حالت تاریک
مدیرعامل بازآفرینی شهری مطرح کرد:

سوءمدیریت علت وجود محلات کم‌برخوردار در کرمانشاه

سوءمدیریت علت وجود محلات کم‌برخوردار در کرمانشاه

مدیرعامل بازآفرینی شهری با بیان اینکه در استان کرمانشاه ۲۶ محله کمتر برخوردار وجود دارد، گفت: علت وجود این محلات کم‌برخوردار ناشی از تدابیر مدیریتی بوده است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ سیدمحمد آئینی ظهر امروز یک‌شنبه در جلسه ستاد بازآفرینی شهری که در سالن جلسات شهید سلیمانی استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به اینکه محلات قدیمی سکونتگاه‌های پدران و مادران ما هستند اصطلاح حاشیه‌نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی، زیبنده نیست لذا بهتر است واژه محلات کمتر برخوردار را به‌کار ببریم.

 مدیرعامل بازآفرینی شهری و معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در استان کرمانشاه ۲۶ محله کمتر برخوردار وجود دارد که بخشی از علت عدم برخورداری ناشی از تدابیر مدیریتی بوده است.

وی با بیان اینکه بازیگر اصلی و مسئول بازآفرینی و بافت فرسوده شهری، شهرداری‌ها هستند، گفت: شهرداری‌ها شرکای راهبردی بازآفرینی هستند.

آئینی با اشاره به اینکه اعضای شورای اسلامی شهرها سفیران بازآفرینی هستند، ادامه داد: شورای اسلامی شهر باید مطالبه‌گر حقوق مردم باشد.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ رکورد صدور پروانه در کشور شکسته شد طوری‌که از مرز ۹۵ هزار واحد عبور کرد، گفت: در دولت سیزدهم عملیات نوسازی بیش از ۲۸۵ هزار واحد در بافت‌های فرسوده کشور آغاز شد که نسبت به تمامی دولت‌های گذشته میزان رکورد نوسازی را به خود اختصاص داده است.

آئینی خاطرنشان کرد: در طی دولت مردمی، تاکنون ۱۰۰ هزار واحد فرسوده تخریب شده و برای ۲۸۶ هزار واحد پروانه صادر شده است که در تاریخ نوسازی کشور بی‌سابقه بوده است.

وی ادامه داد: کلید واژه‌های شهرسازی در استطاعت، مسکن در استطاعت و مسکن تدریجی اخیراً وارد نظام شهرسازی شده و در فضای موجود مردم می‌توانند با تکیه بر توانمندی خود مسکن بسازند.

آئینی در ادامه به طرح کلید به کلید اشاره کرد و گفت: این طرح فرصتی طلایی برای سرعت‌بخشی به بازآفرینی محلات شهری و بهبود کیفیت محیط زندگی شهری در محلات هدف بازآفرینی است.

وی ادامه داد: شهرداری‌ها می‌توانند با هوشمندی تعامل خوبی با ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها برقرار، پروژه‌های مشترک تعریف و از این فرصت برای گره‌گشایی و نفوذپذیر کردن بافت‌های ناکارآمد استفاده کنند.

این مسئول در ادامه با اشاره به بازدید روز گذشته از برخی محلات شهرستان سرپل‌ذهاب گفت: خواسته بچه‌های محلات محروم به‌جای پارک و مکان بازی، آسفالت کوچه و خیابان‌ها بود که باید بدون سقف و سهمیه برای کرمانشاه قیر در نظر گرفت و معابر خاکی را جمع کنیم.

وی با بیان اینکه ۹۵۰ هزار تن قیر نیاز است تا معابر خاکی‌ برطرف شود، تصریح کرد: ۱۷ درصد قیر رایگان سهم شهرداری‌ها است که پیشنهاد دادیم ۲۵ درصد قیر شهرداری‌ها به محلات کم‌برخوردار برای بازآفرینی اختصاص پیدا کند و در این راستا گروه‌های جهادی باید مطالبه‌گری کنند.

آئینی با اشاره به اینکه توجیه‌کردن و جلب اعتماد ساکنان بافت‌های فرسوده، کار نوسازی مسکن در این بافت‌ها را رونق می‌دهد، اذعان داشت: به گروه‌های جهادی به شکل سازمان‌یافته آموزش‌های لازم داده شود تا بتوانند به عنوان پلی میان ساکنان بافت‌های فرسوده و سرمایه‌گذاران عمل کرده و آن‌ها را به نوسازی تشویق کنند.

این مسئول با اشاره به اینکه در دولت مردمی شهید رئیسی بیش از ۵۰ امتیاز، حقوق و مشوق برای مردم در نوسازی بافت‌های فرسوده ارائه شد، گفت: گروه‌های جهادی، بسته‌های تشویقی نوسازی در محلات فرسوده شهری را برای مردم تشریح می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از ابتکارات خوب استان کرمانشاه این است که بازآفرینی شهری و نهضت ملی درهم آمیخته است و در ساخت و بهسازی منازل از زمین‌های بافت فرسوده استفاده کرده است.

آئینی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه نباید کمیت را فدای کیفیت کرد، گفت: کمیته سیما منظر شهری باید فعالانه‌ و سخت‌گیرانه‌تر عمل کند تا چهره شهر دچار اغتشاشات بصری نشود.

وی در بخش دیگری از سخنانش، تولید ۱۰ هزار واحد مسکن به‌صورت مشارکتی بر روی املاک و اراضی شرکت‌ها، از دیگر اهداف و برنامه‌های سال ۱۴۰۳ عنوان کرد و گفت: اجرای بسته تشویقی ۱۹ بندی کالبدی توسط تمامی شهرداری‌های شهرهای دارای محدوده‌های مصوب و ترویج و تبیین همه بسته‌های تشویقی ویژه نوسازی بافت‌های فرسوده شهری از جمله برنامه‌های شرکت  بازآفرینی شهری است.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از