حالت تاریک
خط‌شکنان جنگ اقتصادی را دریابیم؛

کارگران شتاب‌دهنده‌های کشور در مسیر توسعه

کارگران شتاب‌دهنده‌های کشور در مسیر توسعه

کارگران به ویژه در جامعه ایرانی که درگیر تحریم و جنگ اقتصادی است، در حکم شتاب‌دهنده‌های کشور در مسیر توسعه عمل می‌کنند.

 

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی«مرصاد»؛ در اسلام کار و تلاش از کرامت خاصی برخوردار بوده و بر اساس فرمایش قرآن، پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع)، بالاترین و بهترین دریافت و برداشت انسان در دنیا کار و تلاش است.

کارگران، سربازان جنگ اقتصادی هستند، پویایی تولید به دست‌های توانمند و زحمت‌کش کارگران گره‌خورده و موتور محرکه اقتصاد هر جامعه‌ای را تشکیل می‌دهند لذا ۱۱ ارديبهشت که به‌نام روز جهانی كار و كارگر نامگذاری شده نشان بر اهميت وجود و فعاليت قشر كارگر در هر جامعه‌ای است‌ که باید مورد تقدیر قرار گیرد.

«کار» شرف انسان و «بیکاری» نقصان و ضعف است 

نصرالله شفیعی در گفتگو با خبرنگار  اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: روز کارگر یکی از روزهای مهم و قابل توجه در تقویم است که ضرورت دارد به این مناسبت مسئولان، کارفرمایان و کارگران به چند نکته توجه داشته باشند.

این استاد دانشگاه افزود: مقام کارگر در دین مبین اسلام بسیار والا است و قبل از هر چیز به تعبیر امام راحل خداوند خود اولین کارگر است و در قرآن آمده که حضور خداوند هر روز و در تمام کارها مشهود است.

وی گفت: کار یک شرف و یک مزیت برای هر انسانی است که می‌خواهد در این کره خاکی زندگی کند و بیکاری نوعی نقصان و ضعف به شمار می‌آید.

شفیعی تصریح کرد: پیشرفت و عزت ملت‌ها در پرتو کار و تلاش است کارگران باید به خود ببالند که شغلشان شغل خدایی است، کارگران می‌توانند مزایای بسیار زیادی برای جامعه داشته باشند به عبارتی پشتوانه پیشرفت و ترقی هر جامعه و سعادت هر ملت در گرو کار و تلاش کارگران است.

وی اذعان داشت: اگر در یک جامعه فرهنگ کار و تلاش ضعیف شود طبیعتاً آن جامعه یک جامعه عقب‌مانده خواهد بود پس کارگران باید متوجه‌ شأن و جایگاه خود باشند و بفهمند که مقامی بس بزرگ دارند همان‌طور که در روایات آمده پیامبر خدا(ص) دست پینه‌بسته کارگر را می‌بوسند.

وی گفت: علاوه بر ارج و منزلت کار، کارگران نیز در کنار آن باید به کیفیت کار خود توجه داشته باشند و به عبارتی این فرهنگ دینی را در خود تقویت کنند که بهترین کارگر آن است که کارش را با اتقان بیشتر انجام دهد. 

این استاد دانشگاه گفت: هرچه که در انجام کارها دقت و محکم‌کاری بیشتری صورت گیرد، بهره‌وری در حوزه خدمات عمومی و اجتماعی بیشتر خواهد شد‌‌.

وی با بیان اینکه مسئولان نظام جمهوری اسلامی به قشر شریف کارگران بسیار بدهکار هستند، افزود: همان‌گونه که پیشرفت، سعادت، رفاه جامعه و برخورداری مردم از امکانات لازم در دستان کارگران است از این‌رو مسئولان باید هوای کارگران را داشته باشند به عبارتی کارگران در نظام جمهوری اسلامی نباید احساس مظلومیت و فقر داشته باشند.

شفیعی خاطرنشان کرد: باید آن‌چنان به شأن و جایگاه کارگران توجه شود که هر کارگری به شغل خود افتخار کند، اگر این فرهنگ به جامعه تزریق شود روحیه کارگران نیز در کارکردن و خدمت مضاعف خواهد شد لذا باید شأن و جایگاه کارگر همانند دیگر مشاغل و افراد جامعه حفظ شود و خدای ناخواسته به عنوان قشری فرودست به آنها نگریسته نشود.

وی با بیان اینکه همه مسئولان در بالابردن شأن و مقام کارگران در جامعه بکوشند، گفت: باید به معیشت این قشر زحمت‌کش نیز توجه شود همه انسان‌ها برای گذران زندگی خود نیازمند معیشتی هستند که بتوانند به خوبی زندگی کنند و نیازهای اولیه آنها تأمین شود و به عبارتی درگیر مشکلات اقتصادی نباشند.

