حالت تاریک
ضرورت برخورد جدی با روزه‌خواری؛

روز‌ه‌خواری دهن‌کجی به ارزش‌های اسلامی است

روز‌ه‌خواری دهن‌کجی به ارزش‌های اسلامی است

با توجه به حرام بودن روزه‌خواری، برخورد با موارد روزه‌خواری امری ضروری است زیرا این موضوع نوعی دهن‌کجی به اسلام و ارزش‌های اسلامی محسوب می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد؛ روزه ماه رمضان به‌نوعی رفتار فرهنگی در جامعه ایران است و دارای آداب‌ و رسومی ویژه و خاص است در واقع در این ماه مبارک و چند روز پیش از آن، چهره شهرها و به‌تبع روستاها  تغییر می‌کند و حال‌وروز مردم عوض می‌شود.

 در اسلام روزه‌داری از اهمیت خاصی برخوردار بوده و تنها عبادتى است که به خداوند متعال اختصاص‌ یافته است؛ روزه ماه مبارک رمضان، یکی از واجبات معنوی و اخلاقی مهم در دین اسلام است که در چندین آیه از قرآن کریم از جمله در سوره‌ بقره، مائده، مجادله و حج به آن اشاره شده ‌است.

روزه‌داری با توجه به فواید بدنی که دارد، تمرینی مؤثر و ضروری برای خودسازی و تقویت اراده انسان است و سودمندی‌های بسیاری برای افراد و اجتماع و جامعه ایمانی اسلام دارد، از سوی دیگر در همه نظام‌های حقوقی جهان، به خاطر شکستن حریم قانون و عدم رعایت حقوق مردم و حاکمیت، مجازاتی در نظر گرفته‌شده به همین خاطر در ماه رمضان با توجه به اهمیت ویژه‌ این ماه، روزه‌خواری نیز مشمول قوانین تنبیهی است که آحاد مردم باید پایبند به آن باشند.

روزه‌خواری دهن‌کجی به ارزش‌های دینی و اسلامی 

حجت‌الاسلام والمسلمین حجت‌الله فاضلی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: حفظ حرمت و حفظ شئون ماه مبارک رمضان بر همه جامعه اسلامی چه کسانی که روزه می‌گیرند و چه کسانی که روزه نمی‌گیرند، لازم و واجب است.

رئیس اداره سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان کرمانشاه عنوان کرد: روزه‌خواری درواقع دهن‌کجی به این ارزش‌های دینی و سنت اسلامی است و در شریعت مقدس اسلام هم پسندیده نیست در واقع بر اساس احکام قضایی اسلام با تعزیراتی که در نظر گرفته‌شده است، افراد روزه‌خوار باید پاسخگوی عملکرد خودشان باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین فاضلی اذعان کرد: فرهنگ حفظ حرمت ماه مبارک رمضان امری لازم است و باید توسط دستگاه‌های متولی فرهنگ و مراکز آموزشی در جامعه اسلامی به‌خوبی تبیین شود که بصیرت اجتماعی بالا رود و مردم بدانند شخصی که روزه نیست مفهومش این نیست که در ملأعام می‌تواند روزه‌خواری کند.

رئیس اداره سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان کرمانشاه خاطرنشان کرد: ماه مبارک رمضان یک ماه محترم و مقدس است و حفظ شئون آن بر همه‌ جامعه اسلامی لازم است درواقع با پرهیز از روزه‌خواری برای کسی که روزه‌دار نیست به شکلی این مهم پیام را به جامعه منتقل می‌کند که این ماه، ماه روزه گرفتن است ماه قیام و ماه تربیت و تهذیب است.

حجت‌الاسلام والمسلمین فاضلی تأکید کرد: جامعه اسلامی در ماه مبارک رمضان باید به سمت تربیت، تهذیب و تعالی در حال حرکت باشد که حفظ ارزش‌ها در جامعه اسلامی با بهترین عملکرد تقویت شود و مجموعه دستگاه‌هایی که در این رابطه وظیفه‌ای دارند برای آگاهی‌بخشیدن به مردم با نصب تابلو‌نوشته‌هایی در بیلبوردها تلاش کنند جامعه را به این امر مهم هشدار دهند.

رئیس اداره سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان کرمانشاه در پایان افزود: ان‌شاءالله با حفظ حرمت ماه مبارک رمضان که عموم جامعه اسلامی به آن ایمان داشته و پایبند هستند، در بین جوانان و کسانی که فضای اجتماعی اسلامی را مشاهده می‌کنند با رعایت کردن اعمال، این مهم دینی پاس داشته شود. 

روزه‌داری عاملی برای تقویت اراده و تهذیب نفس

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی صادقی‌امین در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: روزه‌داری یکی از احکام در دین مبین اسلام است و نه‌تنها جنبه عبادی و مذهبی دارد بلکه از مبحث تقویت اراده و تهذیب نفس برخوردار است.

