حالت تاریک
آلودگی هوا؛ معضلی مبتلا‌به کلانشهرها؛

فرسودگی ناوگان حمل‌و‌نقل عاملی فزاینده در آلودگی کرمانشاه

فرسودگی ناوگان حمل‌و‌نقل عاملی فزاینده در آلودگی کرمانشاه

آلودگی هوا معضلی فراگیر در کلانشهرهای کشور از جمله کرمانشاه است که در این میان فرسودگی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی عاملی فزاینده در آلودگی محسوب می‌شود‌.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ همزمان با صنعتی شدن کشورها و افزایش مصرف سوخت‌های فسیلی، کشورهای جهان با چالش جدیدی به نام آلودگی هوا روبه‌رو شدند که سلامت افراد جامعه را در خطر جدی قرار می‌دهد در حالی‌که آلودگی هوا به‌عنوان چهارمین علت مرگ و میر پس از فشار خون بالا، مصرف دخانیات و رژیم غذایی نامناسب است.

پس از وقوع چالش آلودگی هوا و سایر موضوعات محیط زیستی نهادهای بین‌المللی برای جلب توجه مردم به این موضوعات روزهای خاصی برای حفظ محیط زیست و تأمین زندگی سالم در جهان مشخص کردند که روز ۲۹ دی‌ماه به نام روز هوای پاک در ایران نام‌گذاری شده است.

روز هوای پاک در دنیا تحت عناوین مختلفی از جمله روز بدون خودرو، روز بدون دود و… نام‌گذاری شده و اقدامات خاصی در این روز برای تنویر افکار عمومی صورت گرفته تا نسبت به صدمات جبران‌ناپذیر این پدیده اقدامات لازم صورت گیرد.

در کشور ما نیز طی سال‌های گذشته کلانشهرهایی مانند تهران، تبریز، اصفهان، اراک و… در فصل سرما با پدیده آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند و استان‌های مرزی همچون کرمانشاه، خوزستان و ایلام به دلیل همجواری با کشور عراق با پدیده ریزگردها مواجه هستند که نشان می‌دهد مسئولان باید بیش از گذشته نسبت به رفع مشکلات آلودگی هوا اهتمام جدی داشته باشند.

در کنار پدیده وارونگی دما و ریزگردها که منجر به آلودگی هوا می‌شوند امروز چالش جدیدی بیش از گذشته خودنمایی می‌کند و آن تردد وسائل نقلیه موتوری است که غلظت منواکسید کربن را افزایش می‌دهد و این میزان در ساعات ابتدایی صبح و شب به بیشترین میزان خود می‌رسد و خطر سکته‌های قلبی را افزایش می‌دهد.



استان کرمانشاه ۵۵ واحد آلاینده دارد

احد جلیلیان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد؛ گفت: ۲۹ دی‌ماه در کشورمان به نام روز هوای پاک نامگذاری شده که طی سال‌های اخیر برای افزایش جلب توجه مردم و مسئولان ۲۶ دی تا دو بهمن هفته هوای پاک شکل گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه افزود: امسال شعار هفته هوای پاک هوای پاک، مسئول پاسخگو، شهروند مسئول نامگذاری شده که به هوای پاک به چشم یک وظیفه عمومی نگاه شده است زیرا تمام انسان‌ها و شهروندان در قبال حفظ محیط زیست مسئول هستند.

وی بیان کرد: تحقق قانون هوای پاک نیازمند عزم همگانی است زیرا ۲۶ دستگاه در این زمینه دارای تکلیف هستند که باید نقش خود را به درستی ایفا کنند و در استان کرمانشاه کارگروه هوای پاک به ریاست معاون عمرانی استاندار کرمانشاه به صورت مستمر برگزار می‌شود.

جلیلیان با اشاره به روزهای آلوده استان کرمانشاه از ابتدای سال جاری، خاطرنشان کرد: امسال به دلیل کاهش ریزگردها و بارش‌های خوبی که در سال گذشته شاهد بودیم تعداد روزهای آلوده هوا یک‌سوم کاهش داشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه عنوان کرد: سال گذشته استان کرمانشاه حدود ۹۰ روز دارای آلودگی هوا بود که بیشتر این پدیده به دلیل ریزگردها در شهرهای مرزی نمود بیشتری داشت و مردم این مناطق بیشتر تحت تأثیر این پدیده بودند و امسال ۲۷ روز درگیر این پدیده بوده‌ایم.

