حالت تاریک
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی کرمانشاه خبرداد:

شناسایی ۳۰۰ تور گردشگری غیر مجاز در کرمانشاه

شناسایی ۳۰۰ تور گردشگری غیر مجاز در کرمانشاه

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه با اشاره به شناسایی ۳۰۰ تور گردشگری غیر مجاز در کرمانشاه، گفت: سازمان گردشگری و عوامل آن صاحب قوه قهریه در برخورد با تورهای غیر مجاز نیستند.

 

وحید امیری در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ در خصوص تورهای گردشگری اظهار داشت: تورهای غیر مجاز گردشگری قطعاً خارج از چهارچوب مجوزهای قانونی اجرا می‌شوند و تا کنون جلسات متعددی با حضور نمایندگان اماکن و نیروی انتظامی در جلسه شورای امنیت ملی گردشگری استان در خصوص برگزاری تورهای غیر مجاز برگزار شده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه با بیان اینکه تورهای غیر مجاز موجب ایجاد اختلال در فعالیت تورهای دارای مجوز شده‌اند، افزود: طبق آخرین آمار در سال گذشته طی اقدامی دو مرحله‌ای ۳۰۰ تور غیر مجاز شناسایی شدند. 

وی گفت: بازرسان، کارشناسان و ناظران گردشگری با رصد شبکه‌های مجازی و دریافت اطلاعات از منابع مختلف موفق به شناسایی این ۳۰۰ تور غیر مجاز شدند.

امیری در ادامه با بیان اینکه سازمان گردشگری مستقیماً نمی‌تواند با تورهای غیر مجاز برخورد کند، خاطرنشان کرد: در واقع سازمان گردشگری و عوامل آن صاحب قوه قهریه در برخورد با تورهای غیر مجاز نیستند لذا باید ارگان دیگری متولی این امر باشد.

 وی گفت: اداره اماکن نیز علت عدم برخورد با تورهای غیر مجاز را نبود مکان ثابت برای بسیاری از آنها عنوان می‌کند چرا که از نظر اداره اماکن، در صورتی می‌توان با یک تور غیر مجاز برخورد کرد که دارای یک مکان مشخص باشد.

امیری با اشاره به اینکه نیروی انتظامی و پلیس امنیت ملی نیز ابزار قانونی برای برخورد با این تورها را ندارند، گفت: برخی استان‌ها در زمینه برخورد با تورهای غیرمجاز بهتر عمل کرده‌اند که می‌توان از تجربیات آنها در این زمینه استفاده کرد به عنوان مثال هنگامی که با تجمع و یا اتوبوسی از گردشگران مواجه می‌شوند اولین موضوعی که از آنها درخواست می‌کنند راهنما و مجوز برگزاری تور است.

وی اذعان داشت: باید به نقطه‌ای برسیم که پلیس‌راه بتواند با قدرت این اتوبوس‌ها را در مبادی ورودی کنترل و کارت راهنمای گردشگری را از آنها مطالبه کند در این صورت اگر توری فاقد راهنما باشد و یا راهنمای یک تور کارت معتبر به همراه نداشته باشد، پلیس می‌تواند از ادامه حرکت آن اتوبوس یا کاروان ممانعت به عمل آورد.

امیری ادامه داد: سازمان گردشگری پیشنهاد کنترل تورها در مبادی ورودی توسط پلیس راهور را بارها ارائه داده ولی این پیشنهاد به مرحله اجرایی نرسیده است در واقع یکی از ضعف‌های موجود در استان عدم توانایی مقابله با یک تور قبل از شکل‌گیری آن است.

امیری با تأکید بر اینکه بازرسان اماکن باید با همکاری با سازمان گردشگری به این موضوع ورود کنند، تأکید کرد: بدون اعتبارسنجی دفتر و راهنمای گردشگری یک تور نباید به آن اعتماد کرد. 

وی با بیان اینکه برخی از تورهای غیر مجاز با هزینه‌های کمتری نسبت به تورهای مجاز سعی در تحت تأثیر قرار دادن مخاطبان و جذب مشتری دارند، گفت: برخی از مردم مجذوب تبلیغات مجازی این تورها می‌شوند و برخی نیز به خاطر تجربیات قبلی مورد پسند خود همچنان به گردشگری با این تورها ادامه می‌دهند.

امیری بیان کرد: اطلاع‌رسانی سازمان گردشگری به مردم برای عدم مراجعه به تورهای غیر مجاز از طرق مختلف و نیز در فضای مجازی ادامه دارد که در این راستا سامانه ۰۹۶۲۲ برای رسیدگی به شکایات در حوزه گردشگری در اختیار مردم قرار دارد و مردم از طریق سامانه می‌توانند تورهای گردشگری غیر مجاز را معرفی کنند.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از