایانه‌های مرزی و ساختمان‌های اداری را بر عهده دارد.

وی خاطرنشان کرد: اداره ساخت و توسعه راه‌های فرعی و روستایی یکی از اداراتی است که به شدت از کمبود اعتبارات استانی رنج می‌برد؛ عملکرد این اداره به‌طور مستقیم وابسته به بودجه‌ای است که از کمیته‌های برنامه‌ریزی شهرستانی و استانی دریافت می‌کند؛ در هشت ماهه سال جاری، این اداره موفق به احداث ۴۷ کیلومتر راه روستایی و بزرگراهی کردن ۳ کیلومتر از راه‌های مرزی شده است؛ همچنین، عملیات اجرایی ۶۵ ابنیه فنی و ۸۱ کیلومتر بسترسازی نیز آغاز شده است؛ با این حال، به دلیل کمبود اعتبارات و محدودیت‌های فصلی، تکمیل این پروژه‌ها به سال آینده موکول شده است.

خسروی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون، حدود ۶۰۰ کیلومتر از راه‌های اصلی، فرعی و روستایی استان لکه‌گیری و روکش آسفالت شده است؛ با وجود این اقدامات، به‌دلیل گستردگی خرابی‌ها و محدودیت‌های فصلی، هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله داریم؛ در برخی مقاطع، به‌منظور ارائه خدمات بهتر به کاربران جاده‌ای، ناگزیر به انجام برخی تعمیرات موقت شده‌ایم که از نظر فنی ایده‌آل نیستند.

وی افزود: در همین راستا، معاونت راهداری اقدام به انعقاد قراردادی برای مشاوره و اسکن تمامی راه‌های شریانی، اصلی و مرزی استان کرده است، با تحلیل دقیق این اسکن‌ها و تطبیق آن‌ها با قراردادهای موجود، می‌توانیم برنامه‌ای جامع برای روکش آسفالت راه‌ها تدوین کنیم؛ بخش‌هایی که در قراردادهای فعلی پیش‌بینی نشده‌اند، از همین حالا در فرآیند مناقصه قرار گرفته‌اند تا ان‌شاءالله از اردیبهشت ماه سال آینده، عملیات روکش آسفالت در سطح وسیعی آغاز شود.

خسروی خاطرنشان کرد: ۱۹ نقطه حادثه‌خیز استان که همواره دغدغه‌ شهروندان بوده است، شناسایی و عملیات ایمن‌سازی آن‌ها آغاز شده است؛ خوشبختانه، ۱۵ نقطه از این ۱۹ نقطه به طور کامل ایمن‌سازی شده‌اند و عملیات چهار نقطه باقی‌مانده نیز تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید.

وی تأکید کرد: لازم به ذکر است که انتخاب این ۱۹ نقطه بر اساس آمارهای تصادفات و با توجه به میانگین کشوری صورت گرفته؛ به عبارت دیگر، این نقاط بیشترین تعداد تصادفات با تلفات جانی و مالی را به خود اختصاص داده بودند و به همین دلیل در اولویت ایمن‌سازی قرار گرفتند.

خسروی در ادامه بیان کرد: البته این بدان معنا نیست که در سایر نقاط استان مشکلی وجود ندارد؛ بلکه هدف از این اقدام، کاهش چشمگیر آمار تصادفات در نقاط پرخطر و سپس رسیدگی به سایر مناطق است؛ به زودی اطلاعات تکمیلی در این خصوص در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

خسروی گفت: مشکل فرسودگی ناوگان ماشین‌آلات سنگین، با میانگین سنی بالای ۳۰ سال، چالش جدی در اجرای پروژه‌های راهداری است؛ خوشبختانه، با استفاده از ظرفیت مناطق آزاد تجاری، اقدام موثری برای نوسازی این ناوگان صورت گرفته است.

وی افزود: در راستای حل این مشکل، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور اقدام به خرید یک هزار و ۲۰۰ دستگاه ماشین‌آلات از مناطق آزاد تجاری کرده است؛ این ماشین‌آلات به نسبت راه‌های استان‌ها توزیع خواهد شد و امیدواریم تا پایان سال، نوسازی ناوگان راهداری در استان کرمانشاه آغاز شود.

وی تصریح کرد: ابتدا قرار بود ماشین‌آلات خریداری شده تنها در استان‌های مناطق آزاد مورد استفاده قرار گیرد، اما با پیگیری نمایندگان مجلس، به‌ویژه نمایندگان استان کرمانشاه، این محدودیت برداشته شد و مقرر گردید این ماشین‌آلات به‌طور عادلانه بین تمامی استان‌ها توزیع شود. در سال گذشته، اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی استانی با ضریب افزایشی دو برابری از اعتبارات ملی، جمعاً ۶۰۰ میلیارد تومان، برای خرید ماشین‌آلات جدید در نظر گرفته شد.