مدرس سطح عالی حوزه علمیه امام خمینی(ره) شهرستان هرسین عنوان کرد: جدای از دین اسلام و مذهب تشیع و اهل سنت، دیگر ادیان نیز به تقویت اراده و تهذیب نفس پرداخته‌اند اما دین اسلام چون دین خدا و از جانب خداوند آمده است در رابطه با تهذیب نفس و اراده انسان بر روزه‌داری تأکید شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی‌امین بیان کرد: پزشکان مطرحی، برای روزه‌داری ثمراتی را بیان کرده‌اند که وقتی سلول‌های بدن انسان چند ساعتی تشنگی و گرسنگی می‌کشند به تعبیری سلول‌های ضعیف بدن انسان از بین می‌روند و سلول‌های جدیدی جایگزین آن می‌شود که این خود یکی از وجود برکات روزه است و جا دارِد این نعمت بزرگ الهی را ارج بنهیم.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: گاهی اوقات پیش می‌آید که انسان توان روزه گرفتن نداشته یا واقف نیست یا آگاهی ندارد یا اینکه خدای‌نکرده پایبند نیست، اما باید به‌حکم انسانیت و به احترام دیگر هم‌وطنانمان کف نفس کنیم، یعنی اصطلاحاً از خوردن و آشامیدن خودداری کرده و احترام بگذاریم.

مدرس سطح عالی حوزه علمیه امام خمینی(ره) شهرستان هرسین اذعان کرد: چه خوب است که انسان به خاطر دوستانش هم که شده شئون روزه‌داری را رعایت ب
کند، به‌عنوان‌مثال کسانی که به دلیل بیماری نمی‌توانند روزه‌بگیرند اما به خاطر احترام به دوستان و هم‌وطنان روزه‌دارشان از خوردن و آشامیدن در ملأعام پرهیز می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: افراد پرهیزکار با خدای متعال معامله می‌کنند و می‌گویند خدایا به خاطر بزرگداشت دین تو و به خاطر اینکه احکام تو جاری شود منی که مشکل‌ دارم و نمی‌توانم روزه‌ بگیرم در انظار عمومی روزه‌خواری نمی‌کنم صرفاً برای اینکه بر احکام تو ارج بنهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی‌امین در پایان افزود: چقدر خوب که انسان معامله‌اش را با خدا کند که خداوند متعال خوب معامله‌گری است در قرآن کریم آمده که خداوند متعال در رابطه با دنیا و آخرت معاملاتی را مطرح می‌کند که بر اساس آن کسانی که آخرت را می‌خرند، چقدر سود می‌کنند.


روزه‌خواری موجب از بین رفتن روح ایمان در انسان می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین مسلم کماسی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: بنا به آیه ۸۳ سوره‌ بقره يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ روزه از عباداتی است که در ادیان گذشته و اسلام مورد توجه خاص قرار گرفته است.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه ناحیه کرمانشاه عنوان کرد: خداوند متعال می‌فرماید روزه خاص مسلمانان نیست بلکه در ادیان دیگر هم واجب بوده و هدف و فلسفه روزه را تقویت روحیه تقوا گرایی و پرهیزکاری بیان می‌کند همان‌گونه که روزه موجب تقویت تقوا می‌شود لذا روزه‌خواری موجب از بین رفتن روح ایمان در انسان می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین کماسی تصریح کرد: امام صادق (ع) فرموده است: «مَنْ‏ أَفْطَرَ يَوْماً مِنْ‏ شَهْرِ رَمَضَانَ‏ خَرَجَ‏ رُوحُ‏ الْإِيمَانِ‏ مِنْهُ‏؛ هر کسی [روزه] یک روز ماه مبارک رمضان را [بدون عذر] بخورد، روح ایمان از او جدا می‌شود»، اگر کسی یک روز ماه رمضان را بدون هیچ‌گونه عذری افطار کند؛ یعنی نه مسافر و نه مریض باشد؛ بلکه در وطن خود است و می‌داند که روزه گرفتن بر او واجب است، اما با سرپيچی از فرمان خدای تبارک‌و تعالی روزه نمی‌گيرد، مرتکب گناه و فعل حرام شده است و گرفتار عقوبت اخروی خواهد شد.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه ناحیه کرمانشاه خاطرنشان کرد: در شرع مقدس، روزه‌خواری را گناه و حرام می‌داند، البته برخی از افراد، به دلایلی مانند بیماری و سفر، از این حکم واجب استثنا هستند و روزه گرفتن بر آن‌ها، واجب نیست؛ اما این افراد نیز نباید در ملأعام، مرتکب عمل روزه‌خواری شوند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد؛ پایبندی به احکام اسلامی و شرعی امری ضروری است و در این میان پرهیز از روزه‌خواری در ملأعام هم دستوری دینی و هم عملی انسانی است که باید مبنای عمل قرار گیرد.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از