حالت تاریک
‍ یادداشت؛

شریان‌های مرگ‌بار گیلانغرب نیازمند توجه ویژه دولت

شریان‌های مرگ‌بار گیلانغرب نیازمند توجه ویژه دولت

جاده گیلانغرب به کرمانشاه و گیلانغرب به قصر شیرین بالقوه مرگ‌آفرین است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ یکی از مطالبات و البته دغدغه‌های مؤکد مردم شهرستان گیلانغرب پیگیری ضعف و استهلاک جاده‌هایی است که امروزه به شریان‌های مرگ‌بار با توجه به افزایش بار ترافیکی و افزایش تعدد خودرو برای مردم این دیار مبدل شده است. 

وضعیت غیر استاندارد، ساخت غیرکارشناسی و گاهاً جاده‌های خارج از ظرفیت و باریک، اکنون در خیلی از محورهای گیلانغرب به شریان‌های مرگ‌بار و مخاطره‌آمیزی بدل شده‌اند که هر از چند گاهی خانواده و خانواده‌هایی را از این خطه به عزا می‌نشانند. 

شهرستان گیلانغرب در غرب استان کرمانشاه با بیش از ۶۰ هزار نفر جمعیت یکی از شهرستان‌های با وسعت شریان‌های ارتباطی و دارای ۵۰۰ کیلومتر راه مواصلاتی است که ۳۱۰ کیلومتر آن راه‌های اصلی و ۱۹۰ کیلومتر نیز راه فرعی است. 

این وسعت قابل توجه از حجم راه‌های استانی در این شهرستان، در بسیاری از نقاط  جاده‌های اصلی دارای بیش از ده‌ها نقطه حادثه‌خیز است که متأسفانه سالانه جان تعدادی از رانندگان، عابران و مسافران را می‌گیرد. 

در بسیاری از راه‌های اصلی و روستایی برای ارتقای سطح خدمات و ایمنی راه‌ها ذکر این موضع  قابل تأمل است که برخی کاستی‌ها در حوزه راه‌ها ناشی از مسائل کلان کشوری است اما برخی دیگر می‌تواند به صورت استانی رفع شود که متأسفانه متولیان به وضعیت راه‌های گیلانغرب تا حدودی بی‌توجه‌اند. 

در شهرستان گیلانغرب علی‌رغم حجم بالای ترافیکی مشکلاتی در راه‌های این شهرستان چه در محور گیلانغرب به اسلام‌آبادغرب و چه در محور گیلانغرب به قصرشیرین وجود دارد و باید رفع این دغدغه و مشکلات مرگ‌بار در اولویت پیگیری مسئولان متولی تعریف شود. 

حقیقتاً با یادآوری اینکه هر ماه و هرساله  حجم بالای تصادفات منجر به مرگ در شهرستان گیلانغرب علی‌رغم اینکه آلام روانی و جسمی خاطر مردم را می‌آزارد باید گفت که  تحمیل هزینه‌هایی چون صدمات جانی و مالی در این جاده غیرقابل قبول است، مسولان استانی، فرماندار شهرستان، نماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی با همکاری تمامی دستگاه‌ها و استفاده از ظرفیت شورای هماهنگی ترافیک در اصلاح مهندسی، اصلاح معابر درون‌شهری و برون‌شهری، تعریض، خط‌کشی‌ها و نصب علائم راه‌های اصلی و راه‌های بین‌شهر و مراکز بخش‌ها اقدامات لازم را به عمل آورند اما مشکلات اساسی شهرستان در سه باند کردن جاده‌ها نیازمند رسیدگی ویژه استان است. 

ابعاد و گستردگی جغرافیایی شهرستان و نیازهای آن در حوزه راه به سبب تعدد و طول راه‌های شهرستان و آمار غیرقابل قبول تصادفات و فوتی‌ها و مصدومان ایجاب می‌کند بر اساس اولویت‌ها مسائل و مشکلات راه‌های شهرستان  گیلانغرب از سوی استان برطرف شود تا شاهد تصویب وعملیاتی شدن مصوبات شورای هماهنگی ترافیک و ارتقای سطح خدمات، ارتقای ایمنی درون‌شهری و برون‌شهری و کاهش آمار تصادفات باشیم. 

با ذکر این موضوع که در پایش و رصد ابعاد تصادفات جاده‌ای همواره راه‌ها، خطاهای انسانی و کیفیت و استاندارسازی وسایل نقلیه از مؤلفه‌های دخیل در حوادث هستند اما از آنجا که در دو محور پر  تردد شهرستان گیلانغرب یکی در مسیر گیلانغرب، گوار، اسلام‌آبادغرب و دیگری محور گیلانغرب به قصرشیرین هنوز مشکلات چالشی ازعدم  وجود راه‌های چند بانده برای تعدیل بار ترافیکی شدید و از طرف دیگر راه‌های مستهلک، فرسوده و پر مخاطره در گیلانغرب کماکان به قوت خود باقی هستند، باید برآیند عوامل حادثه‌ساز در گیلانغرب را به راه‌هایی نسبت داد که هر از چند گاهی خانواده‌ای را به عزا می‌نشانند. 

غیر منصفانه است خدمات حذف برخی از نقاط حادثه‌خیز، روکش آسفالت برخی محورها و خط‌کشی و علامت‌گذاری‌ها را که طی چند سال اخیر انجام شده، نادیده  بگیریم اما حقاً این اقدامات در قیاس با ضرورت انجام اقدامات پیشگیرانه در حفظ جان مردم کافی نیست، مطالبه چند سال گذشته و اکنون مردم شهرستان گیلانغرب از فرماندار، استاندار و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، افزایش باند جاده‌ای در محور گیلانغرب به کرمانشاه و ترمیم  و آسفالت راه گیلانغرب به قصرشیرین است که علی‌رغم وعده‌های سرخرمن برخی مسئولان در سنوات گذشته هنوز برطرف نشده‌اند. 

شهرستان گیلانغرب در غرب استان کرمانشاه با بیش از ۷۲ هزار نفر جمعیت یکی از شهرستان‌های با وسعت شریان‌های ارتباطی و دارای ۵۰۰ کیلومتر راه‌های مواصلاتی است که ۳۱۰ کیلومتر آن راه‌های اصلی و ۱۹۰ کیلومتر نیز راه فرعی است. 

مجتبی جنگلی‌نیا؛ فعال رسانه‌ای

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از