شفیعی ادامه داد: بنابراین وظیفه تمام مسئولان به‌کارگیری تمامی تلاش خود برای رفع نیازهای اقتصادی این قشر تاثیرگذار در جامعه است، حقوق کارگران باید با وضعیت تورم در جامعه تناسب داشته باشد.

وی بیان کرد: باید نظارت‌های کافی بر کارفرمایان وجود داشته باشد اگر کارفرمایان احساس کنند که نظارتی بر آنها وجود ندارد چه بسا نسبت به تضییع حقوق کارگران اقدام کنند و حق آنها را آن‌چنان که در قانون برایشان مقرر شده ادا نکنند.

مسئولان بدون هیچ مسامحه‌ای از حقوق کارگران دفاع کنند

شفیعی افزود: در طول تاریخ دیده شده که گاهی پیمانکاران و کارفرمایان نگاهی ظالمانه و استثمارگرانه نسبت به کارگران دارند به عبارتی حتی امتیازاتی را که در قراردادهای خود با کارگران می‌نویسند رعایت نمی‌کنند و با حداقل مزایا با کارگران خود برخورد می‌کنند از این رو مسئولان و ناظران وظیفه دارند تا بر این قراردادها نظارت و تاکید داشته و بدون هیچ‌گونه مسامحه‌ای نسبت به احقاق حقوق کارگران اقدام کنند تا شأن و جایگاه آنها در جامعه حفظ شود.

وی ادامه داد: در معیشت یک کارگر نباید فقط شخص کارگر را در نظر گرفت بلکه باید متوجه بود که هر کارگری دارای خانواده‌ای است که به او وابسته و نیازمند هستند لذا باید نیازهای حداقلی کارگران و خانواده‌های آنها تامین شود.

شفیعی با بیان اینکه نباید از حقوق کارگران زن نیز غافل شد، گفت: بخش بزرگی از جامعه کارگران کشور را زنان تشکیل می‌دهند، برخی زنان شاغل در کنار کارهای منزل و تربیت فرزندان به کارگری هم می‌پردازند. 

وی افزود: زحمات یک زن کارگر فراتر از زحماتی است که یک مرد کارگر انجام می‌دهد از این‌رو باید قوانینی وضع شود تا حقوق خانم‌ها در این رابطه به خوبی رعایت شود تا بتوانند هم‌زمان با نقش‌آفرینی در امر تولید در نقش کارگر، نقش مادری و همسری خود را نیز در خانواده به خوبی انجام دهند تا شاهد یک جامعه سالم باشیم.

اجرای ۱۰۰ برنامه در کرمانشاه برای تجلیل از کارگران در واحد‌های اقتصادی

حجت الاسلام والمسلمین امین‌الله سلیمانی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی «مرصاد»؛ ضمن تبریک هفته کار و کارگر، اظهار داشت: بر اساس منویات مقام معظم رهبری کارگران در راستای تحقق شعار امسال یعنی «جهش تولید با مشارکت مردم» نقش مهم و بی‌بدیلی ایفا می‌کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه، در تشریح برنامه‌ها و اقدامات هفته کارگر گفت: بیش از ۱۰۰ برنامه در سطح واحدهای اقتصادی استان به منظور تجلیل از قشر زحمت‌کش کارگر در استان در حال انجام است‌.

وی ادامه داد: تعداد ۳۰ نفر از منتخبان جامعه کارگری استان در برنامه‌های ملی از جمله دیدار با رهبر معظم انقلاب و همچنین در برنامه اختتامیه جشنواره امتنان که با حضور رئیس جمهوری در ۱۱ اردیبهشت برگزار می‌شود، حضور خواهند داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین سلیمانی خاطرنشان کرد: در راستای تجلیل و گرامیداشت از مقام کارگران برنامه‌های متنوع فرهنگی و ورزشی، در سطح استان اجرا می‌شود که از جمله دیدار منتخبان کارگری و کارفرمایی با نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کرمانشاه، بازدید مسئولان از واحدهای کارگری به منظور دیدار با کارگران، سرکشی از بیماران کارگر در بیمارستان شهدا و برگزاری میز خدمت در مصلای نماز جمعه و اجرای برنامه‌های ورزشی و تجلیل از کارگران در سطح واحدهای تولیدی از مهم‌ترین آنها است.

شعار امسال هفته کارگر «مشارکت کارگر، جهش تولید و ایران قوی»

وی با بیان اینکه «مشارکت کارگر، جهش تولید و ایران قوی» شعار هفته کارگر است، تصریح کرد: کارگران در سنگر نخست رفع محرومیت و شکوفایی اقتصادی قرار دارند که تلاش‌های آنها بسیار ارزشمند است.