خسروی گفت: با توجه به تأخیر در ابلاغ اعتبارات استانی سال جاری، تصمیم بر آن شد که از ظرفیت ماشین‌آلات خریداری شده از مناطق آزاد استفاده شود تا پس از توزیع این ماشین‌آلات، فرایند نوسازی ناوگان با استفاده از اعتبارات استانی و ملی ادامه یابد.

سرپرست اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه بیان کرد: البته، تخصیص ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار استانی به بخش ماشین‌آلات، ممکن است بر اعتبارات راه‌های روستایی تأثیرگذار باشد؛ برای رفع این نگرانی، مجوز برگزاری مناقصه برای اجرای بخشی از فعالیت‌های ساخت راه با استفاده از امکانات موجود سازمان و خرید مصالح به صورت امانی اخذ شده است؛ این اقدام، به ما امکان می‌دهد تا با وجود محدودیت‌های اعتباری، همچنان به اجرای پروژه‌های راه روستایی ادامه دهیم.

خسروی به وضعیت حمل و نقل عمومی در استان کرمانشاه نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حمل‌ و نقل عمومی استان با دارا بودن بیش از ۲۱ هزار راننده فعال در بخش کالا و ۱۵ هزار و ۵۸۵ دستگاه ناوگان، نقش مهمی در جابه‌جایی کالا ایفا می‌کند.

وی تأکید کرد: این ناوگان در هشت ماهه گذشته، بیش از ۳۸۹ هزار تن کالا را جابه‌جا کرده‌اند؛ در بخش مسافر نیز با ۲ هزار و ۲۲۸ راننده، بیش از ۳ میلیون مسافر در همین مدت جابه‌جا شده‌اند؛ این آمار نشان‌دهنده حجم بالای فعالیت و اهمیت حمل‌ونقل عمومی در استان است؛ استان کرمانشاه دارای پنج مرز رسمی است که دو مرز آن با کشور عراق به‌طور رسمی تأیید شده و سه مرز دیگر هنوز تأییدیه نهایی را از کشور مقابل دریافت نکرده‌اند.

خسروی افزود: بخش حمل‌ و نقل کالا در این استان با فعالیت ۹۱ شرکت، حجم قابل توجهی از کالاهای اساسی همچون مازوت، چغندرقند، سیمان (اعم از فله‌ای و کیسه‌ای)، کلینگر، علوفه، سنگ، گازوئیل، کنجاله و گندم را جابه‌جا می‌کند. در بخش حمل‌ونقل مسافری نیز ۶۲ شرکت فعال بوده و خدمات خود را در سطح استان ارائه می‌دهند.

وی تصریح کرد: در استان، ۶ مرکز مکانیزه معاینه فنی مختص ناوگان سنگین فعال است؛ همچنین، هیئت وزیران پنج مرز رسمی را تعیین کرده است؛ از این تعداد، دو مرز به صورت رسمی از سوی کشور عراق پذیرفته شده و در مورد سه مرز باقی‌مانده شامل سومار، شیخ صله و شوشمی، هنوز تأییدیه نهایی از طرف کشور مقابل دریافت نشده است.

خسروی در ادامه به آمار تصادفات جاده‌ای اشاره کرد و گفت: در هشت ماهه سال جاری، ۱۸۴ فقره تصادف با تلفات انسانی به وقوع پیوسته است که متأسفانه جان ۲۷۰ نفر از هموطنانمان را گرفته است. مقایسه این آمار با دوره مشابه سال قبل نشان‌دهنده کاهش اندکی به میزان سه درصد است که متاسفانه با توجه به اهمیت موضوع، قابل قبول نیست.

وی افزود: البته در زمینه پیشگیری از تصادفات، تلاش‌های بسیاری در حال انجام است؛ علاوه بر نصب تجهیزات هوشمند و اعمال قوانین دقیق‌تر، در حال بررسی راهکارهای جدید برای کاهش تصادفات و ارتقای ایمنی جاده‌ها هستیم.

سرپرست اداره‌کل راهداری استان کرمانشاه در پایان سخنان خود تأکید کرد: تلاش‌ها در راستای بهبود وضعیت راه‌ها و حمل و نقل استان ادامه دارد و نیازمند همکاری تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌ها است؛ وی همچنین از اصحاب رسانه خواست که در انتقال اطلاعات و آگاه‌سازی مردم در خصوص وضعیت راه‌ها و ایمنی جاده‌ها همکاری داشته باشند.

در نهایت، خسروی گفت: ما در اداره‌کل راهداری استان کرمانشاه، همواره در تلاش هستیم تا با رفع مشکلات موجود و به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید، خدمات بهتری به رانندگان و مسافران ارائه دهیم.

 

 انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از