حالت تاریک
غفلت‌ مسئولان نظارتی کرمانشاه و رشد فزاینده اعتیاد؛

فروش علنی خشخاش تهدیدی برای سلامت کرمانشاهیان

فروش علنی خشخاش تهدیدی برای سلامت کرمانشاهیان

عرضه آزاد ماده مخدر خشخاش در عطاری‌های کرمانشاه در حکم چراغ سبز مسئولان امر برای مصرف این ماده مخدر تلقی می‌شود.

 به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»، گذشته از بررسی چرایی رشد قارچ‌گونه عطاری‌ها در مدت اخیر، فروش آزادانه خشخاش در برخی از عطاری‌های شهر کرمانشاه تأمل برانگیز و البته تهدیدگر سلامت مردم است با این حال دستگاه‌های نظارتی بی‌توجه به آن عبور می‌کنند.

 

امروزه تبلیغات غلط درباره مزایای مصرف برخی از مواد مخدر از جمله خشخاش، سبب اقبال مردم به مصرف آن شده در حالی‌که خشخاش ماده‌ای افیونی و اعتیادآور است و در مواردی مصرف آن موجب مرگ می‌شود!

 

با وجود پیامدهای جبران‌ناپذیر اعتیاد به مواد مخدر و ترویج تبلیغات غلط، مسکوت گذاشتن موضوع عرضه آزاد خشخاش توسط مسئولان نظارتی در کرمانشاه به‌مثابه چراغ سبزی برای مصرف آن تلقی می‌شود.

 

هیچ مغازه‌ای مجوزی برای فروش خشخاش ندارد

رامین پهلوانی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»، با تاکید بر اینکه هیچ مغازه‌ای مجوزی برای فروش خشخاش ندارد، اظهار داشت: هم‌اکنون اداره بازرسی با همکاری پلیس مواد مخدر و کالای قاچاق در حال بررسی پرونده‌ها و برخورد با متخلفان هستند.

 

رئیس بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان کرمانشاه افزود: معاونت بهداشت و غذا و دارو تیم‌های مشترکی را برای بررسی فروشندگان تحت نظارت این سازمان‌ها دارند که امیدواریم این اقدامات مثمر ثمر باشند. 

 

وی گفت: گستردگی و فراوانی عطاری‌ها در سطح شهر باعث شده روند رسیدگی به آنها با کندی صورت پذیرد.

 

پهلوانی تصریح کرد: باید دید اقدامات انجام شده می‌تواند به جمع‌آوری این ماده از سطح عطاری‌ها و مغازه‌های شهر کرمانشاه کمک کند یا نه.

 

رئیس بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز مجوز فروش به هیچ‌کسی داده نشده و فروش این گیاه به هر صورتی غیرقانونی است.

 

پهلوانی گفت: در شهر کرمانشاه ۷۵ عطاری با مجوز وجود دارد و حدود ۳۸ عطاری فاقد مجوز نیز در حال فعالیت هستند که پلیس اماکن در حال پلمپ آنها است. 

 

وی با بیان اینکه مشکل ما فعلاً با عطاری‌هایی است که فاقد مجوز هستند، گفت: البته بعضی از عطاری‌ها و فروشندگان عرقیات و گیاهان دارویی به صورت سیار فعالیت می‌کنند که در حوزه نظارت‌های بازرسی و تعزیرات قرار نمی‌گیرند. 

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه برخی از افراد با خودروهای شخصی اقدام به فروش انواع مختلف گیاهان و عرقیات دارویی می‌کنند، خاطرنشان کرد: تمام ارگان‌های نظارتی و امنیتی به‌دنبال ساماندهی فروشندگان هستند ولی متاسفانه هر از چند گاهی شاهد ظهور فروشندگان جدید بدون مجوز هستیم و این کار ساماندهی عطاری‌های مجوزدار و بدون مجوز را با مشکل مواجه می‌کند. 

 

وی گفت: از زمانی که بازرسی‌ها با کمک سازمان‌های مختلف تشدید شده‌اند ۲۵ نفر متخلف شناسایی شده‌اند که از آن میان فقط دو مورد فروش خشخاش داشته‌اند موارد دیگر تخلفاتی از قبیل فروش برخی مسکن‌های غیرقانونی همچون متادون و.. داشته‌اند.

 

پهلوانی بیان کرد: عطاری‌ها تنها مجاز به فروش گیاهان دارویی هستند و در صورت فروش دارو مرتکب تخلف می‌شوند زیرا تداخل صنفی ایجاد می‌کنند.

 

وی ادامه داد: در شهر کرمانشاه تعداد ۴۵ هزار واحد صنفی مجوزدار از اصناف مختلف وجود دارد که بالغ بر ۱۵ تا ۲۰ هزار واحد فاقد مجوز نیز مشغول به فعالیت هستند که اغلب در کوچه و پس کوچه‌ها واقع شده‌اند و شناسایی و برخورد با آنها زمان‌بر است و به همکاری سایر ارگان‌های ذی‌ربط نیاز دارد.

 

 خرید و فروش گرز و بذر خشخاش جرم است 

کیوان گل‌آوری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»، با بیان اینکه خرید و فروش گل و بذر خشخاش جرم است، اظهار داشت: مغازه‌های عطاری تحت هر عنوانی مجوزی برای فروش خشخاش ندارند.

 

سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کرمانشاه افزود: طبق ماده سه قانون مبارزه با مواد مخدر خرید و فروش، نگهداری، در معرض فروش قرار دادن و مخفی کردن گرز یا بذر خشخاش جرم است و مجازات دارد.

 

وی با بیان اینکه برخی توجیه می‌کنند که این مواد خواص دارویی دارد، گفت: خواص درمانی چنین موادی در قالب فرآوری آن مثل قرص کدیین یا داروهای مشابه با تجویز پزشک ایرادی ندارد.

 

گل‌آوری با اشاره به اینکه تشکیل کمیته تخصصی مبارزه با خرید و فروش خشخاش در دستور کار است، خاطرنشان کرد: پرونده قضایی در این رابطه نیز برای برخی افراد تشکیل شده و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند و مجازات این افراد جریمه نقدی و حبس است.

 

فروش خشخاش تخلف است

علی عزیزی‌راد در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»، اظهار داشت: طی بازرسی‌های به‌عمل آمده متاسفانه شاهد فروش خشخاش در برخی از عطاری‌ها بوده‌ایم.

 

بازرس ویژه سازمان غذا و دارو در کرمانشاه با بیان اینکه تاکنون مجوزی برای عرضه خشخاش صادر نشده و فروش آن تخلف است، گفت: در خصوص فروش مواد مخدر و روان‌گردان مثل ترامادول، متادون و.. پرونده‌هایی تشکیل شده است که از ارائه آمار دقیق معذور هستیم.

 

وی در ادامه با اشاره به ضرورت آگاهی‌بخشی به خانواده‌ها و جوانان، گفت: مسئولان آموزش و پرورش و شبکه بهداشت و درمان باید کتابچه‌ای شامل شناسایی انواع مواد مخدر و عوارض آن تهیه و بین دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها توزیع کنند.

 

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد، با توجه به حساسیت فعالیت عطاری‌ها و اثرات آن بر فضای سلامت کشور باید در اعطای مجوز به این واحدها استانداردسازی‌هایی انجام شود، به این معنا که تنها به افراد آموزش‌دیده و دارای تحصیلات مرتبط مجوز اعطا شود تا بیش از این شاهد به بازی گرفتن سلامت مردم نباشیم.

 

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از