برکات رفاه و آسایش کارگران موجب رونق آرامش و تقویت امید در جامعه می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین حجت‌الله فاضلی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: کارگر در نظام اسلامی و دین مبین اسلام جایگاه ویژه‌ای دارد و معروف است که پیامبر عظیم‌الشأن اسلام بر دستان کارگر بوسه زده است. 

این کارشناس مذهبی افزود: اینکه کارگر از راه تلاش و کار فیزیکی و یدی برای امرار معاش خود و خانواده‌اش اقدام می‌کند خود، نوعی جهاد است که در این رابطه روایت‌های فراوانی داریم.

وی ادامه داد: از جمله امام رضا(ع) می‌فرمایند: الكادُّ على عِيالِهِ كالمُجاهِدِ في سبيلِ اللّه، یعنی آن‌کس که برای کسب روزی حلال تلاش می‌کند و زحمت می‌کشد همانند مجاهدی‌ است که در راه خدا تلاش و جهاد می‌کند لذا جایگاه کار و کارگر جایگاه بسیار ویژه‌ای است و امامین انقلاب حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری نیز عنایت ویژه‌ای به کارگر دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین فاضلی تصریح کرد: هر اندازه نظام پشتیبان قشر زحمت‌کش و مولد کارگر باشد به همان اندازه استقلال و بی‌نیازی جامعه نسبت به قدرت‌های جهانی کاسته می‌شود لذا عرصه کار و کارگر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی افزود: هر اندازه در تأمین اجتماعی و حقوقی، عدالت اجتماعی، امنیت، تأمین مسکن و معیشت این قشر اساسی جامعه تلاش، مجاهدت و برنامه‌ریزی به خرج داده شود، مسیر پیشرفت کشور هموارتر و اقتصاد کشور شکوفاتر خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین فاضلی تصریح کرد: با توجه به تبعات اقتصادی بسیار مهمی که کار کارگران برای کشور در پی دارد مقام معظم رهبری به آنها توجهی ویژه داشته که این توجه بسیار دقیق، موشکافانه و به حق است.

وی اذعان داشت: جامعه‌ای که کارِ کارگر در آن محترم شمرده شود به استقلال واقعی می‌رسد و جامعه‌ای که نسبت به زحمات کار و کارگر بی‌توجه باشد و به دنبال مونتاژ واردات و محصولات خارجی باشد، به اقتصاد کشورهای دیگر وابسته و نیازمند می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین فاضلی گفت: از این رو مسئولان و کارفرمایان باید اهمیت و قدرِ کارِ کارگران در جامعه را درک کنند و مجموعه نظام نیز در پی حمایت روزافزون از آنها باشد.

وی افزود: باید تلاش کرد تا قشر کارگر و جامعه کارگری که درصد بالایی از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند در آسایش و رفاه لازم به سر برند، تبعات و برکات رفاه و آسایش کارگران موجب رونق آرامش و تقویت امید در جامعه می‌شود زیرا قشر عظیمی از جامعه در اصناف مختلف را کارگران تشکیل می‌دهند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین فاضلی بیان کرد: باید علاوه بر تقویت قوانین کنونی قوانین عادلانه‌تری در حمایت از کارگران تصویب شود و مسئولان، زدودنِ غبار از چهره کارگران و حمایت از آنها در جنبه‌های مختلف را باید همیشه در دستور کار خود قرار دهند و به پشتیبانی از این قشر ضروری جامعه افتخار کنند. 

وی ادامه داد: حضرت امام خمینی(ره) به کارگران بسیار اهمیت می‌دادند و می‌فرمودند که « من یک موی این کوخ‌نشینان را به تمام دنیای کاخ‌نشینان نخواهم داد».

این کارشناس علوم دینی گفت: کارگران در عرصه‌های مختلفی هم‌چون دفاع از آب و خاک، امنیت، استقلال، ناموس و حیثیت مملکت بیشترین شهدا را به جامعه تقدیم کرده‌اند و بیشترین نقش را در پشتیبانی و حمایت از انقلاب داشته و دارند. 

وی عنوان کرد: دشمنان در اوایل انقلاب بسیار تلاش کرد تا با نفوذ در اصناف و گروه‌های کارگری در پیشبرد نظام خلل وارد کنند که خوشبختانه با بصیرت و دانایی قشر کارگری نقشه شوم آنها نقش بر آب شد و به مقاصد پلید خود در این زمینه نرسیدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی «مرصاد»؛ تجلیل از کارگران و جامعه کارگری تکریم از تولید و کمک به توسعه اشتغال است لذا هفته کارگر فرصتی است تا به رفع مشکلات این قشر بیشتر رسیدگی شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از