وی اضافه کرد: استان کرمانشاه دارای ۹ ایستگاه پایش کیفیت هوا است که در دور نخست سفر رئیس‌جمهور به استان درخواست راه اندازی چهار ایستگاه جدید مطرح شد که دو ایستگاه برای شرق و دو ایستگاه برای غرب استان کرمانشاه در نظر گرفته شد.

جلیلیان ادامه داد: مکان‌یابی احداث و راه‌اندازی ایستگاه پایش کیفیت هوا انجام گرفته و منتظر ابلاغ اعتبارات لازم هستیم اما در دهه مبارک فجر یک ایستگاه در پالایشگاه کرمانشاه با هزینه بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان افتتاح می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت صنایع استان کرمانشاه در حوزه آلودگی هوا، افزود: کارشناسان محیط زیست به صورت مداوم از صنایع بازدید و مقدار آلایندگی و خروجی فیلترها را چک می‌کنند و نمونه‌ها به آزمایشگاه منتقل و گزارش آن به محیط زیست مرکز ارسال می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: استان کرمانشاه ۵۵ واحد آلاینده دارد که به صورت مداوم تحت نظارت قرار می‌گیرند و تذکرات لازم به آن‌ها ابلاغ شده و بعضی از واحدها در اسلام‌آبادغرب حتی به مدت سه ماه پلمب شدند.

جلیلیان با اشاره به وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی استان کرمانشاه نیز خاطرنشان کرد: ناوگان حمل‌ونقل عمومی استان فرسوده و آلاینده است که متولیان باید نسبت به نوسازی آن اقدام کنند که در این راستا تعدادی اتوبوس درون شهری خریداری شده اما هنوز کامل تحویل نشده است.



۱۲ درصد از مرگ‌های سالیانه در جهان منتسب به آلودگی هوا است

ابراهیم شکیبا در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد؛ با اشاره به مضرات آلودگی هوا، اظهار داشت: مرگ سالانه ۵۰۰ هزار نوزاد و ۱۲ درصد از مرگ‌های سالیانه در جهان منتسب به آلودگی هوا است و ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون پنجمین عامل خطری است که بیشترین درصد موارد مرگ را به خود اختصاص داده است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: هفته هوای پاک و شعار سالیانه هوای پاک، یادآورکننده لزوم رفتار همراه با تعهد مردم و مسئولان در راستای کاهش آلودگی هوا است.

شکیبا همچنین به راهکارهای کاهش آلودگی هوا با حذف خوروهای فرسوده، بهینه‌سازی کیفیت سوخت‌ها، کاهش علاقه‌مندی به آتش‌زدن مزارع یا آتش زدن وسائل پلاستیکی و زباله‌ها به هر دلیل، هوشمندسازی سیستم‌های گرمایش و به طور کلی درست مصرف کردن سوخت‌های فسیلی برای گرم کردن محیط زندگی و کار در فصول سرد نیز به عنوان راهکارهای عملی اشاره کرد.

وی با اشاره به عناوین هفته هوای پاک امسال، گفت: هوای پاک و حقوق عامه، هوای پاک و توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، هوای پاک و توسعه انرژی‌های تجدید پذیر، هوای پاک و آموزش و مشارکت عمومی، هوای پاک خودروهای فرسوده، هوای پاک کیفیت سوخت و هوای پاک و سلامت نام‌گذاری شد.

شکیبا همچنین به راهکارهای کاهش آلودگی هوا با حذف خوروهای فرسوده، بهینه‌سازی کیفیت سوخت‌ها، کاهش علاقمندی به آتش زدن مزارع یا آتش زدن وسائل پلاستیکی و زباله‌ها به هر دلیل، هوشمندسازی سیستم‌های گرمایش و به طور کلی درست مصرف کردن سوخت‌های فسیلی برای گرم کردن محیط زندگی و کار در فصول سرد نیز به عنوان راهکارهای عملی اشاره کرد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ در کنار هزاران معضل ماشینی شدن زندگی امروز، آلودگی هوا معضلی جدی است که به صورت مستقیم و غیرمستقیم سلامت انسان را نشانه گرفته بر همین اساس تلاش برای کاهش آلاینده‌های محیطی ضرورتی غیرقابل انکار است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از